Ας ρίξουμε τις μάσκες και ας σιωπήσουμε τα φερέφωνα, που εκτελούν εντεταλμένη υπηρεσία όλο αυτό το διάστημα, μετακυλίοντας ευθύνες και διαδίδοντας ψέματα κατά συρροή.
Αναπάντητα ερωτήματα για την πεζογέφυρα στο Φαληράκι – Οι αστοχίες, τα χρονοδιαγράμματα και η σιωπή των υπευθύνων
Σε ένα τοπίο σύγχυσης και αδιαφάνειας εξελίσσεται η υπόθεση της πεζογέφυρας στο Φαληράκι, η οποία εμφανίζεται να έχει υλοποιηθεί εκτός θεσμικών διαδικασιών και χωρίς τα απαραίτητα εχέγγυα νομιμότητας. Οι αντιφάσεις στις επίσημες δηλώσεις και η απουσία απαντήσεων από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, δημιουργούν εύλογα ερωτήματα για την ουσία και τη διαχείριση του έργου.
Το αφήγημα και η πραγματικότητα
Πρόσφατες δηλώσεις αρμοδίων υποστηρίζουν ότι η πεζογέφυρα και η ιρλανδική διάβαση εντάσσονται στο συνολικό έργο των 36 εκατομμυρίων ευρώ που εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ωστόσο, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, η σύμβαση του συγκεκριμένου έργου δεν έχει ακόμα υπογραφεί, γεγονός που δημιουργεί ζήτημα νομιμότητας της οποιασδήποτε παρέμβασης στο σημείο.
Παράλληλα, η σύμβαση για την πεζογέφυρα του Φαληρακίου υπεγράφη μόλις στις 8 Απριλίου 2025, γεγονός που καθιστά ανεξήγητη την πρότερη προμήθεια και τοποθέτηση της γέφυρας.
Προμήθεια χωρίς σύμβαση;
Αξίζει να αναρωτηθεί κανείς πώς είναι δυνατόν να παραγγελθεί, να κατασκευαστεί και να τοποθετηθεί μια γέφυρα χωρίς υπογεγραμμένη σύμβαση, χωρίς εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και χωρίς ολοκληρωμένες τεχνικές μελέτες – μεταξύ αυτών και η υδραυλική μελέτη, η οποία βάσει άλλης σύμβασης ύψους 142.000 ευρώ (που υπογράφηκε στις 20 Φεβρουαρίου), αναμένεται να παραδοθεί στις 20 Απριλίου.
Πού είναι οι μελέτες;
Μέχρι στιγμής, δεν έχει δημοσιοποιηθεί καμία στατική ή υδραυλική μελέτη που να αφορά την κατασκευή της προσωρινής ή μόνιμης γέφυρας. Εάν η νέα γέφυρα εντάσσεται στο ευρύτερο έργο των 30 εκατομμυρίων ευρώ, με ποια διαδικασία προμηθεύτηκε και εγκαταστάθηκε; Ποιος ανέλαβε την ευθύνη; Και με ποια εγγύηση ασφάλειας;
Οι ευθύνες και η στοχοποίηση
Την ώρα που η ΔΕΥΑΡ στοχοποιούνταν για καθυστερήσεις, φαίνεται ότι δεν υπήρχε καν υπογεγραμμένη σύμβαση για το έργο, ούτε το απαιτούμενο νομικό και τεχνικό πλαίσιο για την εκτέλεσή του. Δηλαδή, η τοποθέτηση της γέφυρας έγινε ενόψει και όχι κατόπιν της υπογραφής της σύμβασης – πρακτική που εγείρει σοβαρά νομικά ζητήματα.
Καθεστώς «αυτοδιοικητικής ασυλίας»;
Το κλίμα που διαμορφώνεται παραπέμπει σε ένα παράλληλο καθεστώς διοίκησης, όπου η επίκληση της ταχύτητας λειτουργεί ως άλλοθι για παρακάμψεις των προβλεπόμενων διαδικασιών. Η πρακτική της προμήθειας πρώτα και της νομιμοποίησης εκ των υστέρων γεννά εύλογες ανησυχίες για τη διαφάνεια και τη θεσμική λογοδοσία.
Ερωτήματα προς απάντηση:
•Υπάρχει στατική και υδραυλική μελέτη για την πεζογέφυρα που τοποθετήθηκε;
•Υπήρχε εγκεκριμένο τεχνικό και νομικό πλαίσιο κατά την υλοποίησή της;
•Ποιος έδωσε εντολή για την προμήθεια και τοποθέτηση πριν την υπογραφή της σύμβασης;
•Υπάρχουν έλεγχοι από τις αρμόδιες Αρχές ή η “αυτοδιοικητική αυθαιρεσία” λειτουργεί ανεξέλεγκτα;
•Γιατί στοχοποιήθηκαν άλλοι φορείς, τη στιγμή που η ίδια η Περιφέρεια δεν είχε τηρήσει τα προβλεπόμενα;
Ο ρόλος της Δικαιοσύνης
Σε ένα κράτος δικαίου, όταν οι θεσμοί δεν λειτουργούν με όρους διαφάνειας και ισονομίας, οφείλουν να ενεργοποιηθούν οι Ελεγκτικοί Μηχανισμοί και η Δικαιοσύνη. Η ανοχή απέναντι σε πρακτικές που καταστρατηγούν διαδικασίες και μετατρέπουν τη δημόσια διοίκηση σε πεδίο προσωπικών στρατηγικών, δεν μπορεί να συνεχιστεί.