Ιερό σκοπό  δηλαδή τη συγκέντρωση χρημάτων για χορήγηση  υποτροφιών, σε δύο άπορους Δωδεκανήσιους φοιτητές είχε η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε απόψε στο Κατάλυμα της Ισπανίας στη Μεσαιωνική Πόλη.

Το κάλεσμα της  Δωδεκανησιακής Μέλισσας που διοργάνωσε την εκδήλωση βρήκε μεγάλη απήχηση αφού η αίθουσα ήταν ασφυκτικά γεμάτη  από εκείνους που θέλησαν να παρακολουθήσουν την ομιλία της κ. Ιωάννας Λαλαούνη  ιστορικό του κοσμήματος μουσειολόγο και διευθύντρια του Μουσείου Κοσμήματος της οικογένειας της.

Την εκδήλωση άνοιξε η κ. Άννα Χαρίτου  που αναφέρθηκε στην πορεία της Δωδεκανησιακής Μέλισσας και τη  στήριξη της στους Δωδεκανήσιους φοιτητές.’


Χαιρετισμούς απηύθυναν εκτός από την κ. Χαρίτου , ο αντιδήμαρχος Τουρισμού κ. Κώστας  Ταρασλιάς ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος κ. Κάλλιστος Διακογεωργίου, η πρόεδρος του συλλόγου κ. Μαρία Αφθονίδου η Διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου κ. Μάνια Μιχαηλίδου.

Την εκδήλωση επίσης τίμησαν με την παρουσία τους η αντιπρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου κ. Νατάσα Βενετοκλή , η πρόξενος της Γαλλίας κ. Αλίκη Μοσχή της Αυστρίας κ. Μαίρη Μοσχή η προισταμένη των Γενικών Αρχείων του Κράτους κ. Ειρήνη Τόλιου, η κ. Ντίνα Μαχαιρίδου η κ. Εύη Καμπουράκη,  η κ. Αντα Καμπουράκη η κ.Λή Μηναίδου  και πολλές  άλλες κυρίες μέλη και υποστηρικτές της Δωδεκανησιακής Μέλισσας.

Γραπτό μήνυμα έστειλαν ο υφυπουργός Τουρισμού κ. Μάνος Κόνσολας και ο βουλευτής της ΝΔ κ Βασίλης Υψηλάντης και του ΣΥΡΙΖΑ Δ Γάκης.

Η κ. Χαρίτου ευχαρίστησε όσους στήριξαν  τον σύλλογο στη διοργάνωση της εκδήλωσης. Αναφέρθηκε όμως και στην ιστορία της «Δωδεκανησιακής Μέλισσας» από την εποχή της ιδρύσεως της. Το έτος 2018, όπως τόνισε,  οι υπότροφοι που έλαβαν χρηματική ενίσχυση επί εννέα μήνες το χρόνο ήταν 27 από τους οποίους οι 20 φοιτούν σε ΑΕΙ και οι επτά σε ΤΕΙ.

«Αυτό σημαίνει ότι  πρέπει να εξασφαλίζεται από το ταμείο της Μέλισσα 48.600 ευρώ ετησίως. Κάθε ενέργεια του συλλόγου στοχεύει στην εξασφάλιση πόρων. Σήμερα η κοινωνία της Ρόδου δίνει το παρόν και αφουγκράζεται την αγωνία των γονιών και των παιδιών τους», τόνισε η κ. Χαρίτου.

«Σας καλωσορίζουμε στον χώρο που φιλοξενεί πολλές ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις.  Η σημερινή εκδήλωση στηρίζεται στη Δωδεκανησιακή Μέλισσα το ίδρυμα Ηλίας Λαλαούνης και την Εφορεία Αρχαιοτήτων  και τον ΔΟΠΑΡ. Στηρίξαμε την ιδέα και μετέχουμε στην εκδήλωση γιατί πιστέψαμε σε αυτή», τόνισε μεταξύ άλλων η κ. Μιχαηλίδου.

« Είναι τιμή να μετέχει ο δήμος σε μια τέτοια σημαντική εκδήλωση. Είναι σημαντικό να καλωσορίζουμε στον τόπο μας την κ.Λαλαούνη. Η Ρόδος  σηματοδοτεί τον πολιτισμό. Και πολιτισμός δεν πάει χωρίς το κόσμημα που ακουμπάει στην ψυχή μας αφού στολίζει αγαπημένα μας πρόσωπα», είπε ο κ Ταρασλιάς που αναφέρθηκε στην παράδοση που είχε η Ρόδος στην αργυροχρυσοχοΐα.

