Πρόταση για τη δημιουργία χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων περιμετρικά της Μεσαιωνικής Πόλης κατέθεσε το μέλος του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος κ. Γιάννης Σ ταυλάς που είναι ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας στο επάγγελμα.

Αναλυτικά ο κ. Σταυλάς αναφέρει:

Οι χώροι στάθμευσης και τα υπόγεια γκαράζ είναι δημόσιοι χώροι πρώτης κατηγορίας, συγκρίσιμοι με αγορές, μουσεία και εμπορικά κέντρα – αν και δεν μοιάζουν με αυτά. Είναι συνήθως δημόσιοι χώροι, «αίθουσες υποδοχής», που φέρνουν πολίτες και επισκέπτες στον πολιτισμό και την κατανάλωση στα κέντρα των πόλεων.


Το ερώτημα είναι πως δημοτικές επιχειρήσεις θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στην πρόκληση, να κατασκευάσουν, δηλαδή, και να διαχειριστούν χώρους στάθμευσης καινοτόμα, και αποτελεσματικά.

Σκεφτείτε καθαρά για να γίνει απλό», έλεγε ο Steve Jobs της Apple Ακούγεται απίστευτο αλλά είναι πραγματικότητα: Στο νησί μας κατά τη διάρκεια του τριμήνου τουριστικής αιχμής (Ιούλιος-Αύγουστος-Σεπτέμβριος) κυκλοφορούν καθημερινά περισσότερα από 30.000 ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με έρευνα γνώμης που διεξήγαγε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, το 72% των τουριστών επισκέπτεται την Μεσαιωνική Πόλη. Είναι το σημαντικότερο αξιοθέατο… μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς… και λογικά βρίσκεται στην πρώτη θέση επιλογής των επισκεπτών. Υποθέστε, λοιπόν, ότι το 2% των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων, δηλαδή από τα 30.000 μόλις τα 600, καταφτάνουν μια λογική ώρα, γύρω στις 10:00 π.μ. ή 18:00 μ.μ. στην Μ.Π. .

Μπορεί κάποιος να υποδείξει έστω και ένα σημείο περιμετρικά της Μ.Π., όπου μπορούν να σταθμεύσουν έστω και 20 αυτοκίνητα? Δεδομένου ότι από την Πλατεία Νεωρίων μέχρι την Πύλη Αγίου Αθανασίου καταγράφονται καθημερινά κατά τη θερινή περίοδο περίπου 540 παράνομα ή νόμιμα σταθμευμένα αυτοκίνητα που δεν αφήνουν χώρο ούτε για μηχανάκι, παρεμποδίζουν την κίνηση τουριστικών και δημόσιας χρήσης λεωφορείων, και υποβαθμίζουν την εικόνα του μνημείου. Αν προστεθεί η οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση του οδικού δικτύου, ένας ποιοτικός επισκέπτης μόνο απογοήτευση και νευρικό κλονισμό μπορεί να εισπράξει. Υπάρχει λύση? Η πολυσυζητημένη κυκλοφοριακή μελέτη με τίτλο «Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις της πόλης Ρόδου» δυστυχώς δεν παρέχει ολοκληρωμένη λύση στα προβλήματα της πόλης.

Συγκεκριμένα:

1 ον δεν γίνεται αναφορά για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας γύρω από τη Μ.Π.

2 ον δεν προτείνει κυκλικούς κόμβους στον ιστό της πόλης

3 ον εστιάζει σε υπόγειους χώρους στάθμευσης σε Πλατείες Ρίμινι, Ελευθερίας, Αντιναυάρχου Ιωαννίδη και Ενυδρείο, που εκτός από ακριβές κατασκευές δεν δίνουν το επιθυμητό αποτέλεσμα όσον αφορά τη διαχείριση και χωρητικότητα.

4 ον δεν εφαρμόζει σύγχρονες πρακτικές δέσμευσης, ελέγχου και πληρωμής θέσεων στάθμευσης Σε περιοχές εμπορικού ή τουριστικού ενδιαφέροντος το πρόβλημα στάθμευσης λύνεται κυρίως με σύνθετες μεταλλικές κτιριακές κατασκευές. Η επιλογή αυτή επικρατεί διότι η πτυχή της σχέσης κόστους / αποτελεσματικότητας είναι θεμελιώδους σημασίας.

Ο σχεδιασμός μιας χαλύβδινης κατασκευής έχει τα  ασφαλή απόδοση της επένδυσης λόγω αυξημένου χώρου σε m2

  • βελτιστοποιημένη χρήση του χώρου στάθμευσης
  • μείωση του κόστους και χρόνου κατασκευής
  • ακόλουθα πλεονεκτήματα: Το μέσο κόστος κατασκευής για ένα πολυώροφο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων ανέρχεται σε περίπου 5.000 ευρώ ανά θέση στάθμευσης. Εάν χρησιμοποιηθούν πολύ οικονομικές μέθοδοι αυτό το κόστος μπορεί να μειωθεί στα 3.000 €.

