Με την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ της Ελλάδας και του γερμανικού ομίλου Volkswagen AG για τη μεγάλη, πράσινη, καινοτομική επένδυση της Volkswagen στην Αστυπάλαια επισφραγίστηκε σήμερα η εθνική στρατηγική της ελληνικής κυβέρνησης, όπως αναφέρει, για την προώθηση της «πράσινης οικονομίας», επιβεβαιώνοντας και την ικανότητα της χώρας να προσελκύει και να υποστηρίζει καινοτόμες επενδύσεις.

Enterprise Greece: Πώς θα μετατραπεί η Αστυπάλαια σε «πράσινο και βιώσιμο νησί» μέσα στα επόμενα έξι χρόνια

«Το μέλλον είναι ήδη εδώ», «επανατοποθετούμε την Ελλάδα στην πράξη, σε πραγματικό χρόνο, σήμερα, με έναν αξιόπιστο συνεργάτη, τη Volkswagen», τόνισε ο υφυπουργός για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια, Κώστας Φραγκογιάννης, ο οποίος παρουσίασε το πρωτοπόρο έργο κατά την τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, και των συναρμόδιων υπουργών, και συνυπόγραψε τη συμφωνία με τον πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της Volkswagen AG, Δρ Χέρμπερτ Ντις (Dr. Herbert Diess).

Πρόκειται για ένα μεγαλόπνοο έργο, όπως εξήγησε ο κ. Φραγκογιάννης, που θα μετατρέπει την Αστυπάλαια στο πρώτο «έξυπνο» και πράσινο νησί της Μεσογείου, με πλήρη ενεργειακή αυτονομία, φιλοδοξώντας να γίνει πρότυπο για τον κόσμο. Περιλαμβάνει αφενός τη σταδιακή αντικατάσταση των συμβατικών ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης οχημάτων στο νησί με ηλεκτρικά, και αφετέρου την εισαγωγή καινοτόμων υπηρεσιών συγκοινωνίας και μετακίνησης, καθώς επίσης και την παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), χωρίς αρνητικό οικολογικό αποτύπωμα, σε αντικατάσταση των σημερινών γεννητριών πετρελαίου.

Η αρχική επένδυση από την πλευρά της Volkswagen θα είναι ύψους 3 εκατ. ευρώ με ορίζοντα τα 10 εκατ. σε μία 6ετία για την ολοκλήρωση του έργου. Η γερμανική εταιρεία θα επιδοτήσει, όπως είπε ο πρόεδρός της, όλα τα οχήματα σε τιμές κόστους, ώστε να γίνουν πολύ ελκυστικά στους κατοίκους, επίσης θα αναλάβει το δίκτυο φόρτισης και θα παράσχει την τεχνογνωσία του όλου συστήματος.

Από ελληνικής πλευράς, το κόστος στον κρατικό προϋπολογισμό θα είναι της τάξης των 8-10 εκατ. ευρώ πέραν του κόστους του υβριδικού συστήματος που θα αντικαταστήσει τις θερμικές μονάδες με ΑΠΕ, το οποίο θα αναλάβει όποιος κερδίσει τον σχετικό διαγωνισμό που θα προκηρύξει σύντομα η κυβέρνηση.

Στην Αστυπάλαια, όπως τονίστηκε, υλοποιείται η διαμόρφωση ενός συγκεκριμένου προγράμματος με επιδοτήσεις και άλλα κίνητρα προς τους κατοίκους για αντικατάσταση του οχήματός τους. Ένα ολιστικό πακέτο και για εγκατάσταση σταθμών φόρτισης και στις κατοικίες. Η επιδότηση θα είναι 12.000 ευρώ για την αντικατάσταση των οχημάτων. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει διπλάσια κίνητρα ως προς την ηλεκτροκίνηση σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.

Οι ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια με βάση την ετήσια κατανάλωση του νησιού θα αυξηθεί κατά 15%, αλλά η μετάβαση θα γίνει σταδιακά. Όσο για τους τουρίστες θα μπορούν να επισκεφτούν το νησί με τα συμβατικά τους αυτοκίνητα.

Με αυτά τα δεδομένα η Αστυπάλαια γίνεται μία μοναδική περίπτωση οικοσυστήματος, ένα πρότυπο για την Ευρώπη και όλο τον κόσμο, όπως τονίστηκε.