Στη συνέχεια το λόγο πήρε η πρόεδρος του Συλλόγου κ. Αφθονίδου.

«Η κ. Λαλαούνη έβαλε ένα στοίχημα το οποίο έχει κερδίσει με την λειτουργία του Μουσείου της οικογένειας της. Επισκεφθήκαμε το χώρο και μείναμε έκθαμβες από τα εκθέματα. Ο σύλλογος μας συμπληρώνει 90 χρονιά ζωής προσφοράς στα παιδιά μας. Βάλαμε και εμείς ένα στοίχημα ότι θα κρατηθούμε πολύ γερά και  θα φροντίζουμε για τον τόπο μας», τόνισε μεταξύ άλλων.

Τον χαιρετισμό του Περιφερειάρχη κ. Γιώργου Χατζημάρκου μετέφερε στο ακροατήριο ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος ο κ. Κάλλιστος Διακογεωργίου.

Ευχαρίστησε ξεχωριστά, ιδιαίτερα, την κ. Ντίνα Μαχαιρίδου, για την μεγάλη προσφορά της όχι μόνο στο σύλλογο αλλά γενικά στα παιδιά και τους νέους του νησιού.

Στη συνέχεια το λόγο πήρε η κ.  Ιωάννα Λαλαούνη που αναφέρθηκε στην ιστορία της δημιουργίας του  κοσμήματος μια τέχνη που τόσο καλά γνώριζε ο πατέρας της Ηλίας Λαλαούνης. Μια τέχνη που αποτυπώθηκε στις δημιουργίες του και έμεινε στο μουσείο της οικογένειας. Αυτή η ιστορία έχει εγγραφεί στο βίντεο που προβλήθηκε.

Μοναδικές δημιουργίες εξαιρετικά κοσμήματα παρουσιάστηκαν μέσα από  εικόνες. Δουλεμένα από εξαίρετους τεχνίτες με την επίβλεψη του κ. Λαλαούνη. Μοναδικές δημιουργίες σε σκέτο χρυσό ή  άλλα πολύτιμα μέταλλα δουλεμένα σε περίτεχνους κόμπους στολισμένα όμορφα. Κολιέ, βραχιόλια σκουλαρίκια εξαιρετικής ομορφιάς.

Παρουσιάστηκαν  και στις διαφάνειες που πρόβαλε η κ. Λαλαούνη παρουσιάζοντας την ιστορία και τα δημιουργήματα του πατέρα της. Συλλογές που άφησαν εποχή και πέρασαν στην ιστορία. Δημιουργήματα μοναδικά βασισμένα, σε έμπνευση χαραγμένα σε χρυσό , στολισμένα με πολύτιμους και ημιπολύτιμους λίθους.  Κοσμήματα σύμβολα .

Ο Ηλίας Λαλαούνης όπως τόνισε το 1993 ίδρυσε απέναντι από την Ακρόπολη στην Αθήνα το Μουσείο Κοσμήματος που φέρει το όνομά του, έναν ναό πολιτισμού, εκπαίδευσης και καλλιέργειας της τέχνης της αργυροχρυσοχοΐας. Ανέλαβε το  1940 την οικογενειακή επιχείρηση Ζολώτας μέχρι το 1968. Στη συνέχεια δημιουργήθηκε το πρώτο κατάστημα.  Και ήταν το 1957 στη ΔΕΘ τότε που έδειξε στο  κοινό κοσμήματα που δημιουργήθηκαν με έμπνευση από την Ελληνική ιστορία. Ήταν μια επανάσταση για το σύγχρονο κόσμημα. Ωστόσο υπήρξαν επικρίσεις στην Ελλάδα .

Σιγά σιγά όμως  τα κοσμήματα αυτά άρχισαν να γίνονται γνωστά στο εξωτερικό. Και ο Ηλίας Λαλαούνης  συνέχισε  να δημιουργεί κοσμήματα εμπνεόμενος από την  αρχαία ελληνική ιστορία. Κοσμήματα δεμένα με χρυσό και  πολύτιμους λίθους. Την έμπνευση που είχε την  εμφύσησε και στα παιδιά του που συνεχίζουν την παράδοση . Η κ. Λαλαούνη αναφέρθηκε και στον μεγάλο πλούτο της αρχαιολογικής υπηρεσίας δηλαδή τα ευρήματα που έχουν βρεθεί .Τόνισε πως όμως ότι υπάρχουν περισσότερα ευρήματα που δεν έχουν  έρθει ακόμη στο φως.

