Η πρόσβαση στον Πολιτισμό πρέπει να είναι  για όλους, χωρίς αποκλεισμούς

264

Στην αναγκαιότητα της προσβασιμότητας στον Πολιτισμό,  στη σημασία του ως θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, καθώς και στο πρόγραμμα έργων βελτίωσης της προσβασιμότητας του ΥΠΠΟΑ σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους και χώρους Πολιτισμού, αναφέρθηκε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, στην παρέμβασή της στην ημερίδα «Πρόσβαση Παντού», στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Πρόκειται για την πρώτη Επιστημονική Ημερίδα για την Προσβασιμότητα Ατόμων με Αναπηρία σε Δημόσιους Χώρους και Χώρους Δημόσιας Χρήσης.

Όπως είπε η Λίνα Μενδώνη, «Στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού υλοποιούμε αυτοτελώς ή συμμετέχουμε εξαρχής ενεργά και δυναμικά σε μια σειρά δράσεων και έργων που στοχεύουν στην ενθάρρυνση και διευκόλυνση της συμμετοχής των ΑμΕΑ στην πολιτιστική διαδικασία.

Ο Πολιτισμός σε όλες του τις εκφάνσεις, υλικές και άυλες, διαθέτει μια πολύπλευρη και υψηλή πνευματική, παιδευτική, αισθητική, συμβολική και ψυχολογική αξία. Συμβάλλει στην άρση στερεοτύπων και προκαταλήψεων, στην ανεκτικότητα και στο σεβασμό της ιδιαιτερότητας και της πολυμορφίας, καθώς και στον απροκατάληπτο δημοκρατικό διάλογο. Η διασφάλιση της ελεύθερης και απρόσκοπτης πρόσβασης στον Πολιτισμό για όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες, είναι συνεπώς ζήτημα κοινωνικής ισότητας και δικαιοσύνης, και κατ’ επέκταση, αποτελεί ζήτημα δημοκρατίας

Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, μία από τις πρώτες μέριμνες της Κυβέρνησης, και προσωπικά του ίδιου του Πρωθυπουργού, υπήρξε η οριζόντια σχεδίαση και υλοποίηση ενός Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία που θα διασφαλίζει θεσμικά και πρακτικά, ότι τα άτομα με αναπηρία θα απολαμβάνουν απρόσκοπτα και με αυτονομία την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική, πολιτική και πολιτιστική ζωή της χώρας, θα μπορούν να κάνουν ό,τι κάνουν και τα άτομα χωρίς αναπηρία, δηλαδή τα πάντα».

Αναφερόμενη στις δράσεις του ΥΠΠΟΑ για τη βελτίωση της προσβασιμότητας, η Λίνα Μενδώνη τόνισε ότι:

  • Τα τελευταία δύο χρόνια μέσα από τη διαδικασία των ανοιχτών προσκλήσεων του ΥΠΠΟΑ επιχορηγούνται δράσεις δημιουργίας προσβάσιμου πολιτιστικού περιεχομένου με παραδοσιακά και ψηφιακά μέσα.
  • Το ΥΠΠΟΑ συμπράττει με το Υπουργείο Εργασίας στην έκδοση της Ψηφιακής Εκπτωτικής Κάρτας.
  • Πραγματοποιούνται θεσμικές και διοικητικές παρεμβάσεις:
  • Για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης των ΑμΕΑ σε οπτικοακουστικές πολιτιστικές παραγωγές, αλλά και στην ανώτερη καλλιτεχνική εκπαίδευση, για τη συμμετοχή στην κατάρτιση μουσειολογικών και μουσειογραφικών μελετών, μελετών φυσικής προσβασιμότητας πολιτιστικών υποδομών, αρχαιολογικών χώρων και μνημείων.
  • Για την αξιοποίηση του Πολιτισμού ως προληπτικής και θεραπευτικής αγωγής,
  • Για την ανάπτυξη στοχευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων κοινωνικής ένταξης και πολυπολιτισμικότητας,
  • Για την πραγματοποίηση ενημερωτικών σεμιναρίων και εργαστηρίων εκπαίδευσης για το προσωπικό των Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού και των φορέων τόσο του σύγχρονου πολιτισμού, όσο και της πολιτιστικής κληρονομιάς.
