Χωρίς περαιτέρω σχόλια και προς ενημέρωση για την κατάσταση που επικρατεί στο αεροδρόμιο της Ρόδου – λόγω της άγνοιας του περιφερειάρχη και της έλλειψης ενημέρωσης του – δημοσιεύουμε ανακοίνωση που εκδόθηκε από το Σύλλογο Εργαζομένων Αεροναυτιλίας του Αεροδρομίου της Ρόδου.

Αναφορικά με τα δημοσιεύματα στα τοπικά μέσα, στα οποία αναφέρεται ότι πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη που προκλήθηκε από την περιφέρεια (και στην οποία δεν προσκλήθηκαν εκπρόσωποι της ΥΠΑ ή των εργαζομένων) με θέμα την κατάσταση του αεροδρομίου Διαγόρας, θα θέλαμε να ενημερώσουμε τον Περιφερειάρχη κο Χατζημάρκο ότι οι δηλώσεις του σχετικά με τις καθυστερήσεις που “προκαλούν” οι συνάδελφοι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΚ) φανερώνουν είτε άγνοια, είτε λάθος και μονόπλευρη ενημέρωση και είναι το λιγότερο προσβλητικές. Αν είχε δεχθεί μέσα στη θητεία του να πραγματοποιηθεί συνάντηση, σίγουρα θα ήταν καλύτερα ενημερωμένος και περισσότερο υποψιασμένος σε κάθε εισερχόμενη πληροφορία.
Ως εκ τούτου θα θέλαμε να θέσουμε στη σωστή βάση το ζήτημα και να ενημερώσουμε τόσο τον κο Περιφερειάρχη, όσο και το επιβατικό κοινό για τα εξής:
1. Το αεροδρόμιο απέκτησε νέα διαμόρφωση στην πίστα, με χρήση πλέον διαδικασιών pushback. Χρησιμοποιήθηκε η υπάρχουσα επιφάνεια της πίστας για να αυξηθούν οι θέσεις από 15 σε 20 συν 3 θέσεις Γενικής Αεροπορίας. Δεν ακολουθήθηκε το masterplan του αεροδρομίου που προέβλεπε αύξηση της επιφάνειας της πίστας ανατολικά προς τα οικόπεδα που απαλλοτριώθηκαν (κτίρια της Αντιπροσωπείας Κωστάκη και των Φούρνων), γιατί επιλέχθηκε η διατήρησή τους για μεταγενέστερη εμπορική εκμετάλλευση και όχι η κατεδάφισή τους για αύξηση της χωρητικότητας της πίστας.
2. Ο απαράβατος αριθμός των 20 θέσεων δημιούργησε πολλά προβλήματα στον σχεδιασμό της νέας πίστας. Στις συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν, η άποψη των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας επί των διαφόρων εναλλακτικών προτάσεων, επικεντρώθηκε ουσιαστικά στη δυνατότητα απρόσκοπτης κίνησης των αεροσκαφών εντός της πίστας, είτε αυτά ήταν αφικνούμενα, είτε αναχωρούντα, με σκοπό τον εκμηδενισμό των καθυστερήσεων. Αυτό θα πραγματοποιούνταν μόνο αν εντός της πίστας υπήρχε δεύτερος παράλληλος τροχόδρομος. Τέτοιο σχέδιο, αν και παρουσιάστηκε, δεν εφαρμόστηκε. Από την πλευρά των ΕΕΚ έγιναν προτάσεις βελτίωσης των λύσεων, αλλά δεν εισακούστηκαν. Τελικά επιλέχθηκε η καλύτερη μεταξύ τριών κακών λύσεων. Ο προβληματικός σχεδιασμός της πίστας (χωρίς παράλληλο τροχόδρομο), θα οδηγούσε σε καθυστερήσεις, είτε στις αφίξεις, είτε στις αναχωρήσεις, όπως είχε προβλεφθεί από εμάς, είχε τονιστεί και τελικά γίνεται τώρα. Παρόλα αυτά η Fraport ήταν αδιάφορη ως προς τις καθυστερήσεις που θα προκαλούνταν.
3. Τα έργα στην πίστα ξεκίνησαν τον Νοέμβριο και θα ολοκληρώνονταν εντός 2 μηνών, γεγονός που στηλιτεύτηκε ως ανέφικτο και τελικώς επιβεβαιώθηκε. Η δοκιμαστική λειτουργία θα ξεκινούσε Φεβρουάριο και τελικά ξεκίνησε Απρίλιο, αφού ξεκίνησε η θερινή περίοδος.
