Tον λόγο έχει η εισαγγελική αρχή που έχει διατάξει προανάκριση δηλώθηκε στο skyrodos.gr από το Λιμεναρχείο Ρόδου σχετικά με την υπόθεση που αφορά το πλοίο που έφυγε  παρά την εντολή για συλλήψεις κατάσχεση του σκάφους και υποβολή μήνυσης για λαθρεμπορία.

Το πλοίο κατάφερε να διαφύγει ανενόχλητο με κατεύθυνση προς τα χωρικά ύδατα της Τουρκίας αν και ο  απόπλους του πλοίου είχε απαγορευτεί ρητώς.

Τώρα την υπόθεση έχει αναλάβει εκτός από την Εισαγγελική Αρχή και κλιμάκιο της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων.

Στο κείμενο της ιστοσελίδας documentο η   υπόθεση όπως την αποτύπωσε ο συντάκτης του κειμένου Β. Τριάντης:

Στο λιμάνι της Ρόδου είχε  καταπλεύσει το «Eirini 1» και τον Ιούλιο του 2021, όταν επίσης ελέγχθηκε από το λιμενικό. Ωστόσο οι Ελληνες Λιμενικοί διαπίστωσαν ότι δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα, ενώ σε αντίστοιχο έλεγχο τον Ιανουάριο του 2021 στο λιμάνι της Βαλέτας στη Μάλτα του είχαν βεβαιωθεί 28 σοβαρές παραβάσεις, με αποτέλεσμα να του απαγορευτεί ο απόπλους για 31 μέρες.

Είναι ερώτημα πώς ένα φορτηγό πλοίο 30 ετών κατάφερε μέσα σε λίγους μήνες να βγει με «λευκό μητρώο» και λίγο καιρό αργότερα να διαφεύγει ανενόχλητο, ακριβώς από το ίδιο λιμάνι από το οποίο είχε «καθαρίσει» από όλες του τις παραβάσεις.

Τα έγγραφα που δημοσίευσε  το Documento σχετικά με το λαθρεμπορικό πλοίο-φάντασμα είναι αποκαλυπτικά. Οπως προκύπτει από τον φάκελο του πλοίου στο Equasis, ένα πληροφοριακό πανευρωπαϊκό σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών, το πλοίο διαθέτει ιστορικό παραβάσεων από το 2009.

Το ενδιαφέρον ωστόσο εστιάζεται στο 2021. Ηταν 25 Ιανουαρίου του 2021 όταν το «Eirini 1» έδεσε στο λιμάνι της Βαλέτας στη Μάλτα. Οι Μαλτέζοι επιθεωρητές ανεβαίνουν στο πλοίο για να το επιθεωρήσουν (port state control). Κατά τον έλεγχο εντοπίζουν συνολικά 28 «ελλείψεις» ή «παρατηρήσεις» σύμφωνα με τα δεδομένα του Equasis. Πρόκειται για μια σειρά από παραβάσεις και προβλήματα ναυσιπλοΐας αλλά και αξιοπλοΐας του πλοίου. Οι αρχές της Μάλτας απαγορεύουν τον απόπλου του. Το «Eirini 1» παραμένει αγκυροβολημένο στη Βαλέτα για 31 μέρες. Χρονικό διάστημα αρκετά μεγάλο, κάτι που σημαίνει ότι το πλοίο εμφάνιζε σοβαρά προβλήματα.

Οι 28 παραβάσεις που εντοπίστηκαν στη Μάλτα

Το είδος των παραβάσεων που εντοπίζουν οι επιθεωρητές της Μάλτας συγκλίνει σε κάτι συγκεκριμένο. Το πλοίο συνήθιζε να κινείται με ζητούμενο να μην μπορεί να εντοπιστεί. Συγκεκριμένα, το πλοίο δεν διαθέτει «έγγραφα πυξίδας», ώστε να δηλώνεται το πού ακριβώς βρίσκεται ανά πάσα ώρα και στιγμή. Ακόμη, το πλοίο δεν διαθέτει «Oil record book», δηλαδή «βιβλίο καταγραφής καυσίμων» όπως ονομάζεται. Σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις ναυσιπλοΐας, κάθε φορτηγό πλοίο υποχρεούται να διαθέτει το σχετικό βιβλίο καταγραφής, όπου καταγράφονται όλες οι μεταφορτώσεις και εγγραφές πετρελαίου, οι σχετικές ποσότητες κ.λπ. Επιπλέον οι ελεγκτές δεν εντόπισαν ούτε «σχέδιο ισοστάθμισης», κάτι που ίσως σχετίζεται με το γεγονός ότι το πλοίο διέθετε επιπλέον δεξαμενές για να μπορεί να κάνει λαθρεμπόριο πετρελαίου, ενώ ήταν εξαφανισμένα τα ημερολόγια βάρδιας, η θεώρηση σημαίας της Γουιάνας, σχέδια πρόληψης μόλυνσης, σχέδια πυρόσβεσης κ.λπ.
Εκτός όμως από αυτές τις ελλείψεις, το πλοίο παρουσιάζει ζημιές στο κύτος του, κάτι που εγείρει σοβαρό ζήτημα αξιοπλοΐας.

