Ξεκίνησαν σήμερα οι διαδικασίες για την υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων (Μ.Δ.) από τους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Η προθεσμία ολοκληρώνεται τη Δευτέρα 15 Ιουλίου.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, οι υποψήφιοι πρέπει να απευθυνθούν στο λύκειό τους για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password).
Με αυτόν τον προσωπικό κωδικό θα μπορούν να επισκέπτονται την ηλεκτρονική διεύθυνση http://exams.it.minedu.gov.gr, να μελετούν το Μ.Δ. και σε πρώτο στάδιο να προχωρούν σε κάποιες προσωρινές προτιμήσεις (προσωρινή αποθήκευση).

Μετά την ανακοίνωση των βαθμών των Γενικών Λυκείων και των Επαγγελματικών Λυκείων, και σε ημερομηνία που θα γνωστοποιηθεί, όλοι οι υποψήφιοι, στην ίδια ηλεκτρονική διεύθυνση, θα πρέπει να κλειδώσουν το τελικό τους μηχανογραφικό (επιλέγοντας ΟΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ) έως και τη Δευτέρα 15 Ιουλίου.
Η προθεσμία είναι αποκλειστική και μετά την παρέλευσή της κανένας υποψήφιος δεν θα μπορεί να οριστικοποιήσει το μηχανογραφικό δελτίο.


Τι λένε τα προγνωστικά

Πτωτικό πλαίσιο βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ έχει διαμορφωθεί από τα έως τώρα μαθήματα που εξετάστηκαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, με δεδομένο τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, σε συνδυασμό με τη φετινή αύξηση των θέσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μάλιστα, στη Φυσική τα θέματα ήταν πολλά και δύσκολα, και υπάρχουν αναφορές καθηγητών που μιλούν για αντιπαιδαγωγική επιλογή θεμάτων.
Ειδικότερα, συνολικά 102.000 υποψήφιοι διεκδικούν 78.335 θέσεις (σε αυτές πρέπει να προστεθούν οι 350 θέσεις των αστυνομικών, οι 127 των πυροσβεστικών και οι 819 των στρατιωτικών σχολών).

Για την πλειονότητα των συνολικά 86.000 υποψηφίων γενικών λυκείων οι εξετάσεις στα τέσσερα μαθήματα ολοκληρώθηκαν ήδη.
Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας, το θέμα αφορούσε τον ρόλο του πολίτη για την προάσπιση και τη διάδοση των αξιών της δημοκρατίας. Η θεματική «Δημοκρατία – ενεργός πολίτης» είναι μεν από εκείνες που έχουν διδαχθεί οι μαθητές, ωστόσο το κείμενο αναφοράς που δόθηκε στους υποψηφίους ήταν σχετικά δύσκολο, με αποτέλεσμα η αντιμετώπιση των ερωτήσεων να έχει παγίδες. Πάντως, η κατανομή των επιδόσεων στις βαθμολογικές κλίμακες δεν αναμένεται να έχει σημαντικές αποκλίσεις σε σχέση με πέρυσι.

Στα μαθήματα προσανατολισμού ανά επιστημονικό πεδίο παρατηρούνται τα εξής:

• Στο 1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικών, νομικών και κοινωνικών επιστημών) τα θέματα στα Αρχαία ήταν, σε γενικές γραμμές, στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ στην Ιστορία κρίθηκαν ακόμη ευκολότερα. Αρα, οι καλύτερες επιδόσεις, σε συνδυασμό με την αύξηση των θέσεων που πιέζει τις βάσεις, θα εξισορροπήσουν το αποτέλεσμα χωρίς να αποκλείονται και πτωτικές εκπλήξεις.

• Στο 2ο πεδίο (θετικών και τεχνολογικών επιστημών) τα θέματα στα Μαθηματικά και στη Φυσική ήταν δυσκολότερα από πέρυσι. Χαρακτηριστικά, ο μαθητικός-αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης, , εκτίμησε ότι το ποσοστό των γραπτών κάτω από τη βάση θα ξεπεράσει το περυσινό 56,21%, καθώς οι μαθητές ξαφνιάστηκαν ακόμη και στις ερωτήσεις θεωρίας.

«Αυτό αποδίδεται εν μέρει και στον τρόπο μελέτης των παιδιών. Χαρακτηριστικά, η ύλη των Μαθηματικών αναφέρεται σε συναρτήσεις, αλλά ο ορισμός της συνάρτησης υπάρχει στις πρώτες σελίδες. Πολλοί τον “έχασαν” διότι δεν εστίασαν σε αυτόν!» λέει ο κ. Στρατηγάκης. Πιο δύσκολα κρίθηκαν τα θέματα στη Φυσική. «Οι εξετάσεις Φυσικής κατέληξαν σε εξετάσεις αντοχής, με θέματα τεχνητά κατασκευασμένα και υπερβολικά φορτωμένα με μαθηματικές πράξεις», ανέφερε η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση.

• Για το 3ο πεδίο (υγείας και ζωής) η Χημεία εξετάστηκε χθες και η Βιολογία εξετάζεται την Τρίτη· πρόκειται για τα δύο μαθήματα υψηλής βαρύτητας του πεδίου. Ως εκ τούτου, δεν μπορεί να διαμορφωθεί εικόνα για τις επιδόσεις. Μόνος γνωστός παράγων είναι η μεγαλύτερη του 2018 δυσκολία των θεμάτων στη Φυσική, γεγονός που θα κόψει –έστω και περιορισμένα– βαθμούς.

• Οι υποψήφιοι του 4ου πεδίου (οικονομίας και πληροφορικής) έχουν εξεταστεί στα Μαθηματικά, για τα οποία ήδη έχει αναφερθεί (στο 2ο πεδίο) η μεγαλύτερη δυσκολία θεμάτων σε σχέση με το 2018 (το ποσοστό κάτω από τη βάση πέρυσι ήταν 83,17% στους υποψηφίους της ομάδας προσανατολισμού οικονομίας και πληροφορικής), ενώ το δεύτερο μάθημα υψηλής βαρύτητας –οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας– εξετάστηκαν χθες, και γι’ αυτό δεν υπάρχουν ακόμη πληροφορίες. Με τα υπάρχοντα