«Ένα ακόμα ισχυρό χτύπημα στη δημόσια τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι το  σχέδιο νόμου που πρόκειται να ψηφιστεί την ερχόμενη Πέμπτη. Το νομοσχέδιο κατατέθηκε ως συνέχεια και σε απόλυτη ταύτιση με τον πετσοκομένοΚρατικό Προϋπολογισμό του 2020, ο οποίος διατηρεί την ακραία υποχρηματοδότηση της Δημόσιας Παιδείας, ενώ καθιστά ξεκάθαρη τη στόχευση για τιμωρητικού τύπου αξιολόγηση των ΑΕΙ, η χρηματοδότηση των οποίων εφεξής θα κρίνεται, σε μεγάλο βαθμό, από την «επίδοσή» τους σε κάποιους «αξιόπιστους» δείκτες»

Αυτό υπογραμμίζεται σε ανακοίνωση του ΣΔΕΠ του Π. ΑΙΓΑΙΟΥ με αφορμή την ψήφιση του σχεδίου νόμου την προσεχή Πέμπτη.

Αναλυτικά στη σχετική ανακοίνωση αναφέρονται τα ακόλουθα:

Αυτές τις μέρες συζητείται στη Βουλή, και αναμένεται να ψηφιστεί την ερχόμενη Πέμπτη, το νέο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας με το οποίο προωθούνται σημαντικές αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες θα οδηγήσουν όχι απλά στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση και  εμπορευματοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, στα βήματα όλων των προηγούμενων κυβερνητικών πρωτοβουλιών, την τελευταία δεκαετία, αλλά στην δραματική υποβάθμιση και συρρίκνωσή του.

Επιγραμματικά: εξισώνει τα πτυχία των κολλεγίων με αυτά των πανεπιστημίων δίνοντας τη δυνατότητα χωρίς αναγνώριση από τον ΔΟΑΤΑΠ οι απόφοιτοι των κολεγίων να έχουν το δικαίωμα να συμμετάσχουν στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ για διορισμό στην δημόσια εκπαίδευση. Θεσμοθετείται η βάση του 10 για τα πανεπιστήμια, συνδέει τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων με την αξιολόγηση, προχωρά στην περαιτέρω αυτονόμηση των ΕΛΚΕ, προβλέπεται η δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων με δίδακτρα μόνο με πιστοποίηση από την νέα ΑΔΙΠ.

Πιο συγκεκριμένα: Το νομοσχέδιο κατατέθηκε ως συνέχεια και σε απόλυτη ταύτιση με τον πετσοκομένοΚρατικό Προϋπολογισμό του 2020, ο οποίος διατηρεί την ακραία υποχρηματοδότηση της Δημόσιας Παιδείας, ενώ καθιστά ξεκάθαρη τη στόχευση για τιμωρητικού τύπου αξιολόγηση των ΑΕΙ, η χρηματοδότηση των οποίων εφεξής θα κρίνεται, σε μεγάλο βαθμό, από την «επίδοσή» τους σε κάποιους «αξιόπιστους» δείκτες.

Ιδρύεται νέα «ανεξάρτητη» Εθνική Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ), με ενισχυμένες αρμοδιότητες, που αντικαθιστά την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), και η οποία, όπως γράφεται ξεκάθαρα στην Εισηγητική Έκθεση, θα ελέγχει για το αν «τα ελληνικά Α.Ε.Ι. όχι μόνο ανταποκρίνονται στα κριτήρια ποιότητας που διαμορφώνονται σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, αλλά και ότι βελτιώνουν συνεχώς την ποιότητα, την αποτελεσματικότητα και την απόδοσή τους». Αναφέρεται στο άρθρο 16 –για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής Ανώτατης Εκπαίδευσης—ότι «το 20% της τακτικής επιχορήγησης στα Α.Ε.Ι. εντός των ορίων του προϋπολογισμού του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, κατανέμεται με βάση ενδεικτικούς δείκτες ποιότητας και επιτευγμάτων, στους οποίους επιλέγει να αξιολογηθεί κάθε Α.Ε.Ι.»!