  • Σχεδιάζεται και υλοποιείται η κατασκευή ανελκυστήρων ή αναβατορίων εντός αρχαιολογικών χώρων, με κύριο παράδειγμα τον ανελκυστήρα πλαγιάς στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης που ήδη λειτουργεί και νέους που προγραμματίζονται για το ΔικταίοΑνδρο και την Άνω Πόλη της Μονεμβασιάς. Υπολογίζεται ότι από τον Ιούνιο έως τον Οκτώβριο επισκέφθηκαν τον βράχο της Ακρόπολης κατά μέσο όρο 300 άτομα (ΑΜΕΑ και κινητικά εμποδιζόμενα) ημερησίως. Μέχρι τον Ιούνιο 2022, η Ακρόπολη και τα μνημεία της θα είναι προσβάσιμα σε τυφλούς και σε άτομα με μειωμένη όραση. Σε συνεργασία με τον Φάρο Τυφλών ετοιμάζεται έντυπο υλικό σε 4 γλώσσες, ειδικές πινακίδες και προπλάσματα.
  • Εμποδιζόμενα άτομα διευκολύνονται με ηλεκτροκίνητα γκολφ καρτ στην Αρχαία Μεσσήνη, ενώ ανάλογη μέριμνα λαμβάνεται για την Αρχαία Ολυμπία, την Πέλλα, την Νικόπολη.
  • Στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ΕΛΛΑΔΑ 2.0 περιλαμβάνονται δράσεις προσβασιμότητας σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία –με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025- όπως ράμπες και διαδρομές ΑμεΑ, αναβατόρια και ανελκυστήρες, ηλεκτρικά αμαξίδια, ηλεκτρικά οχήματα.

Στην ομιλία της η υπουργός είπε τα ακόλουθα:
Ο Πολιτισμός πραγματικά και ουσιαστικά, και όχι απλώς συνταγματικά ή τυπικά, είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα. Αςξεκινήσουμε από αυτό. Και προφανώς, βασικό κοινωνικό αγαθό. Σε όλες του τις εκφάνσεις, υλικές και άυλες, διαθέτει μια πολύπλευρη και υψηλή πνευματική, παιδευτική, αισθητική, συμβολική και ψυχολογική αξία. Συμβάλλει στην άρση στερεοτύπων και προκαταλήψεων, στην ανεκτικότητα και στο σεβασμό της ιδιαιτερότητας και της πολυμορφίας, καθώς και στον απροκατάληπτο δημοκρατικό διάλογο. Η διασφάλιση της ελεύθερης και απρόσκοπτης πρόσβασης στον Πολιτισμό για όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες, είναι συνεπώς ζήτημα κοινωνικής ισότητας και δικαιοσύνης, και κατ’ επέκταση, αποτελεί ζήτημα δημοκρατίας.
Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, μία από τις πρώτες μέριμνες της Κυβέρνησης, και προσωπικά του ίδιου του Πρωθυπουργού, υπήρξε η οριζόντια σχεδίαση και υλοποίηση ενός Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία. Ενός Σχεδίου, που στο πλαίσιο της επιτελικής λειτουργίας του Κράτους, και κατ’ εφαρμογή του άρθρου 21 του Συντάγματος, της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, θα διασφαλίζει θεσμικά και πρακτικά, ότι τα άτομα με αναπηρία θα απολαμβάνουν απρόσκοπτα και με αυτονομία την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική, πολιτική και πολιτιστική ζωή της χώρας, θα μπορούν να κάνουν ό,τι κάνουν και τα άτομα χωρίς αναπηρία, δηλαδή τα πάντα.
Στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού υλοποιούμε αυτοτελώς ή συμμετέχουμε εξαρχής ενεργά και δυναμικά σε μια σειρά δράσεων και έργων που στοχεύουν στην ενθάρρυνση και διευκόλυνση της συμμετοχής των ΑμΕΑ στην πολιτιστική διαδικασία.