Για την ελληνική κυβέρνηση, όπως επισήμανε ο κ. Φραγκογιάννης, το εμβληματικό αυτό έργο αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες περιβαλλοντικής αντίληψης, αλλά και ένα νέο πρότυπο κοινωνικής συμπεριφοράς και πολιτισμού της καθημερινότητας. Η Ελλάδα με αυτό το έργο δείχνει την ετοιμότητά της να γίνει διεθνής πόλος έλξης επενδύσεων που αφορούν την έξυπνη βιωσιμότητα και τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης.

Για την υλοποίησή του έργου συνέβαλαν αποφασιστικά οι αρμόδιοι υπουργοί: ο υπουργός και ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης και Νίκος Παπαθανάσης, αντίστοιχα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Χατζηδάκης, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο υπουργός Εσωτερικών Παναγιώτης Θεοδωρικάκος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου.

Στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε την τελετή υπογραφής του μνημονίου συμμετείχε και η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου η οποία απαντώντας σε ερωτήσεις σημείωσε: «Το πρότζεκτ της Αστυπάλαιας είναι εμβληματικό, υπό την έννοια ότι μας δείχνει ότι ένας κόσμος με μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα είναι εφικτός. Προχωράμε στον εξηλεκτρισμό των μεταφορών- σε συνεργασία με τη VW- , κάτι που θα συνδυαστεί με την εγκατάσταση σύγχρονων μονάδων ΑΠΕ και την υιοθέτηση καινοτόμων συστημάτων αποθήκευσης και διαχείρισης της ενέργειας. Με τον τρόπο αυτό, η Αστυπάλαια μετατρέπεται σε ενεργειακά καθαρό και αυτόνομο νησί, διατηρώντας τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της και δείχνει τον δρόμο για τις πράσινες πολιτικές που εφαρμόζουμε σε όλη τη χώρα».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ AKOMH:   Οι της ΔΕΥΑΡ : Ανοιξαν την λακκούβα στο Μαντράκι και την ξέχασαν

Η Τελετή υπογραφής της συμφωνίας

Περήφανος για το έργο δήλωσε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας ότι ανοίγει νέες προοπτικές στην πράσινη ενέργεια, δίνει ένα αισιόδοξο μήνυμα στον κόσμο, καθώς το θέμα της κλιματικής αλλαγής συνιστά τη μεγαλύτερη πρόκληση σήμερα. «Πιστεύω» είπε «ακράδαντα στις συνεργασίες. Οι κυβερνήσεις δεν μπορούν να τα καταφέρουν μόνες τους και ο ιδιωτικός τομέας δεν είναι η απάντηση σε κάθε ερώτηση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αυτή η φιλόδοξη προσπάθεια είναι το αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού κράτους και του ομίλου Volkswagen. Ένας παγκόσμιος ηγέτης στην αυτοκινητοβιομηχανία που έχει ως στόχο να καταστήσει τον στόλο των οχημάτων της και την εταιρεία πλήρως ουδέτερη από άνθρακα έως το 2050 συμπράττει με ένα ευρωπαϊκό έθνος σε κατάσταση πλήρους μετασχηματισμού».

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Εξωτερικών τόνισε ότι «σήμερα ξεκινά μια μεγάλη μέρα πρωτοπορίας για την Αστυπάλαια, τα Δωδεκάνησα, το Αιγαίο και όλη την Ελλάδα. Το πρώτο “Έξυπνο και Πράσινο Νησί” στη χώρα μας, στη Μεσόγειο σηματοδοτεί μια μεγάλη αλλαγή νοοτροπίας. Η ηλεκτροκίνηση με ολιστικό σχεδιασμό στην καθημερινότητα των κατοίκων του νησιού, σε συνδυασμό με την πρωτοπορία του διαμοιρασμού των δημόσιων οχημάτων μετακίνησης, έρχεται από ένα φουτουριστικό μέλλον και γίνεται πραγματικότητα. Η Ελλάδα σήμερα δείχνει την ετοιμότητά της να δεχθεί πρωτοπόρες, καινοτόμες και εμβληματικές επενδύσεις που οδηγούν τις κοινωνίες σε άλλο επίπεδο σύνδεσης, έξυπνης βιωσιμότητας και διαισθητικής ευχρηστίας» κατέληξε.

