Για το ακτοπλοϊκό πρόβλημα που παραμένει άλυτο παρά τις επι σειρά ετών συζητήσεις και παρεμβάσεις στα αρμόδια όργανα μίλησαν εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και οι αυτοδιοικητικοί στα πλαίσια του συνεδρίου της ΠΕΔ που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα συνεδριάσεων του Επιμελητηρίου των Κυκλάδων στη Σύρο.
Στις πιστώσεις που διατίθενται για την κάλυψη των άγονων γραμμών και για τις προσπάθειες που γίνονται για τη βελτίωση της κατάστασης , αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριος Σαντορινιός.
Εκτός από τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο συνέδριο συμμετείχαν και άλλα στελέχη της Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών με επικεφαλής τον Γενικό Γραμματέα κ. Διονύσιο Τεμπονέρα.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε στην ομιλία του ο κ. Σαντορινιός στο μεταφορικό ισοδύναμο και τα οφέλη που έχουν ήδη οι νησιώτες από την εφαρμογή του.
Ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μίλησε για τα προγράμματα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ 1 μέσω του οποίου θα χρηματοδοτούνται λιμενικά έργα αλλά και για το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ 2 που θα χρηματοδοτεί τις μελέτες που χρειάζονται.
Αναφορά έκανε ο κ. Σαντορινιός και στη συνεργασία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο για την ψηφιοποίηση του ακτοπλοϊκού αρχείου.
Ο κ. Σαντορινιός δεσμεύθηκε και για την επισκευή του λιμένα της Κω που υπέστη ζημιές από ισχυρό σεισμό.
Αναφορά έκανε και στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των λιμένων που δεν θα πρέπει να αλλάξει.
Στο ακτοπλοϊκό πρόβλημα και τις ανάγκες που ακόμη έχουν τα νησιά και θα πρέπει να καλυφθούν αναφέρθηκαν στους χαιρετισμούς που απήυθυναν ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος , ο δήμαρχος Ρόδου και πρόεδρος της ΠΕΔ κ. Φώτης Χατζηδιάκος και ο δήμαρχος της Σύρου κ. Γιώργος Μαραγκός.
Στη συνέχεια πήραν το λόγο οι δήμαρχοι των νομών Δωδεκανήσου και Κυκλάδων που ανέλυσαν για μια φορά ακόμη το πρόβλημα που αποτελεί αιτία ταλαιπωρίας αλλά και οικονομικής αιμορραγίας για τους νησιώτες.
Μιλώντας στον sky σήμερα το πρωί ο δήμαρχος Αστυπάλαιας κ. Πανορμίτης Κονταράτος τόνισε πως το νησί του συνδέεται εδώ και χρόνια πιο εύκολα με τον Πειραιά και με ορισμένα νησιά των Κυκλάδων, παρά με τη Ρόδο.
Να σημειωθεί πως εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν τις τελευταίες ημέρες ο κ. Κονταράτος δεν κατέστη δυνατό να μεταβεί στη Σύρο για να παρακολουθήσει τις εργασίες του συνεδρίου της ΠΕΔ.
« Είναι ανάγκη να γίνει ανασχεδιασμός της ακτοπλοϊκής σύνδεσης ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των νησιών. Εμείς έχουμε δρομολόγια που μας συνδέουν με νησιά των Κυκλάδων και τον Πειραιά. Δεν είναι εύκολη και τακτική κυρίως η ακτοπλοϊκή σύνδεση μας με τη Ρόδο», τόνισε ο κ. Πανορμίτης Κονταράτος.
Να αυξηθούν τα δρομολόγια που συνδέουν την Κάσο με την Σητεία της Κρήτης όπου προσφεύγουν πολύ κάτοικοι για λόγους υγείας ζήτησε η δήμαρχος Κάσου κ. Μαίρη Τσανάκη.
« Στο ιατρείο της Κάσου δεν υπάρχει μόνιμα γιατρός . Οι ανάγκες μας καλύπτονται από ένα αγροτικό ιατρό που έρχεται κάθε 20 ημέρες από την Κάρπαθο. Δεν υπάρχει παιδίατρος παρά μόνο μια μαία που δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες. Δεν έχουμε ούτε οδηγό στο καινούργιο ασθενοφόρο μας. Όταν οι κάτοικοι του νησιού αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας θα πρέπει να καταφεύγουν στη Σητεία. Δεν μπορούν να μεταβαίνουν στο νοσοκομείο της Ρόδου γιατί χρειάζονται επτά ώρες για να φθάσουν στο νησί. Για μας ο πιο κοντινός προορισμός είναι η Κρήτη. Αυτός είναι ο λόγος που ζητάμε να πυκνώσουν τα δρομολόγια προς τη μεγαλόνησο», δήλωσε στον sky η δήμαρχος Κάσου.
Ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης
Να ασκηθούν πιέσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να αυξηθούν τα δρομολόγια προς τα νησιά ζήτησε ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης κ. Χαράλαμπος Κόκκινος.
« Για να αρθεί η απομόνωση των νησιών χρειάζονται περισσότερες ακτοπλοικές συνδέσεις. Χρειάζεται όμως να υπάρξει προγραμματισμός των ακτοπλοικών δρομολογίων για όλο το έτος. Επιβάλλεται ακόμη να δοθούν κίνητρα στους καλούς ακτοπλόους ώστε να εξυπυπηρετούν τα νησιά και να αξιοποιηθούν οι μελέτες που έχουν εκπονηθεί. Θέλουμε να βλέπουμε ελληνικά πλοία να μπαίνουν στα λιμάνια των νησιών μας και να εξυπηρετούν τους κατοίκους και όχι τις τορπιλακάτους από τη γειτονική χώρα που κάθε τρεις και λίγο κόβουν βόλτες γύρω από αυτά», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κόκκινος.
Οι ακτοπλόοι ζητούν μείωση του ΦΠΑ για να μην αυξήσουν τα ναύλα
Ανοικτό το ενδεχόμενο για αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων άφησε με την ομιλία του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Σακέλλης.
Ζήτησε μάλιστα τη μείωση του ΦΠΑ προκειμένου να καλυφθούν οι επιβαρύνσεις από τις ανατιμήσεις των καυσίμων. Αυτός όπως τόνισε είναι ο τρόπος για να μην αυξηθούν τα ναύλα στα πλοία της ακτοπλοίας.
Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ
Την ανάγκη να αντιμετωπιστεί επιτέλους το Νότιο Αιγαίο με όρους ισονομίας και δικαιοσύνης, όσον αφορά τις χρηματοδοτήσεις στον τομέα των μεταφορών, επανέλαβε ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος, κατά την παρέμβασή του στην ημερίδα «Ακτοπλοϊκή διασύνδεση των νησιών του Νοτίου Αιγαίου» , την οποία διοργάνωσε η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου σήμερα στην Ερμούπολη.
Ο κ. Χατζημάρκος τεκμηριώνοντας με αριθμούς την κατάφορη αδικία σε βάρος των νησιών του Νοτίου Αιγαίου, ως προς τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις, τόνισε «Οι χρηματοδοτήσεις είναι σαν μονό σεντόνι σε διπλό κρεβάτι, που όσο κι αν το τεντώσεις, δεν μπορεί να σκεπάσει αυτό που πρέπει να σκεπάσει».
Εκπροσωπώντας την νησιωτική Περιφέρεια με τα 118 λιμάνια, ο Περιφερειάρχης μίλησε για τα ψίχουλα που το κράτος δίνει για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές στα νησιά όταν έχουν δαπανηθεί δισεκατομμύρια για τους μεγάλους οδικούς άξονες της ηπειρωτικής χώρας, χωρίς ωστόσο το δημοσιονομικό τους αποτύπωμα στο ΑΕΠ της χώρας να είναι το αντίστοιχο με αυτό των νησιών του Νοτίου Αιγαίου.
«Η χώρα δέχτηκε τα τελευταία 30 χρόνια, δέχτηκε την βιαιότερη εισαγωγή πλούτου που γνώρισε στην ιστορία της. Αναφέρομαι στους ευρωπαϊκούς πόρους. Εάν βάλει κανείς τα μεσογειακά ολοκληρωμένα προγράμματα, τα προγράμματα του Ταμείου Συνοχής, τα κοινοτικά πλαίσια όπως άρχισαν αυτά να λέγονται το 713, το 1216, το ΕΣΠΑ 1420 που τρέχει τώρα θα δει ένα τρομακτικό ποσόν το οποίο έχει διατεθεί για τα μεταφορικά δίκτυα αυτής της χώρας. Θα δει ποσά που υπερβαίνουν τα 25δις ευρώ τα οποία έχουν πάει στο οδικό δίκτυο. Αγαπάμε την πατρίδα μας, όμως, δεν μπορούμε να μην κάνουμε την σύγκριση. Και πραγματικά δεν αντιλαμβάνομαι ποιο είναι αυτό το εμπόδιο, που στον σχεδιασμό των μεταφορικών δικτύων, σε μια σε μια επικράτεια από την Κέρκυρα, τους Παξούς έως το Καστελλόριζο, δεν περιλαμβάνει ισότιμα και