4. Επιπλέον, λόγω του προβληματικού σχεδιασμού, θα αυξανόταν η πολυπλοκότητα της διαχείρισης της κυκλοφορίας στο έδαφος (πίστα) από μεριάς ΕΕΚ, με αποτέλεσμα να απαιτείται σε κάποιες βάρδιες, επιπλέον προσωπικό, το οποίο όμως φέτος δε διατίθεται πανελλαδικά ώστε να καλύψει με αποσπάσεις την απαίτηση. Αντιθέτως, φέτος το τμήμα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας διαθέτει πλέον 18 ενεργούς Ελεγκτές (23 έως και την περσινή περίοδο), ενώ βάσει των υπολογισμών θα έπρεπε να διαθέτει 32. Σημειώνεται δε, ότι λόγω έλλειψης προσωπικού φέτος, οι ΕΕΚ της Ρόδου εργάζονται χωρίς άδεια από τα μέσα της Άνοιξης έως τα μέσα του Φθινοπώρου, με μειωμένα ρεπό προσπαθώντας με επαγγελματισμό να καλύψουν τις ανάγκες της κυκλοφορίας. Πρέπει επίσης να γίνει γνωστό ότι οι ΕΕΚ δεν αντιμετωπίζουν μόνο τα προβλήματα των αεροσκαφών της πίστας αλλά και πολύ σοβαρά προβλήματα με την κυκλοφορία μέσα και πλησίον της Τερματικής Περιοχής της Ρόδου, η οποία έχει καταστεί επικίνδυνη. Αυτά οφείλονται σε αύξηση της κίνησης, αλλά και στις αυξημένες παραβιάσεις και παραβάσεις των μαχητικών αεροσκαφών των γειτόνων, αλλά και σε ένα νέο πρόβλημα, τις πτήσεις των μη επανδρωμένων αεροσκαφών στα όρια του FIR, οι οποίες έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Επιπλέον, καθημερινά και καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους γύρω από το νησί πραγματοποιούνται προγραμματισμένες και έκτακτες ασκήσεις των ενόπλων δυνάμεων και της Ελλάδας και της Τουρκίας και όχι μόνο.
5. Άλλος ένας παράγοντας που επιδρά στις καθυστερήσεις και τελικά καταλήγει να το διαχειριστούν οι ΕΕΚ, είναι οι καθυστερήσεις που οφείλονται από την εξυπηρέτηση στο έδαφος, από τις εταιρείες εξυπηρέτησης αεροσκαφών (handlers). Στις ερωτήσεις κατά πόσο αυτές είναι ικανές να εξυπηρετήσουν τα αεροσκάφη με το προσωπικό και τον διαθέσιμο εξοπλισμό για το pushback, η Fraport δήλωσε ότι είναι δική της ευθύνη να το διασφαλίσει. Εν τέλει όμως, αποδεικνύεται καθημερινά ότι σε πάρα πολλές περιπτώσεις υπάρχει αδυναμία ταυτόχρονής εξυπηρέτησης πολλών αεροσκαφών από τους handlers και συνεπακόλουθες καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα o EEK να αναγκάζεται να διαχειριστεί και αυτό το πρόβλημα ως μη όφειλε, ξεπερνώντας πολλές φορές το καθήκοντά του, ώστε να μην υπάρξει ταλαιπωρία στους επιβάτες και στα πληρώματα. Στις συχνότητες δε, καταγράφονται συνεχώς πολλά ειρωνικά και χλευαστικά σχόλια από τα πληρώματα των αεροσκαφών για την οργάνωση και την κατάσταση στην πίστα.