«Τις επόμενες δεκαετίες πολλές γυναίκες φόρεσαν τα κοσμήματα του. Μέσα από τα ρεπορτάζ των δημοσιογράφων τα κοσμήματα του Ηλία Λαλαούνη ταξίδεψαν σε όλο τον κόσμο. Το μουσείο κοσμήματος τώρα στεγάζει 4.500 κοσμήματα και αντικείμενα που είναι τα πρωτότυπα και  κατασκευάστηκαν σε χρυσό ασήμι και επίχρυσο. Η  παραγωγή των προς πώληση κομματιών,  γινόταν σε 18 ή 22 καράτια χρυσό», τόνισε η κ.Λαλαούνη που μίλησε και για τις  νέες τεχνικές που χρησιμοποίησε  ο πατέρας της.

«Αυτές οι  νέες τεχνολογίες χρησιμοποιούνται τώρα, σε όλα τα μέρη της γης για την επεξεργασία και την δημιουργία πάνω στο πολύτιμο  μέταλλο», είπε.

Η κ. Λαλαούνη αναφέρθηκε σε συλλογές κοσμημάτων που ξεχώρισαν και όπως αυτή που δημιουργήθηκε το 1969 και παρουσιάστηκε στο εξωτερικό γνωρίζοντας επιτυχία.

«Τα κοσμήματα αυτά ήταν μεγεθυμένα  και τοποθετήθηκαν πάνω στα μοντέλα για να παρουσιαστούν. Δεν ήταν κομμάτια παραγωγής για αυτό και δεν πουλήθηκαν ποτέ. Αρκετά από αυτά χαρίστηκαν σε πελάτες της επιχείρησης και αναζητούνται ακόμη… Αυτά που έχουν μείνει χρησιμοποιούνται σε προγράμματα που αφορούν Άτομα με Ειδικές Ανάγκες», είπε.

Άλλα κοσμήματα χρησιμοποιήθηκαν σε διαφημίσεις τη δεκαετία του 70.

«Εξαιρετικά κοσμήματα χρησιμοποιήθηκαν στο θέατρο και στον κινηματογράφο. Ορισμένα κομμάτια χρησιμοποιήθηκαν μια και μόνο φορά», τόνισε.

Από τους πιο γνωστούς παραγγελιοδόχους ήταν ο Αριστοτέλης Ωνάσης. Το 1969 τηλεφώνησε στον Ηλία Λαλαούνη και του είπε  ότι ήθελε να του δημιουργήσει ένα κόσμημα ξεχωριστό μοναδικό για ένα πρόσωπο ξεχωριστό εξίσου για αυτόν τότε.

Ο  Ηλίας Λαλαούνης εμπνεύστηκε  από το θέμα που της εποχής που ήταν η πρώτη επαφή του ανθρώπου με τη σελήνη. Αυτό αποτύπωσε στα πανέμορφα χρυσά σκουλαρίκια που δημιούργησε για τον Αριστοτέλη Ωνάση. Και έγιναν διάσημα.

«Αυτά τα σκουλαρίκια έγιναν πολύ γνωστά και διαφημίστηκαν στο εξωτερικό. Και φέτος η οικογένεια δημιούργησε μια παρόμοια συλλογή. Η κίνηση στο διάστημα αποτέλεσε έμπνευση και για άλλη μια συλλογή.  Στη συνέχεια έγινε μέρος μιας τριλογίας, με θέμα τη βαρύτητα στο διάστημα. Ήταν μοναδική η σύνδεση μιας τέχνης με άλλες», τόνισε η  κ.Λαλαούνη.

Ο Ηλίας Λαλαούνης εμπνεύστηκε από τις γλαύκες που έγιναν συλλογή αντικειμένων πολύτιμων αλλά και από τη φύση. Η συλλογή με τα γαϊδουράγκαθα από χρυσό και πολύτιμους λίθους έμεινε και αυτή στην ιστορία .

