H λογική δοκιμάζεται , η υπομονή έχει εξαντληθεί προ πολλού καθώς δεν υπάρχει ουσιαστικός λόγος που ωθεί  τους αποφασίζοντες να απαγορεύουν (έστω και με αυστηρούς περιορισμούς) το yachting και την ελεύθερη διακίνηση ιδιωτικών  ή επαγγελματικών σκαφών αναψυχής !

Του Μιχάλη Ροδίτη Roditis Yachting

Ακολουθούμε με σεβασμό και συνέπεια τα μέτρα υγιεινής και προφύλαξης με απώτερο σκοπό την διαφύλαξη της υγείας μας και την μελλοντική μας επιβίωση ευελπιστώντας ότι οι εμβολιασμοί θα δημιουργήσουν συνθήκες ασφάλειας σε όλες τις χώρες και θα είναι η αρχή της επιστροφής μας στην κανονικότητα .

Η διαχείριση της πανδημίας και κάθε κρίσης περνά από εμάς είναι και ευθύνη ατομική για την διασφάλιση της προστασίας των αγαπημένων μας και της επιστροφής στην κανονικότητα .

Είναι όμως επιτακτική ανάγκη να σχεδιάσουμε άμεσα τα επόμενα βήματα για τον Θαλάσσιο Τουρισμό και ειδικότερα για το Yachting καθώς ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων στα νησιά του Ιονίου , των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου  ,  έχουν προσαρμόσει τις δραστηριότητες τους κυρίως με τις δραστηριότητες αυτές .

Θαλάσσιες διασυνδέσεις , εμπορικές πράξεις , χιλιάδες αφίξεις και αναχωρήσεις θαλαμηγών και ημερόπλοιων αλλά και κρουαζιερόπλοιων . Η κάθετη αύξηση αυτής της επισκεψιμότητας έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο κλάδο στην εστίαση την τροφοδοσία, το εμπόριο και τις διατυπώσεις  ακόμα και στο ποιο απομακρυσμένο νησάκι της Δωδεκανήσου ή του Ιονίου .

Το Ελληνικό Αρχιπέλαγος με τα χιλιάδες νησιά , δέχεται  εκατοντάδες αφίξεις σκαφών που έχουν ως βάση τους Μαρίνες χωρών της Ανατολικής Μεσογείου όπως η Τουρκία , η Αίγυπτος, ο Λίβανος και το Ισραήλ καθώς και χωρών της Αδριατικής , όπως Αλβανία , Μαυροβούνιο κλπ .

Και δεν είναι μόνο τα ξένα σκάφη των επισκεπτών αλλά έχουμε και μια μεγάλη βιομηχανία αυτή των Ελληνικών Επαγγελματικών Σκαφών Αναψυχής στα οποία πέραν από τους ναυτικούς που εργάζονται σε αυτά υπάρχει και ένα μεγάλο υποστηρικτικό σε αυτά δίκτυο που περιλαμβάνει κάθε είδους εμπορική δραστηριότητα που όλα αυτά μεταφράζονται σε εισόδημα χιλιάδων Ελληνικών Οικογενειών που όμως κινδυνεύει να χαθεί .

Και τα Ελληνικά Σκάφη συνδράμουν στην ανάπτυξη των νησιών και στηρίζουν τις τοπικές οικονομίες όσο κανένας άλλος φορέας .

Έτσι έχουν αναπτυχθεί λοιπόν  τα νησιά μας σε γνώση της πολιτείας μας όλα τα χρόνια , έτσι έχουμε επενδύσει εμείς οι νησιώτες !! Γεμάτα λιμάνια και κόλποι με ιστιοπλοϊκά και ταχύπλοα σκάφη , ξύλινα παραδοσιακά , σκάφη που έρχονται  δύο και τρείς φορές το καλοκαίρι να ξοδέψουν , να φάνε να ποιούν και πολλές φορές να κάνουν τις επισκευές τους στις μαρίνες μας και στα ελάχιστα καρνάγια  που έχουν απομείνει . Τα οφέλη είναι τεράστια για τις τοπικές οικονομίες για την ανάπτυξη και την επιβίωση τους .

Είναι κυριολεκτικά αδιανόητο να βλέπουμε ΟΛΑ τα λιμάνια και τους κόλπους άδεια , την απόλυτη εγκατάλειψη και την  επερχόμενη παρακμή ! Μόλις πρόσφατα , στο Αιγαίο και με τεράστιες δυσκολίες αντιμετωπίσαμε τις μεγάλες ροές του μεταναστευτικού με εμφανές το πλήγμα στα λιμάνια μας με εκατοντάδες παροπλισμένα και μισοβυθισμένα κατασχεμένα σκάφη!!

