Μ. Μαρκόπουλος: Έχουμε μπροστά μας μια δύσκολη χρονιά που θα μας δοκιμάσει…

269

Για μια δύσκολη χρονιά κάνει λόγο σε συνέντευξή του σήμερα  Πρωτοχρονιά στο skyrodos.gr  ο πρόεδρος της ΄Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Μανώλης Μαρκόπουλος η οποία  όπως τονίζει πέραν της αμφίβολης πληρότητας θα δοκιμάσει τον κλάδο και με ένα τριπλά-σύνθετο, πρόβλημα: το αυξημένο κόστος ενέργειας και προμηθειών, παράλληλα με σχετικώς «κλειδωμένες» τιμές. Αν συνυπολογίσει κανείς πως τα συμβόλαια των ξενοδοχείων έχουν υπογραφεί ένα χρονο πριν κατανοεί κανείς σε πόσο δύσκολη θέση θα βρεθούν και το 2022 οι ξενοδόχοι.

Ο κ. Μαρκόπουλος κάνει Focus στον τουρισμό και λέει τα πράγματα όπως είναι στην πραγματικότητα . Ειδικά για τις προκρατήσεις δηλώνει  πως κινούνται με σχεδόν  μηδενικούς ρυθμούς. Κυριολεκτικά όπως λέει επικρατεί …παγωμάρα.

Σε ερώτηση σχετικά με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου ξεκαθαρίζει πως :

«Χρειάζεται μεν σκληρή δουλειά από όλους μας όμως και από την πλευρά του κράτους,  πέρα από εξαγγελίες και «δωρεάν» πολιτικό λόγο, απαιτούνται οικονομικά κίνητρα και επενδύσεις σε πολλά επίπεδα (υποδομές, αξιοθέατα, αρχαιολογικοί χώροι και τόσα άλλα), στοιχεία τα οποία δεν τα έχουμε δει ακόμα». Αναφέρεται επίσης στην έναρξη της σεζόν, την προβολή καθώς  άλλα θέματα ζωτικής σημασίας.

Η συνέντευξη του Προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Μανώλη Μαρκόπουλου αναλυτικά:

Πως εξελίσσονται αυτή την περίοδο οι προκρατήσεις στα ξενοδοχεία της Ρόδου ;Η ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων έχει επηρεάσει την τρέχουσα περίοδο την τουριστική  ζήτηση για το νησί μας και πως θα αντιμετωπιστεί τυχόν  πάγωμα ;

Αυτή την περίοδο οι προκρατήσεις κινούνται με σχεδόν μηδενικούς ρυθμούς. Επικρατεί κυριολεκτικά «παγωμάρα». Πράγματι η αύξηση των κρουσμάτων και η επικράτηση της νέας μετάλλαξης έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό. Εκτιμώ ότι σε κάποιο βαθμό, που αυτή την στιγμή δεν μπορεί να εκτιμηθεί το μέγεθος του, θα επηρεαστεί ξανά, αρνητικά, τουλάχιστον το πρώτο δίμηνο  της σεζόν. Ας μην παραμερίζουμε και το γεγονός ότι τα περιθώρια προσφορών λόγω της αύξησης του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας και των προμηθειών δεν επιτρέπουν προσφορές που θεωρητικά θα μπορούσαν να τονώσουν την χαμηλή ζήτηση.

Είχε ήδη προαναγγελθεί πρόγραμμα αφίξεων μαθητών στη Ρόδο το Μάρτιο. Θα υλοποιηθεί ή θα ανασταλεί λόγω της πανδημίας;

Καταφέραμε ως ΠΡΟΤΟΥΡ, μετά από πολλά χρόνια και υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, να ξαναφέρουμε τον μαθητικό τουρισμό. Ήταν αποτέλεσμα πολύμηνων προσπαθειών του Προτούρ, της Ένωσης Ξενοδόχών αλλά και της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου. Έγινε εφικτό διότι οι Ξενοδόχοι και τουριστικό γραφείο της περιοχής που συμμετείχαν, ουσιαστικά δέχθηκαν να δουλέψουν στο κόστος ή και κάτω από αυτό, αποκλειστικά για το καλό του τόπου.   Η επαναφορά αυτή έγινε εν καιρώ πανδημίας, όχι όμως σε περίοδο που ήταν σε έξαρση τα κρούσματα όπως τώρα. Αν περάσουμε αυτό το κύμα και απλώς έχουμε λιγότερα κρούσματα εκτιμώ ότι θα υλοποιηθεί.

