Πολλά θέματα έχουν προκύψει με την λειτουργία του Μεταφορικού Ισοδύναμου και ιδιαίτερα στα νησιά μας. Σχετική ερώτηση κατέθεσε ο Κυριάκος Βελόπουλος και δόθηκε απάντηση από τους αρμόδιους.
Διαβάστε την ερώτηση του προέδροου της Ελληνικής Λύσης και την απάντηση που δόθηκε
Κύριε Υπουργέ,
Όπως ενημερωθήκαμε από Δωδεκάνησα, πέρα από τις καθυστερήσεις στην αποζημίωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου, τώρα παρατηρείται και μείωση στα επιστρεφόμενα ποσά. Επί παραδείγματι, σε ταυτοποιημένα εισιτήρια από/προς Ρόδο, με αναλυτική κατάσταση από το Μ.Ι. για επιστροφή χρημάτων 361,68 € για τους μήνες Φεβρουάριο, Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο, αίφνης παρατηρήθηκε στη λίστα με τις επιστροφές, μειωμένα ποσά σε όλα τα εισιτήρια και συνολικό ποσό 294,06 €. Τα πλαφόν σύμφωνα με τους υπαλλήλους του Μ.Ι. για κάποιες βασικές γραμμές από Ρόδο είναι τα εξής: Ρόδος – Αθήνα (αεροπλάνο) 43,97 €, Ρόδος – Θεσσαλονίκη (αεροπλάνο) 64,32 €, Ρόδος – Κως (πλοίο) 11,73 €, Ρόδος – Κάλυμνος (πλοίο) 14,80 €, Ρόδος – Λέρος (πλοίο) 18,23 €, Ρόδος – Πάτμος (πλοίο) 20,04 €, Ρόδος – Κάρπαθος (πλοίο) 14,98 €, Ρόδος – Καστελόριζο 12,64 €, Ρόδος – Σύμη 4,5 €. Για οποιοδήποτε ποσό άνω των πλαφόν πληρώνεσαι τη διαφορά.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Προτίθεστε όπως μας ενημερώσετε, βάσει ποιας απόφασης περικόπτονται τα ποσά τηςαποζημίωσης του Μ.Ι., όπως στο παράδειγμα της επιστροφής των χρημάτων από 361,68 € σε296,04 €;
Ο ερωτών Βουλευτής
ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
Η απάντηση που δόθηκε
Σε απάντηση της ανωτέρω ερώτησης του Κυριάκου Βελόπουλου, Προέδρου του Κόμματος «Ελληνική Λύση» που υποβλήθηκε στη Βουλή των Ελλήνων με θέμα «Καταγγελίες για μείωση της αποζημίωσης στο Μεταφορικό Ισοδύναμο (Μ.Ι.) των Δωδεκανήσων», σας γνωρίζουμε τα κατωτέρω:
Από τον Ιούλιο του 2018 η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (ΓΓΑΙΝΠ) υλοποιεί τη δράση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου με στόχο την εξίσωση του κόστους μεταφοράς με μέσα μαζικής μεταφοράς από την ηπειρωτική Ελλάδα σε νησί ή από νησί σε νησί με το κόστος που θα ίσχυε στην ηπειρωτική Ελλάδα για την ίδια απόσταση.
Η δράση του Μεταφορικού Ισοδύναμου στο σκέλος των επιβατών διέπεται από την αριθμ. 4796/2018 κ.υ.α. «Πλήρης εφαρμογή του μέτρου “Μεταφορικό Ισοδύναμο” (MI) στις ωφελούμενες μονάδες (επιβάτες)» (Β’6124), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
Ειδικότερα σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 7 υπό τον τίτλο «Διαδικασία υπολογισμού ΑΝΗΚΟ», όπως έχει αντικατασταθεί με το άρθρο 2 της αριθμ. 4111.08-01/2225/2022 (Β’4192) κ.υ.α., προβλέπεται ότι:
«1. α) Για τις θαλάσσιες μεταφορές, το Α.ΝΗ.ΚΟ., προκύπτει από τη διαφορά του πραγματικού μεταφορικού κόστους της ωφελούμενης μονάδας από το Κατώφλι Μεταφορικού Ισοδύναμου (Κ.Μ.Ι.), όπως αυτό ορίζεται στην περ. β του άρθρου 14 του ν. 4832/2021.