Τα τελευταία δύο χρόνια -μέσα από τη διαδικασία των ανοιχτών προσκλήσεων που έχει καθιερώσει το Υπουργείο Πολιτισμού- επιχορηγούμε δράσεις δημιουργίας προσβάσιμου πολιτιστικού περιεχομένου με παραδοσιακά και ψηφιακά μέσα. Πέρα από την σύμπραξη στην έκδοση της Ψηφιακής Εκπτωτικής Κάρτας – αυτό είναι ένα πρόγραμμα, το οποίο έχει αναλάβει το Υπουργείο Εργασίας και στο οποίο συμπράττει και συνεργάζεται ουσιαστικά το Υπουργείο Πολιτισμού- πραγματοποιούνται θεσμικές και διοικητικές παρεμβάσεις για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης των ΑμεΑ σε οπτικοακουστικές πολιτιστικές παραγωγές, αλλά και στην ανώτερη καλλιτεχνική εκπαίδευση, για τη συμμετοχή στην κατάρτιση μουσειολογικών και μουσειογραφικών μελετών, μελετών φυσικής προσβασιμότητας πολιτιστικών υποδομών, αρχαιολογικών χώρων και μνημείων, για την αξιοποίηση του Πολιτισμού ως προληπτικής και θεραπευτικής αγωγής, για την ανάπτυξη στοχευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων κοινωνικής ένταξης και πολυπολιτισμικότητας, καθώς και για την πραγματοποίηση ενημερωτικών σεμιναρίων και εργαστηρίων εκπαίδευσης για το προσωπικό των Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού και των φορέων τόσο του σύγχρονου πολιτισμού όσο και της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Αςδούμε τα πράγματα λίγο πιο συγκεκριμένα. Από το 2019 έχουμε θέσει ως στοίχημα για το Υπουργείο τη μείωση των φυσικών εμποδίων στους μεγάλους αρχαιολογικούς χώρους και στα μουσεία. Συνεργαζόμαστε συστηματικά με την ΕΣΑμεΑ μέσα από κοινές επιτροπές και ομάδες εργασίας. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε την κατασκευή ανελκυστήρων ή αναβατορίων εντός αρχαιολογικών χώρων. Μη θεωρείτε ότι είναι ιδιαίτερα εύκολο αυτό, διότι υπάρχουν οι ενδογενείς δυσκολίες που έχουν τα ίδια τα μνημεία και οι αρχαιολογικοί χώροι αλλά υπάρχουν ακόμα και νοοτροπίες, οι οποίες δυσκολεύουν το να γίνει κατανοητό πόσο αναγκαίο είναι να δημιουργηθεί ένα αναβατόριο ή ένας ανελκυστήρας με όλον τον σεβασμό, προφανώς, στον μνημειακό χαρακτήρα του χώρου και στον αρχαιολογικό νόμο. Αλλά πόσοσημαντικό να δημιουργηθεί ένα τέτοιο μέσον για να μπορούν όλοι οι συμπολίτες μας να προσεγγίζουν με τον ίδιο τρόπο που εμείς προσεγγίζουμε την πολιτιστική κληρονομιά.
Ο ανελκυστήρας για την εξυπηρέτηση των ΑμεΑ στην Ακρόπολη ετέθη σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2021, αμέσως μετά την άρση της καραντίνας και το άνοιγμα των αρχαιολογικώνχώρων.
Σε συνδυασμό με τις νέες διαδρομές των επισκεπτών της Ακρόπολης για τις οποίες έχει γίνει πολύ λόγος – ακόμα και ότι «τσιμεντώσαμε την Ακρόπολη», ακούγαμε και συνεχίζουμε σε ορισμένες στιγμές να ακούμε. Ο ανελκυστήρας λοιπόνσε συνδυασμό με τις Ειδικές Διαδρομές Επισκεπτών της Ακρόπολης έδωσε τη δυνατότητα σε άτομα με κινητικά προβλήματα και εμποδιζόμενα γενικότερα άτομα να επισκεφθούν για πρώτη φορά στη ζωή τους τα μνημεία του Ιερού Βράχου και να έχουν εποπτική θέαση της Αρχαίας, της Ρωμαϊκής Αγοράς αλλά