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε η κ. Λαλαούνη και στην συλλογή «Ιλιον» εμπνευσμένη από το θησαυρό που βρέθηκε στη γειτονική χώρα εκεί που ήταν η Τροία. Εκείνος ο θησαυρός  βρίσκεται σήμερα στο μουσείο Πούσκιν. Και δεν ήταν  μόνο αυτή .

Είναι δεκάδες οι συλλογές που δημιουργήθηκαν από τον Ηλία Λαλαούνη και αποτελούν  ιστορία ή μάλλον ένα μεγάλο αν όχι το μεγαλύτερο  κομμάτι της ιστορίας του ελληνικού κοσμήματος.

 Το έργο του Ηλία Λαλαούνη

 Ο Ηλίας Λαλαούνης είναι ο μοναδικός καλλιτέχνης κοσμήματος που βραβεύτηκε από την Γαλλική Ακαδημία Καλών Τεχνών. Σπούδασε Νομική και Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Το 1940 αναλαμβάνει θέση διευθυντή στην επωνυμία κοσμηματοποιίας του θείου του «Ζολώτα» και δημιουργούσε αποκλειστικά εκείνος τα σχέδια των κοσμημάτων.

Το 1968 ο Ηλίας Λαλαούνης διαχωρίστηκε από την εταιρεία «Ζολώτα» και δημιούργησε την δικιά του επιχείρηση Ηλίας Λαλαούνης – Γκρηκ Γκολντ ΑΕΒΕ.

Το διάστημα από το 1957 έως το 2001 δημιούργησε πάνω από 18.000 κοσμήματα και μικρογλυπτά και τουλάχιστον 50 συλλογές, δικής του έμπνευσης και δημιουργίας. Σταδιακά απέκτησε πάνω από τριάντα καταστήματα σε όλο τον κόσμο.

Η έμπνευση του Ηλία Λαλαούνη αντλούνταν από τη φύση, την ιστορία, την τεχνολογική πρόοδο, την επίσκεψη του ανθρώπου στη Σελήνη, τη μυθολογία, τους ξένους, προς αυτόν, πολιτισμοί.

Επιπλέον μελέτησε και αναβίωσε αρχαίες ελληνικές τεχνικές, ενώ δημιούργησε και νέα εργαλεία, τεχνικές και στυλ για την σύγχρονη αργυροχρυσοχοΐα όπως η τεχνική Ρεπουσσέ, η σφυρήλατη τεχνική, η συρματερή τεχνική, η τεχνική της πλεκτής αλυσίδας, η τεχνική της κοκκίδωσης και η καρφωτική τεχνική.

Οι συλλογές του Ηλία Λαλαούνη

(Ανά ημερομηνία πρώτης παρουσίασης)

  1. Μινωικά και Μυκηναϊκά-Minoan and Mycenean(1957)
  2. Κλασικά και Ελληνιστικά Classical and Hellenistic(1957)
  3. Κύκνοι και Δελφίνια-Swans and Dolphins(1957)
  4. Μπόνι και Κλάιντ-Bonnie and Clyde(1968)
  5. Κοσμήματα Σώματος-Body Jewelry(1969)
  6. Παλαιολιθικά και Νεολιθικά-Palaeolithic and Neolithic(1969)
  7. Ζώδια-Signs of the Zodiac(1970)
  8. Βυζαντινά-Byzantine(1970)
  9. Αγριολούλουδα-Wild Flowers of Greece(1970)
  10. Βιοσύμβολα-Biosymbols(1972)
  11. Μικρογλυπτά από την μινωική μέχρι την ελληνιστική περίοδο-Microsculptures from the Minoan to the Hellenistic Period(1972)
  12. Ασημένια παιχνιδίσματα-Silver Frolics(1973)
  13. Νεογεωμετρικά-Neo Geometric(1973)
  14. Κίνηση στο Διάστημα-Motion in Space(1974)
  15. Μικρόκοσμος-Microcosm(1974)
  16. Κυκλαδική-Cycladic(1974)
  17. Executive Boxes(1974)
  18. Γλαύκες και Ανθέμια-Owls and Anthemia(1975)
  19. Σταγόνες και Χιτώνες-Drops and Chitons(1975)
  20. Από το Λουριστάν στην Περσέπολη-From Luristan to Persepolis(1975)
  21. Η Χαραυγή της Τέχνης-Dawn of Europe(1976)
  22. Παίχτες του γκολφ-Players(1976)
  23. Χορογραφισμός-Choreographism(1977)
  24. Αλογοπόδαρα-Horseshoes(1977)
  25. Χρυσοτεχνήματα-Chrysotektonemata(1977)
  26. Η ασπίδα του Αχιλλέα-The Shield of Achilles(1978)
  27. Χείλια και Κοχύλια-Seashells(1978)
  28. Κατερίνη Λ.-Katerini L.(1980)
  29. Δήμητρα Λ.-Dimitra L.(1981)
  30. Άπω Ανατολή-Far East(1981, 1982)
  31. Ίλιον-lion(1983)
  32. Πλατεία Βεντόμ-Place Vendôme(1983)
  33. Για την Νίκη κάθε Γυναίκας-For Every Woman’s Victory(1984)
  34. Από τα τείχη της Κωνσταντινούπολης ως τον Πύργο του Λονδίνου: συλλογή Τύδωρ-From the Walls of Constantinople to the Tower of London: the Tudor Collection(1985)
  35. Μεσοποταμία-Mesopotamia(1986)
  36. Άγιοι Τόποι-Holy Land(1987)
  37. Αραβουργήματα-Arabesques(1988)
  38. Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής-Süleyman the Magnificent(1988)
  39. Αμερίντιαν-Amerindian(1990)
  40. Valentine(1990)
  41. Η φύση και η Τέχνη μου-Nature and my Art(1990)
  42. Παστοράλε-Pastorale(1990)
  43. Κυπριακά-Cypriot(1991)
  44. Κέλτικα-Celtic(1991)
  45. Βίκινγκς-Vikings(1991)
  46. Σκυθικά-Scythian(1997)
  47. Προ – Κολομβιανά-Pre – Columbian(1995)
  48. Μετά – Βυζαντινά-Post – Byzantine(1996)
  49. DNA(2001)
  50. Χάος-Chaos(2002)