β) Ως πραγματικό μεταφορικό κόστος λογίζεται:
βα) Για το χρονικό διάστημα από 1 Ιανουαρίου έως 30 Ιουνίου κάθε έτους, η ισχύουσα την 1η Ιανουαρίου του ιδίου έτους τιμή του εισιτηρίου οικονομικής θέσης του αντίστοιχου τύπου πλοίου (συμβατικού ή ταχύπλοου).
ββ) Για το χρονικό διάστημα από 1 Ιουλίου έως 31 Δεκεμβρίου κάθε έτους, η ισχύουσα την 1η Ιουλίου του ιδίου έτους τιμή του εισιτηρίου οικονομικής θέσης του αντίστοιχου τύπου πλοίου (συμβατικού ή ταχύπλοου).
γ) Για διαδρομές άνω των 80 ναυτικών μιλίων, εφόσον ο επιβάτης ταξιδέψει με κλίνη, ως πραγματικό μεταφορικό κόστος λογίζεται:
γα) Για το χρονικό διάστημα από 1 Ιανουαρίου έως 30 Ιουνίου κάθε έτους, η ισχύουσα την 1η Ιανουαρίου του ιδίου έτους τιμή του οικονομικότερου εισιτηρίου με κλίνη.
γβ) Για το χρονικό διάστημα από 1 Ιουλίου έως 31 Δεκεμβρίου κάθε έτους, η ισχύουσα την 1η Ιουλίου του ιδίου έτους τιμή του οικονομικότερου εισιτηρίου με κλίνη.
δ) Για τις αεροπορικές μεταφορές, το Α.ΝΗ.ΚΟ. δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που καταβάλλεται για την αντίστοιχη διαδρομή θαλάσσιας μαζικής μεταφοράς και με τις ίδιες προϋποθέσεις που ορίζονται στις περ. β’ και γ’ της παρούσας παραγράφου. Σε περίπτωση που το κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου είναι μικρότερο από το Κ.Μ.Ι., δεν καταβάλλεται Α.ΝΗ.ΚΟ. Σε περίπτωση που το κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου είναι μικρότερο του αντίστοιχου ακτοπλοϊκού, καταβάλλεται ως Α.ΝΗ. ΚΟ., το ποσό που προκύπτει από τη διαφορά ανάμεσα στο κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου μείον το Κ.Μ.Ι. ε) Για την εφαρμογή του παρόντος οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων προκύπτουν από τα στοιχεία που διαβιβάζονται από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Επικοινωνιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Τμήμα Β’ Η.ΣΚ.Θ.Ε.Ε.Α. στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής μέσα από το διαδικτυακό τόπο http://metaforikoisodynamo.gr.».
Περαιτέρω σύμφωνα με το Παράρτημα I της προαναφερόμενης αριθμ. 4796/2018 κ.υ.α προβλέπεται ότι ως πραγματικό κόστος ακτοπλοϊκού εισιτηρίου οικονομικής θέσης ή με κλίνης λογίζεται το κόστος του εισιτηρίου μετά από οιεσδήποτε άλλες εκπτώσεις του μεταφορέα όπως π.χ. φοιτητικό εισιτήριο.
Κατόπιν των ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι ο υπολογισμός του ΑΝΗΚΟ σε κάθε περίπτωση γίνεται βάσει του προαναφερόμενου κανονιστικού πλαισίου στο οποίο πρόσφατα δεν έχει επέλθει καμία τροποποίηση.
Ο Προϊστάμενος της Δ/νσης
α.α.
Μενέλαος Γεωργαντέλλης Ε.Δ.