και της σύγχρονης Αθήνας. Ο στόχος μας δεν ήταν μόνο να καλύψουμε ένα κενό που υπήρχε σε άτομα με αναπηρία αν σκεφτεί κανείς ότι υπάρχουν εμποδιζόμενα άτομα που η ανάβαση στην Ακρόπολη καθιστά την επίσκεψη απαγορευτική. Και τι εννοώ; Εννοώ καρδιοπαθείς, παχύσαρκους, εννοώ ακόμα και εγκύους οι οποίοι είναι κατηγορίες συμπολιτών μας που δυσκολεύονται να προχωρήσουν σε μια τέτοια ανάβαση που απαιτεί η επίσκεψη στον Ιερό Βράχο. Με τον ανελκυστήρα και με τις διαδρομές τους δώσαμε αυτή τη δυνατότητα. Επίσης δώσαμε αυτή τη δυνατότητα πρόσβασης στον περίπατο και στα μνημεία της Βόρειας Κλιτύος, είναι η πλευρά δηλαδή που κάνουμε πολλές φορές βόλτα ανάμεσα στην Ακρόπολη, στον Άρειο Πάγο και στην Αρχαία Αγορά. Δόθηκε λοιπόν η δυνατότητα πρόσβασης στον Περίπατο και στα μνημεία της Βόρειας Κλιτύος, ενώ η προσέγγιση όλων αυτών των ατόμων που χρειάζονται μια διευκόλυνση περαιτέρω γίνεται και μέσα από ηλεκτροκίνητα golfcarts. Υπολογίζεται ότι από τον Ιούνιο έως τον Οκτώβριο του 2021 επισκέφθηκαν τον βράχο της Ακρόπολης κατά μέσο όρο 300 άτομα ημερησίως (είτε ΑΜΕΑ, είτε άτομα με αναπηρία, είτε άνθρωποι με άλλες παθήσεις είχαν δυσκολία στην πρόσβαση στην Ακρόπολη). ΜέχριτονΙούνιο 2022, η Ακρόπολη και τα μνημεία της θα είναι προσβάσιμα και στα άτομα με οπτική αναπηρία. Σε συνεργασία με τον Φάρο Τυφλών ετοιμάζεται έντυπο και ακουστικό υλικό σε 4 γλώσσες, ειδικές πινακίδες και προπλάσματα τα οποία θα τοποθετούν σε διάφορα σημεία του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης ώστε να μπορούν τα άτομα με οπτική αναπηρία να ψάξουν και να αντιληφθούν καλύτερα τα ίδια τα μνημεία.
Φυσικά αυτό το έργο έγινε γρήγορα και με πολύ καλά αποτελέσματα χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση με το οποίο είχαμε και συνεχίζουμε να έχουμε μια εξαιρετικά καλή συνεργασία ακριβώς για να κάνουμε το κορυφαίο μνημείο του δυτικού πολιτισμού προσβάσιμο σε όλο τον κόσμο, σε όλους τους συμπολίτες μας, σε όλους τους επισκέπτες μας. Δεν μπορούμε να λέμε ότι ο Παρθενώνας συμβολίζει τον δυτικό πολιτισμό, συμβολίζει τη Δημοκρατία που γεννήθηκε στην Αθήνα και να μην μπορούν όλοι να τον προσεγγίσουν. Από εκεί και πέρα, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και των δύο βαθμών (Περιφερειακή και Δήμους) ωριμάζουμε μελέτες για την κατασκευή τελεφερίκ στο Ιδαίο Ανδρο, στο Λασίθι, ένα μνημείο το οποίο έχει ήδη μεγάλη επισκεψιμότητα, πολλοί όμως δυσκολεύονται να φθάσουν λόγω της ιδιαίτερα ανηφορικής πρόσβασης. Το ίδιο συμβαίνει και στην Μονεμβασιά, όπου σήμερα η ΑνωΠόλη -με εντυπωσιακά μνημεία, με προεξάρχον το Ναό της Αγίας Σοφίας, αναστηλωμένο και αποκαταστημένο – έχει πολύ περιορισμένη επισκεψιμότητα, εξ αιτίας της ανάβασης, που λειτουργεί αποτρεπτικά. Στους επίπεδους, αλλά αναπεπταμένους αρχαιολογικούς χώρους, όπως η αρχαία Μεσσήνη, εμποδιζόμενα άτομα διευκολύνονται με ηλεκτροκίνητα γκολφ κάρτ. Ανάλογη μέριμνα λαμβάνουμε τώρα – είναι σε εξέλιξη το πρόγραμμα – για την Αρχαία Ολυμπία, την Πέλλα, την Νικόπολη.
Στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ΕΛΛΑΔΑ 2.0 περιλαμβάνονται δράσεις προσβασιμότητας σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία –με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025- όπως ράμπες και διαδρομές ΑμεΑ, όπως προείπα αναβατόρια και ανελκυστήρες, ηλεκτρικά αμαξίδια, ηλεκτρικά οχήματα.
Να πω πόσο σημαντική παράμετρος είναι για τον Τουρισμό και την Οικονομία η δημιουργία πρόσβασης παντού στην Ελλάδα. Η χώρα μας έχει ένα μοναδικό προνόμιο, το κλίμα της, ένα μοναδικό φυσικό περιβάλλον, και ένα πολύ ισχυρό πολιτιστικό περιβάλλον. Είναι πράγματα, τα οποία όσοι είναι 65+ ετών, έχουν κάθε λόγο να εκτιμούν και να θέλουν να επισκεφθούν, για αυτά τα χαρακτηριστικά, τη χώρα μας. Επενδύει το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, όπως πρέπει να επενδύσει και η Ελλάδα, στην Ασημένια Οικονομία. Είναι αυτός ακριβώς ο Τουρισμός ή η μόνιμη κατοικία που μπορεί να δημιουργηθεί, για ανθρώπους που είναι 65+ ετών, είτε είναι Έλληνες συμπολίτες μας είτε είναι άνθρωποι που αγαπούν την Ελλάδα για όλα αυτά τα χαρακτηριστικά και θέλουν να επισκεφθούν ή να εγκατασταθούν στην Ελλάδα.
Είναι μία άριστη ευκαιρία, μέσα από την Ασημένια Οικονομία, να παρατείνουμε την τουριστική μας περίοδο, που αποτελεί ένα από τα βασικά desiderata για την Οικονομία της χώρας.
Στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη ο σχεδιασμός προσβάσιμου ψηφιακού υλικού σε ΑμεΑ με την αξιοποίηση νέων Τεχνολογιών και Μέσων Επικοινωνίας. Πιλοτικές εφαρμογές ξεναγήσεων έχουν σχεδιαστεί για ΑμεΑ στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο MOMus, στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Ολοκληρώνεται το αμέσως επόμενο διάστημα η υλοποίηση ψηφιακής εικονικής περιήγησης για εμποδιζόμενα κινητικά άτομα ή άτομα με προβλήματα όρασης και ακοής σε 6 Αρχαιολογικά Μουσεία, ενώ σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκονται και εκπαιδευτικά προγράμματα για ΑμεΑ.
Μέχρι σήμερα, το μόνο μουσείο Αφής είναι το μουσείο Αφής στην Καλλιθέα. Έχουμε μουσεία και στην Αθήνα και στην περιφέρεια, μουσεία που διαθέτουν έναν χώρο με αντίγραφα αρχαίων εκθεμάτων που κανείς μπορεί να ψαύσει και να αντιληφθεί πώς ήταν το ίδιο το αντικείμενο τέχνης. Δεν είναι αυτός ο σκοπός μας. Ο σκοπός μας είναι να εντάξουμε αυτή την απτική εμπειρία, όσων την έχουν ανάγκη, μέσα στις κανονικές διαδρομές και ξεναγήσεις. Η σύγχρονη τάση, και αυτό εφαρμόζουμε, είναι να μη δημιουργούμε ξεχωριστούς χώρους. Να υπάρχουν εκθέματα ειδικά μέσα στη ροή, μέσα στην πορεία των επισκεπτών ενός μουσείου, που να μπορεί κάποιος να τα ψαύσει. Όμως δεν θέλουμε να μείνουμε μόνο στα αντίγραφα. Η χώρα μας έχει ένα τεράστιο πλεονέκτημα, έναν ασύλληπτα μεγάλο αρχαιολογικό πλούτο. Έχει αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία κανένα δεν είναι ίδιο με το άλλο, αλλά ως κατηγορίες επαναλαμβάνονται. Για παράδειγμα, έχουμε μερικές εκατοντάδες χιλιάδες αμφορείς. Σε συνεργασία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία, στόχος μας είναι κάποια από αυτά τα αντικείμενα, τα ίδια τα ευρήματα, να μπορεί πλέον να τα αγγίζει ο επισκέπτης, ο οποίος έχει μία μορφή, λιγότερο ή περισσότερο σοβαρή, αναπηρίας,
