Το τμήμα Μελετών του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, πραγματοποίησε το τριήμερο, από 29/11 έως 2/12/2019 στο πλαίσιο του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, τηλεφωνική έρευνα σε 20 τοπικούς Εμπορικούς και Επαγγελματικούς Συλλόγους της Περιφέρειας Αττικής, καθώς και σε μικρό δείγμα μεγάλων αλυσίδων και ΜμΕ λιανικής, γενικού εμπορίου σε κεντρικές και περιφερειακές αγορές.
Το σύνολο των πωλήσεων σύμφωνα με την έρευνα, σε Αθήνα, Πειραιά και τις τοπικές αγορές της Περιφέρειας Αττικής, κατά το διπλό market event, μεσοσταθμικά κινήθηκε σε υψηλότερα επίπεδα (4-5%) σε σχέση με πέρυσι. Τα 2/5 των εμπορικών επιχειρήσεων, δηλαδή το 40% διατήρησε τα ίδια επίπεδα τζίρου και δεν ήταν ιδιαίτερα ικανοποιημένο. Τα 3/5 όμως με τη συμμετοχή των μεγάλων αλυσίδων, πολυχώρων και πολυκαταστημάτων, δηλώνουν μία επαρκή σταθεροποίηση της ιδιωτικής κατανάλωσης στις μεγάλες αγορές της Αττικής και μεγαλύτερο αγοραστικό ενδιαφέρον από πέρυσι.
Συγκεκριμένα στοιχεία αναφορικά με τα επίπεδα πωλήσεων των καταστημάτων και πως κινήθηκαν οι καταναλωτές στις αγορές της Αττικής αντλήθηκαν από τις αγορές της Αθήνας, Πειραιά, Γλυφάδας, Κηφισιάς, Αγίας Παρασκευής, Περιστερίου, Αμαρουσίου, Γαλατσίου, Κερατσινίου, Νίκαιας, Καλλιθέας, Παλαιού Φαλήρου, Νέας Σμύρνης, Νέας Ιωνίας, Χαλανδρίου, Αγίων Αναργύρων, Μεγάρων, Κορωπίου και Σαλαμίνας.
Από τη συνολική εικόνα της κίνησης των καταναλωτών στο Λεκανοπέδιο, επιβεβαιώνεται η προτίμηση του κόσμου στους εμπορικούς δρόμους του Κέντρου της Αθήνας, του Πειραιά και της Γλυφάδας. Επίσης, κατά την 7ήμερη περίοδο των προαγορών και των παραλαβών, ενισχύθηκε περαιτέρω η τάση μετακίνησης του τζίρου, από τις μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις στις μεγαλύτερες, τους πολυχώρους και τα πολυκαταστήματα, η οποία ξεπέρασε το ποσοστό του 8% του ετήσιου τζίρου τους. Επιπλέον, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου με έδρα στην Αττική, παρά τη μεσοσταθμική αύξηση του τζίρου τους, περιγράφουν συνεχείς μεταβολές και αυξομειώσεις από -1,6% έως +4,3%, ενώ επισημαίνουν ότι η φθινοπωρινή αγορά το δίμηνο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου κινήθηκε πτωτικά, σε σχέση με τον Σεπτέμβριο.
Στην Ελλάδα, οι δύο εκ του αποτελέσματος, πετυχημένες πρακτικές προώθησης πωλήσεων εισήχθησαν ως market events για πρώτη φορά το 2015, ενώ από το 2016 άρχισαν να τις εφαρμόζουν όλο και περισσότερες μεγάλες και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις. Σήμερα, με τη μεγάλη συμμετοχή των καταναλωτών έχουν πλέον επεκταθεί σε όλες τις τοπικές αγορές της Αττικής και σε κάθε δήμο και πόλη.
Τα 20 φετινά συμπεράσματα της «μίνι έρευνας» για την αποδοχή και τη διεύρυνση των δύο «market events» στις αγορές της Αττικής είναι τα ακόλουθα:
Η αποτίμηση της αγοράς της Αττικής για τα «market events», με τη διεύρυνση της «Black Friday» και «Cyber Monday» τόσο χρονικά όσο και από επιχειρήσεις επιβεβαιώνει την ανταπόκριση των καταναλωτών.Η συνεχής επικοινωνία και η διαφημιστική προβολή έφερε και φέτος θετικό αποτέλεσμα πωλήσεων.
Τα κτυπήματα» για on-line αγορές φέτος σχεδόν διπλασιάστηκαν από πέρυσι ακόμα και για αγορές την Black Friday.Εντυπωσιακή ήταν η συμμετοχή νέων κλάδων και στα δύο market events, όπως των Σούπερ Μάρκετ, της εστίασης, των παρόχων ενέργειας και συνδρομητικής τηλεόρασης, των αντιπροσωπειών αυτοκινήτων, των κομμωτηρίων, ακόμα και των αεροπορικών εταιρειών.
Υπολογίζεται ότι από τη διεύρυνση της συμμετοχής επιχειρήσεων σε περισσότερους κλάδους και τομείς, ο φετινός τζίρος συνολικά για εμπόριο και υπηρεσίες είναι ενισχυμένος κατά περίπου 4-5% σε σύγκριση με πέρυσι.