Ωστόσο, οι τοπικές συνθήκες, η έκταση πρόσθετων εγκαταστάσεων, η εξέταση της άνεσης και της αισθητικής μπορούν να αυξήσουν αυτό το ποσό μέχρι 10.000 ευρώ ανά θέση στάθμευσης. Οικονομικές αναλύσεις δείχνουν ότι τα χαλύβδινου σκελετού κτίρια είναι μακράν τα πιο οικονομικά.

Λόγω του μειωμένου χρόνου κατασκευής, που προκύπτει από τον υψηλό βαθμό προκατασκευής και της επακόλουθης απόδοσης των κεφαλαιουχικών επενδύσεων, η ανάλυση κερδοφορίας δείχνει σαφή πλεονεκτήματα για τις σύνθετες μεταλλικές κτιριακές κατασκευές.

Επιπλέον, συνιστάται σε κάθε μεμονωμένη περίπτωση να εξετάζονται οι δυνατότητες πρόσθετων υποδομών, όπως π.χ. βενζινάδικα, πλυντήρια αυτοκινήτων, περίπτερα κλπ. Τέτοιες εγκαταστάσεις μπορούν να αυξήσουν την ελκυστικότητα του έργου και να επηρεάσουν τη συνολική κερδοφορία καθώς αναπτύσσονται πρόσθετες ροές εσόδων.

Ένα κτίριο στάθμευσης αυτοκινήτων με 550 θέσεις στοιχίζει από 1.650.000 μέχρι 5.500.000 Ευρώ. Αν υποθέσουμε, λοιπόν, ότι τη θερινή περίοδο η κάθε θέση στάθμευσης μπορεί να αποφέρει συντηρητικά γύρω στα 30 Ευρώ την ημέρα, αυτό σημαίνει: 550 θέσεις Χ 30 Ευρώ/ημέρα Χ 200 μέρες τον χρόνο = 3.300.000 Ευρώ Η απόσβεση, δηλαδή, μιας τέτοιας επένδυσης μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε δύο-τρία χρόνια.

Να λοιπόν μια καλή επενδυτική ευκαιρία…. .πολύ πιο αποδοτική από την κατασκευή και άλλων τουριστικών κλινών στην ήδη κορεσμένη Ρόδο. Μια επένδυση όμως, που απαιτεί τη σύμπραξη δημοσίου, που διαθέτει τα οικόπεδα, με ιδιώτες επιχειρηματίες, που διαθέτουν τα κεφάλαια και πλεονεκτούν στη διαχείριση.

 

1.Για την πύλη D’Amboise: πίσω από το πρώην ξενοδοχείο SOLEIL, μεταξύ των οδών Ελ. Βενιζέλου και Ρήγα Φεραίου

2.Για την πύλη Αγίου Αθανασίου (San Francisco):Κάτω από τον ξενώνα της Π.Α., νότια της οδού Αγ. Αναργύρων

3.Για την πύλη Κόκκινης Πόρτας: Στο βοηθητικό στάδιο, το οποίο μπορεί να μεταφερθεί σε άλλη περιοχή

  1. Για την Πύλη Ιταλίας – Ακαντιάς :Στο εμπορικό λιμάνι – σημερινό καρνάγιο ή εναλλακτικά στο οικόπεδο μεταξύ βενζινοπωλείου Ριζόπουλου και «la terazza”

Ένα χαλύβδινης κατασκευής πολυώροφο γκαράζ χωρητικότητας 550 θέσεων στάθμευσης καταλαμβάνει οικόπεδο μόλις 83 m Χ 35 m περίπου (72,5 Χ 31 η κατασκευή). Ελευθερώνει τα τείχη της Μεσαιωνικής πόλης από 550 σταθμευμένα αυτοκίνητα, αριθμός που αντιστοιχεί στο σύνολο των σταθμευμένων από την Πλατεία Νεωρίων μέχρι την Πύλη Αγίου Αθανασίου.

Ακόμα και στην απλή της μορφή μια μεταλλική κατασκευή σε δύο επίπεδα Parking μπορεί να στεγάσει 152 αυτοκίνητα σε οικόπεδο διαστάσεων 50 Χ 32 μέτρα

Εάν εφαρμοστούν σύγχρονες τεχνικές χρέωσης και ελέγχου, όπως η EasyPark, το «ParkBee» ή το My Parking, η ελεγχόμενη στάθμευση μπορεί να αποφέρει περίπου 13.000.000 Ευρώ τον χρόνο. Από αυτά το 10% θα μπορούσε να δεσμεύεται για περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις της πόλης.

Ενδεικτικά παραθέτω χρεώσεις parking σε Βενετία και Άμστερνταμ:

Venice: Unlimited parking is set to car parks at the city entrance. Parking rates for day parking about EUR 30.00 Car parks are located close to Piazzale Roma on walking distance from the centre or the parking at Tronchetto with a bus line to the inner city. Amsterdam: Unlimited parking is set to car parks in the city centre opf Amsterdam. Parking rates in public car parks are high: € 3.00-7.00/hour, daily maximums € 30.00-65.00.