Αυτή η διαφορετικότητα που προβάλλουμε στο νησιωτικό μας σύμπλεγμα από το Ιόνιο έως τα Δωδεκάνησα , αποτελεί τον πυλώνα προσέλκυσης για τα επόμενα χρόνια της τουριστικής αγοράς καθώς η ζήτηση θα είναι έντονη για μικρούς και απομακρυσμένους προορισμούς μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα και τις μεγάλες τουριστικές μονάδες  μακριά από συνωστισμούς και μαζικές μετακινήσεις !

Το Yachting είναι απόλυτα ασφαλής δραστηριότητα ,  για πολλούς και διάφορους λόγους ,

  1. Συγκεκριμένα οι επισκέπτες είναι κυρίως θαλαμηγά σκάφη ιστιοπλοϊκά ,ταχύπλοα και παραδοσιακά τα οποία κάνουν είσοδο από λιμένες της Ανατολικής Μεσογείου , ιδιωτικά και επαγγελματικά , Ευρωπαϊκά και τρίτων χωρών (Τουρκίας , Αμερικής , Αυστραλίας ,κλπ ) ,με οικογένειες και φίλους που σπάνια ξεπερνούν τα 12 άτομα σε κάθε σκάφος .
  1. Διαμένουν στα σκάφη τους και κάνουν αποκλειστική χρήση οι ίδιοι και το πλήρωμα τους, είναι αυτόνομα και ελλιμενίζονται σε κόλπους και λιμάνια χωρίς  αεροπορικές μετακινήσεις και συνωστισμό !
  1. Είναι η αγορά που δεν εξαρτάται από τους Tour operators και τις αεροπορικές εταιρείες καθώς ταξιδεύουν μεμονωμένα χωρίς να υποστούν ενδεχόμενες ταλαιπωρίες σε αεροδρόμια ή και περιορισμούς στις πτήσεις και πιθανές  αυξήσεις στα ναύλα των αεροπορικών εταιρειών .
  1. Η συγκεκριμένη αγορά των επισκεπτών με μεμονωμένα σκάφη στα νησιά μας δεν εμπίπτει στο 70% των τουριστικών αφίξεων στην χώρα μας που γίνεται με αεροπορική σύνδεση και επηρεάζει την τουριστική ζήτηση λόγω των τιμών και των επιλεγμένων προορισμών. Βρίσκεται μακριά από τις διαμάχες των tour operators με τους ξενοδόχους και τις αεροπορικές εταιρείες
  1. Το εισοδηματικό κριτήριο των επισκεπτών με σκάφη είναι υψηλό και δεν επηρεάζεται από την προτροπή κάποιων χωρών για ευνόητους λόγους να κρατήσουν τον όποιο τουρισμό στο εσωτερικό τους. Τα σκάφη είναι αυτόνομα και ανεξάρτητα στις επιλογές του προορισμού και στην σχεδίαση μιας θαλάσσιας διαδρομής της επιλογής των που βασίζεται σε ασφαλή και καθαρά από COVID -19 νησιά όπως είναι όλα τα Δωδεκάνησα .
  1. Τα αναμενόμενα σκάφη είναι κυρίως επαναλαμβανόμενοι πελάτες (repeaters ) που δεν επηρεάζονται από την αναποφασιστικότητα για ταξίδια των χωρών της Δυτικής Ευρώπης και των ΗΠΑ ,καθώς ήδη ελλιμενίζονται σε μαρίνες κυρίως της Τουρκίας αλλά έχουν τη βάση τους και σε άλλους λιμένες της Ανατολικής Μεσογείου .
  1. Ξοδεύουν μεγάλα ποσά στην εστίαση και προμήθειες τροφίμων και ποτών , καταβάλουν πολλά τέλη σε τελωνεία , λιμενικά ταμεία , μαρίνες και για εφοδιασμό καυσίμων τους. Μια τεράστια αλυσίδα επιχειρήσεων είναι οι ωφελημένοι στα νησιά μας που έχουν διαμορφώσει και προσαρμόσει τις υποδομές τους στον ποιοτικό αυτό κλάδο του τουρισμού που λέγεται θαλάσσιος (Yachting) .
  1. Η αγορά αυτή των θαλαμηγών που σκοπεύει άμεσα να επισκεφθεί τα νησιά μας δεν εξαρτάται από τον χρόνο έναρξης των πτήσεων  εξωτερικού ή την επαναλειτουργία των ξενοδοχειακών μονάδων στην Ελλάδα ! Δεν έχουν σχέση με φαινόμενα συνωστισμού , μαζικής μετακίνησης και εστίασης !!