Είναι δεδομένο ήδη πως δεν θα πραγματοποιηθεί δια ζώσης η τουριστική έκθεση ΙΤΒ στο Βερολίνο. Πως θα προβληθεί η Ρόδος στη Γερμανία που είναι από τις δύο μεγάλες τουριστικές αγορές για τη Ρόδο;

Είναι δεδομένο ότι πλέον οι  τουριστικές εκθέσεις δεν είναι αυτές που προβάλουν έναν προορισμό σε μια Χώρα αλλά είναι κυρίως ένα «σαλόνι» δημοσίων σχέσεων στο οποίο κάθε μεγάλος προορισμός όπως η Ρόδος μας, οφείλει να δίνει το παρόν. Η προβολή πλέον γίνεται με ηλεκτρονικά μέσα (social media κ.α.), συν-διαφήμιση με tour operators ή αεροπορικές, travel-blogs, έμμεσα από τηλεοπτικές παραγωγές ή ταινίες  κ.α. Τέτοιους σύγχρονους τρόπους αξιοποιήσαμε κατά την τελευταία διετία και φυσικά θα εμπιστευτούμε και φέτος.

Ανακοινώθηκε ήδη πως η σεζόν του 2022 θα ξεκινήσει στο τέλος Μαρτίου. Πως θα τη  χαρακτηρίζατε καθώς όλα δείχνουν πως δεν είναι  εύκολη όπως και οι δύο που προηγήθηκαν;

Θα πρέπει να διαχωρίσουμε δυο πράγματα, άλλο οι αφίξεις και άλλο η κερδοφορία. Το δεύτερο προϋποθέτει το πρώτο, όμως  το πρώτο δεν εγγυάται το δεύτερο! Ειδικά φέτος, που ως κλάδος έχουμε μπροστά μας, μια δύσκολη χρονιά η οποία πέραν της αμφίβολης πληρότητας, όπως και το  2020-2021, θα μας δοκιμάσει και με ένα ακόμη, τριπλά-σύνθετο, πρόβλημα: το αυξημένο κόστος ενέργειας και προμηθειών, παράλληλα με σχετικώς «κλειδωμένες» τιμές. Τα συμβόλαια των Ξενοδοχείων με τους tour operators  υπογράφονται ακόμα και ένα χρόνο πριν, οπότε, σε αντίθεση με σχεδόν όλους τους άλλους κλάδους που ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με τον Τουρισμό, εμείς τα Ξενοδοχεία, σε μεγάλο βαθμό δεν έχουμε δυνατότητα αναπροσαρμογής των τιμών μας εξαιτίας όλων αυτών των ανατιμήσεων. Οποιαδήποτε διορθωτική κίνηση θα αφορά πλέον τις συμφωνίες του 2023! Μέχρι τότε όμως;

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται από το υπουργείο Τουρισμού για επιμήκυνση της σεζόν; Πόσο εφικτός είναι ο στόχος για τη Ρόδο και πότε μπορεί να γίνει πράξη;

Η επιμήκυνση είναι εφικτός στόχος και έχει ιδιαίτερα μεγάλη σημασία για την βιωσιμότητα του Τουρισμού μας.  Χρειάζεται μεν σκληρή δουλειά από όλους μας όμως και από την πλευρά του κράτους,  πέρα από εξαγγελίες και «δωρεάν» πολιτικό λόγο, απαιτούνται οικονομικά κίνητρα και επενδύσεις σε πολλά επίπεδα (υποδομές, αξιοθέατα, αρχαιολογικοί χώροι και τόσα άλλα), στοιχεία τα οποία δεν τα έχουμε δει ακόμα.  Εμείς ως κλάδος είμαστε διατεθειμένοι να  λειτουργήσουμε στο κόστος ή ακόμα και μια κάποια μικρή ζημιά (!) στάση  όμως την οποία δεν διαπιστώνω να υιοθετούν και άλλους επιχειρηματίες, εξαιρουμένων των Τουριστικών πρακτόρων.

Πως εξελίχθηκαν τα έσοδα της τουριστικής σεζόν του 2021 και ποιοι είναι οι στόχοι για το 2022; Με δεδομένο ότι οι υποχρεώσεις  των επιχειρήσεων τρέχουν θα χρειαστούν μέτρα στήριξης από το κράτος και  ποια μπορεί να είναι αυτά;

Η πλειοψηφία των ξενοδοχείων της Ρόδου το 2021 κατάφερε το 60% περίπου των εσόδων, υπογραμμίζω ξανά, των εσόδων σε καμία περίπτωση των κερδών …  Για το 2022 ευελπιστούμε για ένα 70-80 % των εσόδων του 2019, όμως η συζήτηση για τα κέρδη είναι ακόμα πιο στενάχωρη … από ότι το 2021. Δύο μέτρα είναι σημαντικά, και δεν μπορούν να υποκατασταθούν από τίποτα άλλο, μείωση του ΦΠΑ της διαμονής και των εργοδοτικών εισφορών. Και τα δύο είναι πολύ υψηλά σε σχέση με τις ανταγωνίστριες προς εμάς Χώρες, Ευρωπαϊκές ή μη.