Την προηγούμενη εβδομάδα ξεκίνησε ο πρώτος κύκλος σεμιναρίων στελεχών της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας για τον σχεδιασμό προγραμμάτων για ΑμεΑ με τίτλο «Πολίτες διαφορετικοί αλλά ισότιμοι: Η ελεύθερη πρόσβαση στον πολιτισμό για όλους και όλες». Ο στόχος των σεμιναρίων που ξεκινήσαμε από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης είναι διττός: Αφενός να παρουσιαστούν τα αποτελέσματα και η εμπειρία της πραγματικά επίπονης προσπάθειας που καταβάλλεται από όλα τα στελέχη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ώστε η πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και ο Πολιτισμός γενικότερα σε όλες του τις εκφάνσεις, να καταστούν προσβάσιμα σε όσο το δυνατό ευρύτερο τμήμα της κοινωνίας, ανεξαρτήτως φύλου, μόρφωσης, κοινωνικών και άλλων καταβολών και κατηγοριοποιήσεων, ιδιαιτέρως δε στις ομάδες πολιτών με αναπηρία, με ειδικές απαιτήσεις λόγω ηλικίας και σωματικών ή κάποιων πνευματικώνπεριορισμών. Από την άλλη πλευρά, ειδικοί επιστήμονες και ερευνητές, καθώς και επαγγελματίες της εκπαίδευσης, της ειδικής αγωγής και της μουσειοπαιδαγωγικής θα εισάγουν τους συμμετέχοντες, δηλαδή τα στελέχη του Υπουργείου Πολιτισμού στις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις και θα τους εκπαιδεύσουν στα μεθοδολογικά εργαλεία και στις εφαρμοσμένες πρακτικές σχεδίασης και υλοποίησης δομημένων εκπαιδευτικών και επικοινωνιακών δράσεων σε ομάδες ΑμΕΑ διαφόρων κατηγοριών και ηλικιακής προέλευσης.
Στο διοικητικό κομμάτι, ενσωματώνουμε στην Εθνική Νομοθεσία κοινοτικές – ευρωπαϊκές οδηγίες, όπως για παράδειγμα αυτή της πρόσβασης σε προστατευόμενα έργα δυνάμει των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων των τυφλών, των αμβλυώπων και των ατόμων με άλλα προβλήματα ανάγνωσης εντύπων. Παράλληλα, εντάσσουμε στην Ελληνική Εννομη Τάξη την διάσταση της αναπηρίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο νόμος 4672/2020, όταν ιδρύσαμε τον νέο πολιτιστικό φορέα «ΑκροπόλΑκρος», όπου βάλαμε ειδική διάταξη για τα ΑμεΑ. Αλλά και σε ένα έργο, το οποίο είναι σε εξέλιξη και ολοκληρώνεται στο τέλος του 2023, που είναι το έργο της Αναγνώρισης και Πιστοποίησης των Ελληνικών Μουσείων, δια του έργου αυτού θεσμοθετείται η συμμετοχή των ΑμεΑ, όχι πλέον στην επίσκεψη, αλλά στη σύνταξη μουσειολογικών και μουσειογραφικών μελετών. Όπως χρειαζόμαστε τον αρχιτέκτονα, τον πολιτικό μηχανικό, τον μουσειολόγο, τον ειδικό για κάθε αντικείμενο μίας μουσειολογικής ή μουσειογραφικής μελέτης, χρειαζόμαστε και το άτομο με αναπηρία γιατί εκείνο ξέρει και μπορεί να καθοδηγήσει τους λοιπούς ειδικούς στο πώς πρέπει να χειριστούν μία σύγχρονη έκθεση σε ένα μουσείο.
Βασικός μας στόχος στο Υπουργείο Πολιτισμού δεν είναι μόνον η υλοποίηση έργων προσβασιμότητας που να αφορούν στο κοινωνικό σύνολο, χωρίς αποκλεισμούς. Επιδίωξή μας, και για αυτό εργάζονται σχεδόν όλα τα στελέχη του Υπουργείου συστηματικά είναι η εμπέδωση μιας νέας νοοτροπίας και ενός διαφορετικού παραδείγματος στη διαχείριση και αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας. Μιας νοοτροπίας με έντονο το στοιχείο της χωρητικότητας, της συμπερίληψης, του απόλυτου φραγμού στον αποκλεισμό. Πρόσβαση δηλαδή παντού.