Η διεύρυνση σε περισσότερες δραστηριότητες δείχνει ότι αφενός οι επιχειρήσεις ακολουθούν τις νέες πρακτικές πωλήσεων και αφετέρου οι καταναλωτές ανταποκρίνονται στον βομβαρδισμό των διαφημίσεων που δέχονται, πολύ πριν το τριήμερο της «black Friday και cyber Monday».
Οι πρώτες εκτιμήσεις από διάφορες έρευνες κυρίως με σημείο αναφοράς αυτή του Ο.Π.Α., προσεγγίζουν ένα περίπου εβδομαδιαίο τζίρο της τάξεως των 3 δις ευρώ, δηλαδή περίπου το 8% του ετήσιου τζίρου της λιανικής.
Οι 6 στους 10 καταναλωτές εκτιμάται ότι αγόρασαν από 3-4 προϊόντα και υπηρεσίες αυτές τις ημέρες.
Οι καταναλωτές σύμφωνα με το μ.ο. των αποδείξεων σε πολυχώρους, πολυκαταστήματα και μεγάλες εμπορικές αλυσίδες, ξόδεψαν ο καθένας 180-200 ευρώ.
Στις μικρότερες εμπορικές και άλλες επιχειρήσεις των αγορών της Αττικής ο μ.ο. των αποδείξεων αποδείξεων κινήθηκε ανάλογα με το είδος από 30-50 ευρώ.
Στις περιφερειακές αγορές οι 9 στους 10 καταναλωτές επισκέφτηκαν και έκαναν τις αγορές τους σε φυσικό κατάστημα.
Το 2019 οι προτιμήσεις των καταναλωτών στις αγορές και τα καταστήματα διαφοροποιήθηκαν από πέρυσι, με εξαίρεση την ένδυση-υπόδηση που παρά τη μείωση από το 81% πέρυσι στο 75% φέτος, διατήρησε τη πρώτη θέση ως δημοφιλέστερη καταναλωτική κατηγορία.
Οι ηλεκτρονικές συσκευές, με 44% ξεπέρασαν σε προτίμηση τα καλλυντικά που έρχονται τρίτα με 30% και ακολουθούν με 24% αξεσουάρ και gadgets, 22% ηλεκτρικές συσκευές, είδη σπιτιού και τέλος διάφορα χριστουγεννιάτικα δώρα.
Οι 7 στους 10 χρησιμοποίησαν κάρτα και μόνο 3/10 μετρητά.
Η προτίμηση των καταναλωτών σε ψηφιακές αγορές είναι 5/10 ηλεκτρονικά είδη, 3/10 ακριβά καλλυντικά και 2/10 διάφορα επώνυμα είδη.
Το τριήμερο των συγκεκριμένων προσφορών, οι καταναλωτές ξοδεύουν 360% παραπάνω από οποιαδήποτε άλλο τριήμερο του χρόνου,
Τις περισσότερες ηλεκτρονικές παραγγελίες και αγορές είχαν οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών και ηλεκτρονικών ειδών της Αττικής.
Οι μεγάλες επιχειρήσεις προσέφεραν και μεγάλες εκπτώσεις άνω του 60%, ενώ οι μικρές, μικρότερες εκπτώσεις 20-40%.
Οι μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών και ηλεκτρονικών ειδών της Αττικής, εμφανίζονται οι πλέον κερδισμένες και ακολούθησαν τα πολυκαταστήματα στην υπόδηση, τα ακριβά καλλυντικά και γενικά τα επώνυμα είδη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά το ίδιο διάστημα εφαρμογής τους, ενώ οι ενδιάμεσες εκπτώσεις ως «Μid Season Sales» απέτυχαν παταγωδώς, η «Black Friday και η cyber Monday» καθιερώθηκαν από την αγορά και τους καταναλωτές.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και ΠΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ Βασίλης Κορκίδης επισήμανε:
«Το διπλό market event της τελευταίας Παρασκευής του Νοεμβρίου και της πρώτης Δευτέρας του Δεκεμβρίου, θεωρείται πλέον πετυχημένο και προσμετράται στη Χριστουγεννιάτικη αγορά, αφού ουσιαστικά για εμπόριο και υπηρεσίες, σηματοδοτεί την έναρξη της χριστουγεννιάτικης εορταστικής περιόδου. Οι μικρότεροι της αγοράς είναι δικαιολογημένα οι δυσαρεστημένοι, παρά το γεγονός ότι ακολούθησαν τη ροή, αφού μετά από 10 χρόνια κρίσης δεν έχουν τα αποθέματα, ούτε τα μεγάλα περιθώρια να ξεπουλήσουν νεοαποκτηθέντα εμπορεύματα με μεγάλες εκπτώσεις λίγο πριν την αγορά των Χριστουγέννων. Τέλος, παρά το γεγονός ότι στη λιανική δεν κερδίζουν όλοι, συμμετέχουν όλοι, αφού δεν θέλουν να αφήσουν τους μεγάλους και δυνατούς να μονοπωλήσουν το καταναλωτικό κοινό λίγο πριν τις γιορτές. Τελικά, επιβεβαιώνεται για άλλη μία φορά, πως το μόνο «αφεντικό» στο λιανικό εμπόριο και τις υπηρεσίες είναι ο πελάτης!»