Γ. Κορομηλάς:” Κανείς δεν εγγυάται τη μη επιβολή νέων μέτρων στο μέλλον”

231

«Η οικονομία παραμένει «μουδιασμένη» διότι δεν έχει γίνει καμία παρέμβαση αναπτυξιακού χαρακτήρα. Η μέχρι σήμερα επιδίωξη επίτευξης ανέφικτων στόχων και η αναζήτηση λύσεων σε λάθος κατεύθυνση είχαν ως αποτέλεσμα τη στασιμότητα»

Αυτό υπογραμμίζει μεταξύ άλλων σε συνεντευξή του στο skyrodos.gr o πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών κ. Γιώργος Κορομηλάς και προσθέτει πως δεν είναι δυνατό για τον ακριβή χρόνο ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.

«Η ανάκαμψη και στη συνέχεια η ανάπτυξη απαιτούν στρατηγικό σχεδιασμό, κάτι που δεν υπάρχει στην κυβέρνηση αλλά ούτε και φαίνεται στα προγράμματα των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Η ανάκαμψη και στη συνέχεια η ανάπτυξη απαιτεί τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος έτσι ώστε να καταστεί εφικτή και η προέλκυση νέων και αποδοτικών επενδύσεων στη χώρα, συνεπώς απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό», δηλώνει ο κ. Κορομηλάς.

Όσο για τους μειωμένους συντελεστές του ΦΠΑ ο κ. Κορομηλάς τονίζει ότι δύσκολα θα επανέλθει το ειδικό καθεστώς.

«Η κυβέρνηση το ψήφισε και το εφάρμοσε, με εξαίρεση μόνο τα νησιά που δέχονται τον κύριο όγκο των προσφυγικών – μεταναστευτικών ροών για τα οποία δίνονται εξαμηνιαίες παρατάσεις, αλλά και η αντιπολίτευση μπορώ να υποθέσω ότι έχει βολευτεί με αυτή την εξέλιξη γιατί εφόσον ο λαός της εμπιστευτεί τη διακυβέρνηση της χώρας θα έχει σαν «άλλοθι» ότι το ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση στα πλαίσια του τότε προγράμματος και θα της είναι «πολύ δύσκολο» να ανατρέψει την κατάσταση», λέει ο  πρόεδρος του ΙΟΦΟΜ

Η συνεντευξή του κ. Κορομηλά αναλυτκά:

Πως διαμορφώνεται τώρα η κατάσταση στην ελληνική οικονομία  καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι δεν έχει επέλθει ιδιαίτερη βελτίωση. Τι λέτε;

 Δυστυχώς η οικονομία παραμένει «μουδιασμένη» διότι δεν έχει γίνει καμία παρέμβαση αναπτυξιακού χαρακτήρα. Η μέχρι σήμερα επιδίωξη επίτευξης ανέφικτων στόχων και η αναζήτηση λύσεων σε λάθος κατεύθυνση είχαν ως αποτέλεσμα τη στασιμότητα. Αν συνεχίσουν να κυριαρχούν τότε δεν μπορεί να ληφθεί καμία ουσιαστική πρωτοβουλία, στον τομέα της ανάπτυξης. Η ανάπτυξη για να έρθει απαιτεί και άλλες ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις, κάτι που αν δεν γίνει πάλι σε λίγο καιρό θα λέμε και θα γράφουμε ακριβώς τα ίδια.

Η κυβέρνηση φαίνεται να εγκαταλείπει, τουλάχιστον προς το παρόν, το σχέδιο της ρύθμισης οφειλών προς την εφορία σε 120 δόσεις, καθώς όπως δήλωσε κυβερνητικός αξιωματούχος το ζήτημα δεν συζητήθηκε με τους θεσμούς.  Για άλλη μια φορά δηλαδή εμπαιγμός;

 Σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να υπαχθούν και τα φορολογικά χρέη στη ρύθμιση με τις μέχρι 120 δόσεις. Η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην ένταξη των ληξιπρόθεσμών φορολογικών χρεών, ανεξάρτητα ποια είναι η άποψη των δανειστών, μεταξύ των οποίων και των χρεών δημιουργήθηκαν το 2018, σε μια νέα ρύθμιση για όσους δεν μπορούν να ενταχθούν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, με στόχο την είσπραξη όσο το δυνατόν περισσοτέρων χρεών με την παράλληλη ανακούφιση των φυσικών και νομικών προσώπων με ληξιπρόθεσμες οφειλές. Με εξαίρεση κάποιους λίγους που ενώ έχουν τη δυνατότητα δεν προχωρούν την καταβολή των οφειλών τους, η συντριπτική πλειοψηφία των οφειλετών αδυνατούν πραγματικά να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, θύματα της φορολαίλαπας η οποία ενέσκηψε τα τελευταία χρόνια

Τι θα γίνει τελικά με τη ρύθμιση των ασφαλιστικών εισφορών;

Η ρύθμιση είναι απαραίτητη και θεωρώ ότι θα ανακοινωθούν σύντομα οι όροι και οι προϋποθέσεις ένταξης σε αυτή. Εξυπακούεται όμως ότι πρέπει να ενταχθούν και οι ασφαλιστικές εισφορές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μέσα στο 2018.

Μπορεί να έχουμε θεωρητικά βγει από τα μνημόνια αλλά ποιος μπορεί να αποκλείσει νέα μέτρα.;

Θεωρητικά και μόνο έχουμε βγει από τα μνημόνια μιας και η επιτήρηση παραμένει. Ας μην ξεχνάμε ότι οι δανειστές αντιδρούν σε μια σειρά από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, όπως π.χ. η ένταξη των ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών στην αναμενόμενη ρύθμιση με το σαθρό επιχείρημα ότι είναι «χαριστική» γιατί μπορεί να δημιουργήσει προσδοκίες για μια ακόμη καλύτερη που ενδεχομένως να έλθει στο μέλλον άρα θα οδηγούσε σε απροθυμία καταβολής χρεών!!!!. Νέα μέτρα μπορεί να έχουν αποκλεισθεί από την κυβέρνηση αλλά κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι δεν θα ληφθούν στο μέλλον και αυτή την εγγύηση δεν την δίνουν ούτε οι κυβερνώντες ούτε αυτοί που επιθυμούν να αναλάβουν τη διακυβέρνηση της χώρας.

Μπορούμε με ασφάλεια να υπολογίσουμε το χρόνο κατά τον οποίο μπορεί να ανακάμψει πραγματικά η ελληνική οικονομία;

Δεν μπορούν να υπάρξουν ασφαλείς προβλέψεις για το θέμα αυτό. Η ανάκαμψη και στη συνέχεια η ανάπτυξη απαιτούν στρατηγικό σχεδιασμό, κάτι που δεν υπάρχει στην κυβέρνηση αλλά ούτε και φαίνεται στα προγράμματα των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Η ανάκαμψη και στη συνέχεια η ανάπτυξη απαιτεί τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος έτσι ώστε να καταστεί εφικτή και η προέλκυση νέων και αποδοτικών επενδύσεων στη χώρα, συνεπώς απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό.Για να υπάρξει όμως στρατηγικός σχεδιασμός αναπτυξιακής πολιτικής χρειάζεται αφενός η θέληση και αφετέρου η αποφασιστικότητα για ριζοσπαστικού χαρακτήρα μεταρρυθμίσεις. Με ελάχιστες εξαιρέσεις μέχρι σήμερα η θέληση εκφράζεται μόνο με λόγια και εγκαίνια μη ολοκληρωμένων έργων και η αποφασιστικότητα εξαντλείται σε στερεότυπα «ανάπτυξης» τα οποία όχι απλά έχουν αποτύχει αλλά ευθύνονται για τη δεινή οικονομική κατάσταση της χώρας μας.Ο σχεδιασμός για το 2019 από αυτούς που κυβερνούν σήμερα, αλλά και από αυτούς στους οποίους ο λαός θα εμπιστευθεί τη διακυβέρνηση μιας και το 2019 είναι έτος εκλογών, πρέπει να περιλαμβάνει μείωση της συνολικής φορολογικής επιβάρυνσης, επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και ενίσχυση της ρευστότητας για να στηριχθεί η επιχειρηματικότητα. Όλα τα ανωτέρω είναι προαπαιτούμενα για να αρχίσει η οικονομία να κινείται δηλαδή να δημιουργεί εισοδήματα και φυσικά νέες θέσεις εργασίας.