Μετά τον έλεγχο ο πλοίαρχος του «Eirini 1» υπέβαλε αίτηση θεραπείας για τη διόρθωση των παραβάσεων. Σύμφωνα με αυτήν, στο λιμάνι της Βαλέτας θα διόρθωνε το ζήτημα των ζημιών στο κύτος του πλοίου και τα υπόλοιπα σε άλλο ευρωπαϊκό λιμάνι.

Δεν ήταν η πρώτη φορά που κατά τη διάρκεια ελέγχου σε λιμάνι εντοπίζονται παρανομίες στο συγκεκριμένο πλοίο. Ηταν Απρίλιος του 2009 όταν στην Ινδία επιθεωρητές εντοπίζουν δώδεκα «ελλείψεις», ενώ μόλις δύο μήνες νωρίτερα, τον Φεβρουάριο του 2009, ξανά επιθεωρητές στο Μουμπάι της Ινδίας είχαν εντοπίσει έξι «ελλείψεις», σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία του Equasis.

«Καθαρό» όταν ελέγχεται στη Ρόδο

Παρά τις διαπιστώσεις των ελεγκτών στη Βαλέτα, η εικόνα που εμφανίζεται να παρουσιάζει το πλοίο πέντε μήνες μετά στη Ρόδο είναι εντελώς διαφορετική.

Στις 5 Ιουλίου του 2021 το «Eirini 1» καταφτάνει στη Ρόδο, όπου περνά ξανά από επιθεώρηση. Ωστόσο οι λιμενικοί που το εξετάζουν δεν βρίσκουν τίποτε μεμπτό. Οι 28 παραβάσεις που είχαν εντοπιστεί κατά τον αντίστοιχο έλεγχο στη Βαλέτα δεν εντοπίζονται και το πλοίο παίρνει πιστοποιητικό ότι όλα είναι εντάξει. Μάλιστα στη Ρόδο δεν μένει παραπάνω από λίγες ώρες. Δηλαδή  σε πέντε μήνες ένα πλοίο 30 ετών έχει καταφέρει να συμμορφωθεί πλήρως με τη ναυτιλιακή νομοθεσία.

Επιστροφή με τόνους λαθραίου πετρελαίου

Στο  λιμάνι της Ρόδου το «Eirini 1» επιστρέφει και πάλι στις 30 Νοεμβρίου 2021. Οι λόγοι της προσέγγισης είχαν να κάνουν με επανατροφοδοσία του πλοίου σε βασικά είδη ανάγκης. Στην κεντρική υπηρεσία της ΑΑΔΕ έχει φτάσει πληροφορία σχετικά με το «Eirini 1». Σύμφωνα με αυτήν, το πλοίο φέρεται να εμπλέκεται σε λαθρεμπόριο πετρελαίου.

Από την Κεντρική Υπηρεσία της ΑΑΔΕ και την ειδική υπηρεσία που παρακολουθεί τη διέλευση τέτοιων πλοίων δίνεται εντολή να ξεκινήσει συντονισμένος έλεγχος.

Πράγματι το κλιμάκιο που μετέβη στη Ρόδο διενήργησε αυτοψία μαζί με άντρες του Λιμενικού. Κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι το πλοίο εμφάνιζε δεξαμενή λυμάτων ή πόσιμου ύδατος, αλλά στην πραγματικότητα διέθετε δεξαμενές πετρελαίου για να πραγματοποιεί λαθρεμπόριο, ενώ εντοπίζονται τόνοι λαθραίων καυσίμων.

Εφυγε… νύχτα με σβηστά φώτα

Το πλοίο δεσμεύεται από τις λιμενικές αρχές και δίνεται εντολή να απαγορευτεί ο απόπλους του. Παράλληλα δίνεται εντολή από την προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ρόδου κ.Μαρία Παπαγιαννίδου να υποβληθεί μήνυση για λαθρεμπορία, να κατασχεθεί το πλοίο και να γίνουν συλλήψεις από τις λιμενικές αρχές.

Ωστόσο καμία από τις εισαγγελικές εντολές δεν διεκπεραιώθηκε και τα ξημερώματα της Τετάρτης 8 Δεκεμβρίου το πλοίο έφυγε από τη Ρόδο με κατεύθυνση προς τα τουρκικά χωρικά ύδατα.

Πηγή : Documento news.gr

 466 total views,  2 views today