6. Οι χρονικοί περιορισμοί γενικώς, μπορεί να προέρχονται είτε από χωρητικότητα σε ένα αεροδρόμιο (αναχώρησης ή προορισμού) ή χωρητικότητα στον εναέριο χώρο, είτε λόγω έλλειψης προσωπικού, από καιρό κλπ και εφαρμόζονται με σκοπό τη διασφάλιση της εναέριας κυκλοφορίας, τη μείωση του υπερβολικού φόρτου του προσωπικού κλπ. Πληροφοριακά επίσης, αναφέρεται ότι και το Eurocontrol αντιμετωπίζει προβλήματα σχεδιασμού, τα οποία γνωρίζει και μάλιστα έχει αναφερθεί πρόσφατα σε αυτά ο Γενικός του Διευθυντής προβλέποντας μεγάλες καθυστερήσεις στην Ευρώπη κατά το 2019. Έτσι, ένα μεγάλο μέρος των καθυστερήσεων του Διαγόρας, οφείλεται σε άλλα προβληματικά στο θέμα των καθυστερήσεων αεροδρόμια και FIR με τα οποία συνδέεται άμεσα, π.χ Φρανφούρτη, Μιλάνο, Βενιζέλος, Μπεν Γκουριον, Κυπριακό FIR κλπ. Πληροφορικά, αν και δεν είναι της αρμοδιότητάς μας (εκπροσωπούμε μόνο τους Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, τους Ηλεκτρονικούς Μηχανικούς Ασφαλείας Εναέριας Κυκλοφορίας και τους Τηλεπικοινωνιακούς που εργάζονται στο αεροδρόμιο Διαγόρας), αναφέρουμε για την ιστορία, σε περίπτωση που ο κος Περιφερειάρχης δε γνωρίζει, ότι αντίστοιχα σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν τα τελευταία χρόνια και άλλα αεροδρόμια της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, όπως η Μύκονος, Σαντορίνη, Κως, ακόμα και η Κάρπαθος.
Πίσω από την πραγματικότητα, που δεν είναι άλλη από τη διασφάλιση της ασφάλειας των πτήσεων, κρύβονται δυστυχώς οι ελλείψεις και η ελλιπής οργάνωση των εμπλεκόμενων (πχ Fraport, Hanlders κλπ), η οποία θα αποκαλύπτονταν με σκληρό τρόπο και με απρόβλεπτες συνέπειες εάν δεν τίθονταν περιορισμοί. Για τον λόγο αυτό προκαλούμε τους εμπλεκόμενους να πάρουν την ευθύνη, να μην τεθεί κανένας περιορισμός από τις υπηρεσίες ΕΕΚ στις κινήσεις των αεροσκαφών, μια μέρα με αυξημένη κίνηση στο αεροδρόμιο, μόνο εφόσον με την αποτελεσματικότητα τους διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία του αεροδρομίου και την ασφάλεια των αεροσκαφών και επιβατών στο έδαφος.
Θα θέλαμε για ακόμα μια φορά να αναφέρουμε και μερικά επιπλέον στοιχεία που δεν άπτονται των καθυστερήσεων, αλλά των συνθηκών εργασίας μας και αφορούν:
– τον πλημμελή καθαρισμό, για τον οποίο καταφύγαμε στον εισαγγελέα ώστε να υφίσταται υποτυπωδώς,
– τον πλημμελή καθαρισμό των τζαμιών του Πύργου Ελέγχου με αποτέλεσμα τη μειωμένη ορατότητα,
– τη διέλευση της πίστας πεζή για να φθάσουμε στους χώρους εργασίας μας, αν και δεν προβλέπεται,
– την έλλειψη καθαριότητας πέριξ των εγκαταστάσεων του Πύργου, όπου έχει καταλήξει αποθετήριο οικοδομικών υλικών
Για όλους τους παραπάνω λόγους, οι οποίοι μπορεί να είναι άγνωστοι ακόμα και σε όσους ασχολούνται με το αεροδρόμιο, θα θέλαμε να επιστήσουμε την προσοχή σε όσους κάνουν δημόσιες δηλώσεις να είναι πιο προσεκτικοί ή τουλάχιστον να ενημερώνονται πλήρως και όχι μονομερώς. Καλούμε δε, τον κο Περιφερειάρχη και όποιον επιθυμεί να επισκεφθεί τους χώρους εργασίας μας για να ενημερωθεί, να δει τις συνθήκες εργασίας και να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι όλα τα προαναφερθέντα.
Τονίζουμε ότι θα υπερασπιστούμε την εργασία μας με κάθε πρόσφορο νόμιμο μέσο, με γνώμονα πάντα την ασφάλεια και την συνεισφορά στον τόπο και καλούμε την πολιτεία να κάνει ό,τι απαιτείται για την εύρυθμη λειτουργία στο αεροδρόμιο Διαγόρας.