αυτόν τον θαλάσσιο χώρο. Δεν είναι μεταφορικό σύστημα αυτό; Και σαν μεταφορικό σύστημα δεν πρέπει έχει τις ίδιες παραμέτρους σε ό,τι αφορά τις ανάγκες που έχει ένα σύστημα όπως στην ηπειρωτική Ελλάδα; Δουλειά του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, είναι μόνο να ζητήσει, επιτέλους, το Νότιο Αιγαίου, όπως και όλη η νησιωτική Ελλάδα, να αντιμετωπιστεί ισότιμα με όλη την υπόλοιπη χώρα, στην κατανομή των πόρων. Διότι αυτό που συμβαίνει, είναι κατάφωρη αδικία»ανέφερε ο κ. Χατζημάρκος για να θέσει στη συνέχεια το ερώτημα ποια είναι η συμμετοχή στην δημιουργία ΑΕΠ των μεγάλων οδικών αξόνων που κόστισαν δισεκατομμύρια:
«Κι αυτά τα μεταφορικά δίκτυα πώς βοηθούν αυτή την χώρα, σήμερα να αποκτήσει ΑΕΠ. Σήμερα που είναι γονατισμένη με τα ποσοστά ανεργίας που έχει και με όλη αυτή την περιπέτεια που πέρασε από την οικονομική ύφεση. Το Νότιο Αιγαίο όμως, με αυτά τα διαλυμένα δίκτυα. με τους διαλυμένους διοικητικούς οργανισμούς, πέρασε μπροστά σε όλους τους δείκτες στον μοναδικό κλάδο της οικονομίας ο οποίος δουλεύει και φέρνει εισόδημα και φέρνει και δημόσια έσοδα. Στον Τουρισμό, με εξαιρετικά αποτελέσματα. Στα δημόσια έσοδα, είναι ξεκάθαρο το αποτύπωμα της συνεισφοράς του Νοτίου Αιγαίου. Λέω λοιπόν ότι, αυτό το “σεντονάκι” όσο κι αν το απλώσεις, δεν μπορεί να σκεπάσει αυτό που έχει να σκεπάσει».
Στην παρέμβασή του ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε και στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, επαναλαμβάνοντας το γνωστό ερώτημά του περί της αναγκαιότητας κατάργησης του ειδικού φορολογικού καθεστώτος των νησιών του Αιγαίου, όπως παρουσιάστηκε, όταν το Μεταφορικό Ισοδύναμο έχει αντίστοιχο δημοσιονομικό κόστος:
«Για το Μεταφορικό Ισοδύναμο έχω ξεκάθαρη θέση την οποία θα επαναλάβω. Από την ώρα που η χώρα είναι εκτός μνημονίου, δεν κατάλαβα –και δεν καταλαβαίνω- γιατί το δημοσιονομικό κόστος εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου επιτρέπεται και το δημοσιονομικό κόστος επιστροφής των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, δεν επιτρέπεται. Η μάχη για τους συντελεστές, δόθηκε και χάθηκε ή δεν δόθηκε; Και εφόσον δημοσιονομικά έχει χαλαρώσει λίγο το “λουρί” στο λαιμό μας γιατί δεν το βάζουμε στο τραπέζι;» ήταν το ερώτημα που ο Περιφερειάρχης έθεσε.
Καταλήγοντας, τόνισε για πολλοστή φορά την ανάγκη ο νησιωτικός χώρος να αντιμετωπιστεί με όρους ισονομίας και δικαιοσύνης:
«Δεν υπάρχει καμία έννοια ισονομίας, δικαιοσύνης. Δεν υπάρχει καμία αντιστοιχία ανάμεσα στην Ηπειρωτική με τη Νησιωτική Ελλάδα. Θέλουμε ένα περιβάλλον και νομικό και θεσμικό σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, που να αντιλαμβάνεται και τις συνθήκες της αγοράς. Αλλά πάνω απ’ όλα να δοθούν επιτέλους στη νησιωτική Ελλάδα τα ποσά τα οποία δεν της δόθηκαν ποτέ, εάν είχαν εφαρμοστεί οι ίδιοι κανόνες, με την ηπειρωτική χώρα, όσον αφορά τα δίκτυα μεταφορών. Υπάρχει δυστυχώς, παγιωμένη, εδραιωμένη μια αντίληψη στο κεντρικό πολιτικό μας σύστημα, διαχρονική και διαπαραταξιακή, η οποία κατατάσσει τους νησιώτες σε πολίτες Β΄, Γ΄ή Δ΄κατηγορίας. Όσο δυσάρεστο κι αν ακούγεται στ’ αφτιά όσον έχουν κυβερνήσει αυτό τον τόπο- και όσο γραφικός κι αν είναι ο νησιώτης ο οποίος το επαναλαμβάνει, έχει την υποχρέωση να συνεχίσει το επαναλαμβάνει, μέχρι αυτό να ανατραπεί».