Ειδικές αναθέσεις

Το  μοναδικό ύφος και οι καινοτόμες ιδέες του Ηλία Λαλαούνη, εντυπωσίασαν και σαγήνευσαν μεγάλες προσωπικότητες του θεάματος, του πολιτισμού, των τεχνών και του επιχειρηματικού κόσμου. Έτσι, πολλοί ανέθεσαν στον Ηλία Λαλαούνη την δημιουργία συγκεκριμένων κομματιών, ή και συλλογών, ως ειδική παραγγελία, τιμώντας τον, με σκοπό να δωρίσουν ή να αποκτήσουν οι ίδιοι ένα βαρύτιμο «κομμάτι» του «χρυσού» καλλιτέχνη. Η Τζάκυ Κ. Ωνάση ο Αρχιεπίσκοπος Βορείου και Νοτίου Αμερικής Ιάκωβος είναι μόνο μερικοί παραλήπτες ειδικών αναθέσεων, ενώ ο Ηλίας Λαλαούνης ανέλαβε, ακόμη, τον σχεδιασμό και την δημιουργία κοσμημάτων για θεατρικές παραστάσεις, ταινίες καθώς επίσης και την δημιουργία ορισμένων ακαδημαϊκών σπαθιών της Γαλλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών και της Ολυμπιακής Δάδας του 1992.

Η κ. Λαλαούνη έχει πάρει Μπάτσελορ στην Ιστορία της Τέχνης από το Ρίτσμοντ Κόλετζ του Λονδίνου και Μάστερ στην Ιστορία Τέχνης και τη Μουσειολογία από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης.Έχει οργανώσει πάνω από 90 εκθέσεις της Τέχνης της Διακόσμησης, στην Αθήνα και στο εξωτερικό, σε συνεργασία με άλλα Μουσεία, με Ιδιωτικές Συλλογές και με δημιουργούς έργων Τέχνης. Κατά τη διάρκεια  της διαδρομής της στα καλλιτεχνικά πράγματα, έχει επιμεληθεί εκδόσεων με καταλόγους έργων τέχνης και δοκιμίων.

Ως διευθύντρια του Μουσείου Κοσμήματος «Ηλίας Λαλαούνης» έχει οργανώσει καινοτόμα προγράμματα για παιδιά, ενήλικες, και σε συνεργασία με ειδικές ομάδες.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης έγινε  ειδική ξενάγηση στην προθήκη των αρχαίων κοσμημάτων της Έκθεσης “Ρόδος, 2400 χρόνια”, στο Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου, από την αρχαιολόγο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου κ. Εριφύλη Κανίνια.