Και για να μην έχει κανείς αμφιβολία για το τι θεωρεί η κυβέρνηση ως «ποιότητα», παρακάτω παρατίθενται κριτήρια όπως «η αξιολόγηση των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών από τους φοιτητές και η πορεία επαγγελματικής απορρόφησης των αποφοίτων», ή «ο αριθμός ανά καθηγητή απλών συμμετοχών σε διεθνή ανταγωνιστικά προγράμματα έρευνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης», δηλαδή στοιχεία που προωθούν την αγοραιοποίηση των ΑΕΙ και την καλλιέργεια ενός άκρατου ανταγωνισμού στα ελληνικά ΑΕΙ, βασιζόμενη μάλιστα σε δείκτες για τους οποίους δεν είναι καν υπεύθυνα τα ίδια τα ιδρύματα (π.χ. οι ικανοποιητικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες είναι κάτι για το οποίο, στην υποχρηματοδοτούμενη και γραφειοκρατικά διοικούμενη Α.Ε., δεν είναι κάτι που εξαρτάται από τα μεμονωμένα ιδρύματα, ενώ και η πορεία επαγγελματικής απορρόφησης των αποφοίτων των ΑΕΙ δεν είναι κάτι που μπορούν να ελέγξουν τα δεύτερα). Είναι, επίσης, ηλίου φαεινότερον ότι όταν γίνεται αναφορά σε «αριθμό των αλλοδαπών φοιτητών σε αναλογία με το συνολικό αριθμό εγγεγραμμένων φοιτητών» αυτό που προωθείται είναι η ακόμη μεγαλύτερη στροφή και εξάρτηση των ιδρυμάτων από την ιδιωτική χρηματοδότηση (πράγμα που ήδη γίνεται και σήμερα, αλλά σε μικρό συγκριτικά βαθμό).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ AKOMH:   Ξεκινάει αύριο το οικολογικό συνέδριο στην Αστυπάλαια

Ο αποκαλούμενος «στρατηγικός σχεδιασμός», η χρηματοδότηση και η αξιολόγηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, οι διαδικασίες κατάτμησης-κατάργησης πανεπιστημιακών σχολών και τμημάτων, οι προγραμματικές συμφωνίες υπουργείου – ιδρυμάτων, η κατανομή του 20% της χρηματοδότησης βάση δεικτών επιδόσεων των Ιδρυμάτων καθώς και εισηγήσεις για την ολική ή μερική αναστολή της χρηματοδότησης ενός Α.Ε.Ι., είναι ξεκάθαρο ότι θα οδηγήσουν σε μια πρωτοφανή συρρίκνωση της Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης¸ και θα καλλιεργήσουν την ακραία εμπορευματοποίηση και προσαρμογή στις ανάγκες της επιχειρηματικής κερδοφορίας.

Επιπρόσθετα, με το άρθρο 50 του νομοσχεδίου, η κυβέρνηση –συνεχίζοντας το θεσμικό πλαίσιο που ακολουθεί τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, και το οποίο στήθηκε ήδη από το 2010 και υλοποιήθηκε από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ—προχωρά στην πράξη στην ακαδημαϊκή εξίσωση των αποφοίτων των ιδιωτικών κολεγίων με τους αποφοίτους δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης (αφού δέχεται τις σπουδές των πρώτων ως ισότιμες και ισοδύναμες με εκείνες των δεύτερων στις διαδικασίες επιλογής, μέσω ΑΣΕΠ, του προσωπικού της δημόσιας εκπαίδευσης) οξύνει το πρόβλημα της ανεργίας των αποφοίτων των πανεπιστημίων και εμπορευματοποιεί ένα κοινωνικό αγαθό αίροντας στην πράξη το άρθρο 16 του Συντάγματος.

Αυτό θα οδηγήσει στην περαιτέρω  υποβάθμιση και απαξίωση της δημόσιας τριτοβαθμιας εκπαίδευσης και στην σημαντική ενίσχυση των ιδιωτικών κολεγίων. Για την ακόμη περαιτέρω ενίσχυση των ιδιωτικών κολεγίων αλλά και συρρίκνωση του δημόσιου πανεπιστημίου, η κυβέρνηση της ΝΔ ψηφίζει την θεσμοθέτηση της βάσης του 10 για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο. Δηλαδή, τα παιδιά που παίρνουν στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμό κάτω από 10 δεν θα μπαίνουν στο πανεπιστήμιο, αλλά εφόσον έχουν την οικονομική δυνατότητα θα πηγαίνουν στα ιδιωτικά κολέγια και στην συνέχεια μαζί με τους αποφοίτους των πανεπιστημίων χωρίς καμία άλλη διαδικασία, απλά με το πτυχίο τους, θα μπορούν μέσω ΑΣΕΠ να διοριστούν στη δημόσια εκπαίδευση. Η κυβέρνηση της ΝΔ με τον πιο ξεκάθαρο πλέον τρόπο στέκεται στο πλευρό των ιδιωτικών επιχειρήσεων και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, υποβαθμίζοντας και συρρικνώνοντας τη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ο Σύλλογος ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που έχει αγωνιστεί από τη στιγμή της ίδρυσής του ενάντια σε νεοφιλελεύθερες πρακτικές, απορρίπτει στο σύνολο του το νομοσχέδιο της κυβέρνησης και στέκεται στο πλάι των φοιτητών/τριών και των εκπαιδευτικών που κινητοποιούνται πανελλαδικά, με όραμα μια παιδεία ποιοτική και δημόσια. Ο Σύλλογος μας θα αναλάβει πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση συντονισμού και κοινής πορείας με άλλους συλλόγους ΔΕΠ, φοιτητών και εκπαιδευτικών ενάντια σ’ αυτήν την καταστροφική πολιτική για την δημόσια τριτοβάθμια.

 

 132 total views,  2 views today