Αίτημα των νησιωτών είναι η ολική επαναφορά των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ που τώρα συνδέονται μόνο με το ΦΠΑ. Μπορούν να επανέλθουν και πως;

 Θεωρώ πλέον πάρα πολύ δύσκολο να υπάρξει επιστροφή στο καθεστώς των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. Η κυβέρνηση το ψήφισε και το εφάρμοσε, με εξαίρεση μόνο τα νησιά που δέχονται τον κύριο όγκο των προσφυγικών – μεταναστευτικών ροών για τα οποία δίνονται εξαμηνιαίες παρατάσεις, αλλά και η αντιπολίτευση μπορώ να υποθέσω ότι έχει βολευτεί με αυτή την εξέλιξη γιατί εφόσον ο λαός της εμπιστευτεί τη διακυβέρνηση της χώρας θα έχει σαν «άλλοθι» ότι το ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση στα πλαίσια του τότε προγράμματος και θα της είναι «πολύ δύσκολο» να ανατρέψει την κατάσταση.

Υπήρξε πληροφορία ότι φέτος η εφαρμογή για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων θα ανοίξει πιο νωρίς; Είναι εφικτό να ξεκινήσει πιο νωρίς η υποβολή των δηλώσεων;

 Υπολογίζω ότι οι δηλώσεις θα ξεκινήσουν να υποβάλλονται μετά τις 15 Μαρτίου 2019, διακινδυνεύοντας την πρόβλεψη ότι το σύστημα θα ανοίξει τη Δευτέρα 18 Μαρτίου. Φέτος, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, τα έντυπα αλλά και οι οδηγίες συμπλήρωσής τους κοινοποιήθηκαν έγκαιρα έτσι ώστε οι συνάδελφοι λογιστές – φοροτεχνικοί να γνωρίζουν έγκαιρα τις αλλαγές επ αυτών και από ότι φαίνεται η διαδικασία θα ξεκινήσει νωρίς και δεν θα χρειαστούν παρατάσεις, εφόσον βέβαια και οι άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς (ασφαλιστικά ταμεία κ.λπ.) αποστείλουν έγκαιρα και ΣΩΣΤΑ τις βεβαιώσεις αποδοχών για να μην παρατηρηθεί το φαινόμενο για την μία στις τέσσερις δηλώσεις, ειδικά συνταξιούχων, να χρειάζεται υποβολή τροποποιητικής. Εδώ θα ήθελα να επισημάνω ότι οι φορολογούμενοι πρέπει έγκαιρα να επισκεφτούν το φοροτεχνικό τους, να μην το αφήσουν για την τελευταία στιγμή, έτσι ώστε η διαδικασία να ολοκληρωθεί εντός του προβλεπόμενου χρόνου και να μην απαιτηθούν παρατάσεις μέσα στο κατακαλόκαιρο.

Τι θα γίνει με τις ξεχωριστές φορολογικές δηλώσεις μεταξύ των συζύγων ποια τα υπέρ και τα κατά και τι πρέπει να προσέχουν σχετικά με τα τεκμήρια;

 Δεν νομίζω ότι χρειάζεται, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, οι έγγαμοι να υποβάλλουν ξεχωριστή δήλωση. Εξάλλου φέτος όταν υποβληθεί η δήλωση των εγγάμων θα εκδοθούν δύο πράξεις διοικητικού προσδιορισμού (εκκαθαριστικά) ένα για τον σύζυγο και ένα για τη σύζυγο όπου ο καθένας θα έχει την ευθύνη για την καταβολή μόνο του φόρου που του αναλογεί ή θα μπορεί να πάρει τυχόν επιστροφή χωρίς το ποσό αυτό να συμψηφίζεται με οφειλή του άλλου συζύγου. Η δυνατότητα υποβολής ξεχωριστής δήλωσης πρέπει να εξετασθεί πολύ προσεκτικά γιατί στην περίπτωση αυτή για παράδειγμα κάθε φορολογούμενος πρέπει να καλύψει αποκλειστικά και μόνο με τα δικά του εισοδήματα τυχόν διαφορά τεκμηρίων.