Η κυβέρνηση είναι στην τελική ευθεία για την οριστικοποίηση και ανακοίνωση του ολοκληρωμένου πακέτου επανεκκίνησης του τουρισμού  σε συνεργασία με τις υγειονομικές αρχές λαμβάνοντας υπόψη συστάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή .

Η Ευρωπαϊκή Ένωση όπως η Κυβέρνηση χαρακτηριστικά περιέγραψε είναι ένα αργοκίνητο πλοίο προφανώς παλαιάς τεχνολογίας το οποίο απέδειξε στη πράξη ότι δεν είναι σε θέση να δώσει λύσεις . Πρόσφατο παράδειγμα η αποτυχία χειρισμού της παράδοσης των εμβολίων .

Άρα στο τομέα του Τουρισμού απαιτείται Εθνική Προσπάθεια  και Πολιτική Βούληση !

Για το λόγο αυτό λοιπόν στους ευρύτερους χειρισμούς που απαιτούνται πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις διμερείς συμφωνίες και να μην περιμένουμε κάθε τόσο τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης που καμία Τουριστική χώρα δεν τηρεί κατά γράμμα όπως η Ελλάδα   .

Ειδικότερα, αν και όλοι οι εμπλεκόμενοι στον ευρωπαϊκό τουρισμό μιλούν για ανάγκη ενιαίων κανόνων για τις διεθνείς μετακινήσεις και τη λειτουργία των επιχειρήσεων, στην πραγματικότητα ολοένα και περισσότεροι ανησυχούν πως κάτι τέτοιο είναι αδύνατον να επιτευχθεί και το αποτέλεσμα θα είναι να χαθεί και η Τουριστική Σαιζόν του 2021 .

Η πολυπλοκότητα του προβλήματος σε συνδυασμό με τη Βαβέλ των απόψεων σε κάθε χώρα, και συχνά ακόμα και μεταξύ υγειονομικών και πολιτικών αρχών και στο εσωτερικό της, προϊδεάζουν για αδυναμία διαμόρφωσης κοινής θέσης πριν από την έναρξη της τουριστικής Σαιζόν 2021  Έτσι, πυκνώνουν οι φωνές που μιλούν για τη σύναψη διμερών συμφωνιών που θα καθορίζουν με ποιους κανόνες η μία χώρα θα δέχεται τους πολίτες της άλλης.

Όσον αφορά τα υγειονομικά πρωτόκολλα, είναι γνωστά σε όλους καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που αντιμετωπίζουμε αντίστοιχους κινδύνους . Αρκεί να ανατρέξουμε στις οδηγίες Διεθνών Οργανισμών και να εφαρμόσουμε τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται για τα διασυνοριακά ταξίδια ειδικά δια θαλάσσης καθώς το Αεροπορικό από ότι φαίνεται από τις γεμάτες ασφυκτικά πτήσεις έχει λυθεί ! και ας μην εθελοτυφλούμε .

Ο θαλάσσιος τουρισμός και η επαναλειτουργία των πυλών εισόδου επιβάλλεται να είναι  στις άμεσες προτεραιότητες της Κυβέρνησης

Με την υπάρχουσα αβεβαιότητα και την αναμενόμενη δυστυχώς συρρίκνωση  του τουρισμού κινδυνεύει με εξολόθρευση ο κλάδος του yachting  ,ένας κλάδος που στηρίζει δυναμικά την οικονομία της Χώρας και ειδικότερα την οικονομία των μικρών και μεγάλων νησιών .

Πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι Τουρισμός δεν είναι μόνο οι πτήσεις Charter και τα πακέτα των Tour Operator αλλά και η Κρουαζιέρα και ο θαλάσσιος Τουρισμός και ειδικότερα το Yachting .

Οι περιστάσεις απαιτούν περισσότερο τώρα από ποτέ  τους ειδικούς στον Τουρισμό με εμπειρία και γνώσεις ώστε να δώσουν λύσεις άμεσες και πρακτικές .

Μιχάλης Ροδίτης

Roditis Yachting | Dodecanese Islands

 455 total views,  2 views today