O Δρ Χέρμπερτ Ντις (Dr. Herbert Diess), διευθύνων σύμβουλος (CEO) του ομίλου Volkswagen, ανέφερε σχετικά με τη συμφωνία ότι «η πολιτική, οι επιχειρήσεις και η κοινωνία έχουν ευθύνη να περιορίσουν από κοινού την κλιματική αλλαγή». Εξήγησε δε ότι «ο μακροπρόθεσμος στόχος μας είναι η κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα για όλους. Το έργο στην Αστυπάλαια, μάς επιτρέπει να διερευνήσουμε πώς θα πετύχουμε αυτό το όραμα σήμερα. Η ηλεκτρική κινητικότητα και η έξυπνη κινητικότητα θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής, συμβάλλοντας παράλληλα σε ένα ουδέτερο από άνθρακα μέλλον» είπε και τόνισε: «Η εμπειρία αυτή θα είναι πολύ θετική και για την Ελλάδα και για την Ευρώπη, όπου θα λειτουργήσει ως πρότυπο».

Ειδικότερα, στόχος του Μνημονίου Συνεργασίας είναι η μετατροπή του νησιού σε «πράσινο και βιώσιμο» και η υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου μετακινήσεων με ηλεκτρικά οχήματα, εισαγωγής καινοτόμων υπηρεσιών συγκοινωνίας κατά παραγγελία, προώθησης της χρήσης ΑΠΕ και δοκιμής νέων τεχνολογιών στην αυτόνομη οδήγηση. Στο επίκεντρο του έργου βρίσκεται ένα εντελώς νέο, προηγμένο σύστημα μεταφοράς που περιλαμβάνει πέντε σημεία:

-κίνητρα για την αλλαγή των συμβατικών ΙΧ οχημάτων με ηλεκτρικά μέσα από ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης. Συνολικά, περίπου 1.000 ηλεκτρικά οχήματα πρόκειται να αντικαταστήσουν περίπου 1.500 οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

-οχήματα δημόσιας χρήσης καθώς και οχήματα κοινής ωφέλειας στο νησί – αστυνομίας, ΕΚΑΒ και δημόσιου τομέα – που θα αντικατασταθούν από ηλεκτρικά με την βοήθεια του Volkswagen Group.

-αναγκαίες εργασίες υποδομών για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης των οχημάτων

-υπηρεσίες κατά παραγγελία δημόσιας συγκοινωνίας, μέσω ψηφιακών εφαρμογών, που θα επιτρέψει σε κατοίκους και επισκέπτες μεγαλύτερη ελευθερία στις μετακινήσεις τους υπηρεσίες διαμοιρασμού οχημάτων, e-μοτοποδηλάτων και e-ποδηλάτων που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι πολίτες οποιαδήποτε ώρα της ημέρας.

-η Ελληνική Δημοκρατία θα εξασφαλίσει την ύπαρξη ποιοτικών οδικών υποδομών, άριστη σήμανση και επαρκή δεδομένα αναφορικά με την κυκλοφορία και τις καιρικές συνθήκες, ώστε να διασφαλίσει ασφαλή και χωρίς αποκλεισμούς μεταφορές που θα οδηγήσουν τελικά στην αυτόνομη οδήγηση.

Η Αστυπάλαια, έκτασης περίπου 100 τετραγωνικών χιλιομέτρων, έχει πληθυσμό περίπου 1.300 κατοίκων και την επισκέπτονται κάθε χρόνο περίπου 72.000 τουρίστες. Διαθέτει μια πολύ περιορισμένη συγκοινωνιακή υπηρεσία με δύο λεωφορεία που λειτουργούν μόνο σε μια μικρή περιοχή του νησιού. Προς το παρόν, η ζήτηση ενέργειας καλύπτεται σχεδόν εξ ολοκλήρου από πηγές ορυκτών καυσίμων. Το νησί φιλοδοξεί να γίνει πρωτοπόρο για τον αειφόρο τουρισμό τα επόμενα χρόνια και ως εκ τούτου υποστηρίζει τη βιώσιμη κινητικότητα.

Σοφία Αραβοπούλου

 770 total views,  4 views today