Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε στη Ρόδο η δεύτερη φάση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ERASMUS με τίτλο “Let’s leave a mark on the Nature: World Music for Plantasia”, στο οποίο συμμετέχει ως εταίρος το Μουσικό Σχολείο Ρόδου μαζί με άλλες τρεις χώρες: την Τουρκία, τη Λιθουανία και την Πολωνία. Η δεύτερη αυτή φάση είχε τίτλο δράσης “A Rhythmic Step on the Way to Understanding Nature: Orff Training”. Κατά τη διάρκεια των δράσεων, έγινε εξοικείωση με διάφορα όργανα ρυθμού και δημιουργήθηκε μια γέφυρα μεταξύ του σώματος, της φωνής και των σκέψεων.
Ο γενικός σκοπός του Προγράμματος ERASMUS σχετιζόταν τόσο με την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών αναφορικά με το περιβάλλον, όσο και με την κατανόηση της καθοριστικής συμβολής της μουσικής στη δημιουργία “κοινότητας”, ομαδικότητας και “συντονισμένων ενεργειών και κινήσεων”, προκειμένου να δημιουργηθούν από κοινού “καλλιτεχνικά προϊόντα” οικολογικού και μουσικού περιεχομένου και ενδιαφέροντος.
Τα προϊόντα αυτά θα αφήσουν αφενός ένα “πράσινο” αποτύπωμα στη φύση, αφετέρου θα συνδράμουν στην καλλιέργεια μιας ευρύτερης οικολογικής παιδείας μέσα από τη μουσική, και συγκεκριμένα μέσα από τη μουσικοπαιδαγωγική προσέγγιση του συστήματος Carl Orff.
Η αξιοποίηση της προσέγγισης αυτή συνδράμει αποτελεσματικά στο να “δέσουν” ως ομάδα άγνωστοι μαθητές/τριες μεταξύ τους, προερχόμενοι από διαφορετικές κουλτούρες, χωρίς απαραίτητα να γνωρίζουν μουσική, να συντονιστούν σε ένα “κοινό ρυθμό”, να αλληλοεπιδράσουν αποτελεσματικά και να δημιουργήσουν στοχεύοντας σε έναν ευρύτερο σκοπό.
Στην εξαήμερη παραμονή τους στη Ρόδο, πραγματοποιήθηκαν επίσημες συναντήσεις, παρουσιάσεις, πρόβες, περίπατοι, κατασκευές και φυτεύσεις. Οι εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν το Δημαρχιακό Μέγαρο, όπου συναντήθηκαν με τον Αντιδήμαρχο Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Γιώργο Τόππο, τον Αντιδήμαρχο Επικοινωνίας κ. Γιώργο Πάττα και την προϊσταμένη του τμήματος Επικοινωνίας και Διεθνών Σχέσεων κ. Μαρία Καραμπίνη. Κατόπιν πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον Περιφερειακό Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου κ. Ιωάννη Παπαδομαρκάκη και τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου κ. Κωνσταντίνο Έλληνα.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες όλων των αποστολών, συμμετείχαν σε δράσεις Μουσικοκινητικής Αγωγής, με παιχνίδια γνωριμίας, ρυθμού και ρυθμικού αυτοσχεδιασμού, “δεσίματος” της ομάδας και ηχοληψίας, στο Σχολείο. Διοργανώθηκε ακόμα ένας “Ηχοπερίπατος” στις 7 Πηγές, όπου οι μαθητές/τριες “αφουγκραστήκαν” το ηχοτοπίο της περιοχής, κατέγραψαν με καταγραφικά μηχανήματα ήχους της φύσης με σκοπό να τους αποτυπώσουν σε “ηχητικό χάρτη” και να τους αξιοποιήσουν για τη δημιουργία καλλιτεχνικού προϊόντος με σκοπό την περαιτέρω ευαισθητοποίηση σχετικά με το περιβάλλον και το ηχητικό αποτύπωμά του.
Επισκεφθήκαμε τη Μεσαιωνική Πόλη Ρόδου, το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου, τη Λίνδο και τις Πηγές Καλλιθέας, το Λαογραφικό Μουσείο Αρχαγγέλου και το Λαογραφικό Σπίτι Σορωνής.
Τέλος, οι μαθητές/τριες φύτεψαν διάφορα δενδρύλλια, βότανα και φυτά, που σχημάτιζαν το “Κλειδί του Σολ”, προκειμένου να “επισφραγίσουν” τη λήξη του Προγράμματος στη Ρόδο με τον πιο πράσινο, μουσικό και οικολογικό τρόπο. Το “Κλειδί του Σολ” συμβολίζει το ίδιο το έργο, καθώς τα Σχολεία συνεργάζονται για να αναπτύξουν οι μαθητές/τριες μουσικές δεξιότητες, να εξερευνήσουν την επίδραση της μουσικής στην ανάπτυξη των φυτών, αλλά και να ευαισθητοποιηθούν σε ευρύτερα περιβαλλοντικά ζητήματα.
Απομένουν ακόμα δύο συναντήσεις, στην Πολωνία και τη Λιθουανία. Ευκαιρίες για ανάπτυξη μουσικών δεξιοτήτων και απόκτηση γνώσεων γύρω από τα φυτά, τα δέντρα και το φυσικό περιβάλλον της κάθε περιοχής, αλλά και μια ευκαιρία συνάντησης διαφορετικών πολιτισμών και της καθημερινής ζωής των ανθρώπων. Οι μαθητές/τριες φιλοξενούν και φιλοξενούνται αντίστοιχα, έχοντας έτσι τη δυνατότητα να ανταλλάξουν εμπειρίες και να βιώσουν την καθημερινότητα μιας διαφορετικής κουλτούρας, αφού η ζεστή φιλοξενία και οι καινούριες φιλίες, σπάνε στερεοτυπικές αντιλήψεις και χτίζουν ανθρώπινες γέφυρες επικοινωνίας.
Στο Μουσικό Σχολείο Ρόδου τον κεντρικό συντονισμό για τη διεξαγωγή του προγράμματος έχουν ο Διευθυντής Χρήστος Θεολόγος και οι Υποδιευθυντές Παναγιώτης-Λουκάς Μπέλλος και Γιάννης Αναγνώστου.
Οι εκπαιδευτικοί Ανθούλα Κολιάδη-Τηλιακού, Κωνσταντίνος Σκριμπόνης και Γιώργος Ανδρικόπουλος, έχουν την ευθύνη υλοποίησης του προγράμματος.
Κατα τη διάρκεια της εξαήμερης διαμονής των αποστολών, οι παρακάτω εκπαιδευτικοί του Μουσικού Σχολείου Ρόδου, συνέβαλλαν στην επιτυχή διεξαγωγή όλων των δράσεων που πραγματοποιήθηκαν: Ιωάννα Καζαντζίδη, Μαρία Καραπατάκη, Δάφνη Καρελλάκη, Μιχάλης Κωστάκης, Σταυρούλα Λιούρη, Μάνθα Μήτρου, Αυγή Μπουντούρη, Εμίλ Πολυμένωφ, Άννα Σαντορινιού, Καμέλια Φαραμίτσα, Νίκος Χασάπης. Δίπλα μας, με την υποστήριξή του, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων και οι οικογένειες οι οποίες φιλοξένησαν τους/τις μαθητές/τριες και τους ευχαριστούμε από καρδιάς.
Για όλες τις δράσεις του Μ.Σ.Ρ. μπορείτε να ενημερώνεστε από την ιστοσελίδα www.musicschoolrhodes.gr και τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης με προσθήκη του /musicschoolrhodes.