Πότε θα ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για την υπογραφή της νέας τοπικής συλλογικής σύμβασης εργασίας και ποιες οι προτάσεις της ΕΞΡ;

Καταρχάς να υπενθυμίσω ότι και η Τοπική αλλά και η Κλαδική Συλλογική Σύμβαση εργασίας έχουν ισχύ έως την 31η Δεκεμβρίου του 2022. Ένα από τα θετικά της πανδημίας και των δύο πολύ δύσκολων σεζόν που βιώσαμε συνολικά ως κοινωνία, είναι αλήθεια ότι η επικοινωνία μας με το Σωματείο Ξενοδοχοϋπαλλήλων αλλά και με το Εργατικό Κέντρο ήταν διαρκής και ειλικρινή,  υπό άριστο κλίμα, αφού είχαμε και έχουμε να παλέψουμε ΜΑΖΙ, τόσο δύσκολες καταστάσεις.  Αναμφίβολα όταν υπογράψαμε τον Μάρτιο του 2020 δεν περιμέναμε ότι στις αρχές του 2022 θα ταλαιπωρούμαστε ακόμα από την πανδημία  και όντως υπάρχουν δεδομένα που έχουν αλλάξει , οπότε ναι, σκέψεις για την επόμενη σύμβαση υπάρχουν όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αποτελέσουν στοιχεία μιας δημόσιας τοποθέτησης.

Πως σκέπτεστε να αντιμετωπίσετε την έλλειψη προσωπικού στα ξενοδοχεία του νησιού μας περαιτέρω και αν η διαδικτυακή πύλη που δημιούργησε η Ένωση Ξενοδόχων βρήκε ανταπόκριση;

 Ως φορέας  πρωτοπορήσαμε πανελλαδικά και σε αυτό τον τομέα. Κάναμε πράξη την δημιουργία του Γραφείου Διασύνδεσης των Μελών μας με επαγγελματίες ή υποψήφιους εργαζόμενους του Ξενοδοχειακού κλάδου. Η Ένωση μας, με τρόπο σύγχρονο, γρήγορο και αποτελεσματικό συνδέει πλέον μέσω του νέου portal που δημιούργησε, εργαζόμενους και επιχειρήσεις απαντώντας στο μεγαλύτερο πρόβλημα της Νέας Εποχής, την έλλειψη προσωπικού.  Δίνουμε την δυνατότητα σε όποιον το επιθυμεί, όπου και αν βρίσκεται,  εντελώς δωρεάν, να στείλει σε λιγότερο από πέντε λεπτά το βιογραφικό του σε όλα τα μέλη του μεγαλύτερου εποχιακού εργοδότη της Χώρας , δηλ. στα 600 Ξενοδοχεία της Ρόδου !!!

Ταυτόχρονα, το Ξενοδοχείο αντλεί χρησιμοποιώντας τα φίλτρα του πίνακα ελέγχου στον οποίο έχει πρόσβαση ως μέλος, τις αιτήσεις ακριβώς που χρειάζεται !!! Παράλληλα υποστηρίζουμε το όλο εγχείρημα με στοχευμένη  διαφήμιση αλλά και πληροφόρηση σχετικά με την στέγαση για αυτούς που δεν είναι μόνιμοι κάτοικοι Ρόδου.

Το όλο εγχείρημα έχει βρει μεγάλη ανταπόκριση, γεγονός το οποίο μας γεμίζει ικανοποίηση αλλά και μας δίνει κουράγιο να συνεχίσουμε.

Επικουρικά δίνουμε καθημερινή μάχη με την παραπληροφόρηση σχετικά με τις συνθήκες εργασίας και τις αποδοχές  των Ξενοδοχουπαλλήλων, εμπνέουμε τους νέους κατά την διάρκεια προγραμμάτων Επαγγελματικού Προσανατολισμού, και τέλος δίνουμε το παρόν ηλεκτρονικά ή δια ζώσης σε ημέρες καριέρας εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.  Η έλλειψη προσωπικού είναι ένα σύνθετο πρόβλημα, πολυπαραγοντικό, και η επίλυση του απαιτεί πλήθος και εύρος  δράσεων. Όμως  ως Διοικητικό Συμβούλιο, έχουμε πλήρη επίγνωση της ευθύνης που έχουμε αναλάβει απέναντι στα μέλη μας αλλά και την Ροδιακή κοινωνία και θα συνεχίσουμε με τον ίδιο δυναμισμό και εργατικότητα τις προσπάθειες απέναντι σε όλα τα ζητήματα που μας αφορούν και τα οποία από τον Μάρτιο του 2020 είναι τόσα πολλά και πρωτόγνωρα για τον κλάδο.