Ξεκίνησε η διαδικασία επιλογής και πρόσληψης συμβούλων του ΤΑΙΠΕΔ για τον διαγωνισμό αξιοποίησης των δραστηριοτήτων μαρίνας στη Ρόδο, με το σχετικό χρονοδιάγραμμα να προβλέπει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος αργότερα φέτος.
Τη Μεγάλη Εβδομάδα προκηρύχθηκε η θέση του χρηματοοικονομικού συμβούλου, ενώ είχαν προηγηθεί προκηρύξεις για νομικό και τεχνικό σύμβουλο.
Υπενθυμίζεται ότι οι διαδικασίες για την παραχώρηση της Μαρίνας Μανδρακίου σε ιδιώτη είχαν ξεκινήσει επί θητείας του κ. Χατζή Χατζηευθυμίου.
Ωστόσο υπήρξαν αντιδράσεις από διάφορους φορείς. Στην συνέχεια ο επόμενος δήμαρχος κ. Στάθης Κουσουρνάς εξαιτίας των ενστάσεων από την υπηρεσία Εναλίων Αρχαιοτήτων ακύρωσε το διαγωνισμό και προκήρυξε νέο.
Μετά έγινε γνωστό ότι η υποδομή περιήλθε στη δικαιοδοσία του ΤΑΙΠΕΔ που τώρα έχει την ευθύνη για τη διαχείριση της .
Η απόφαση σύμφωνα με την οποία η μαρίνα Μανδρακίου περιήλθε στο ΤΑΙΠΕΔ ελήφθη το 2012 από την Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων.
Αντιδράσεις υπήρξαν αλλά έπεσαν στο κενό. Συγκεκριμένα είχε γίνει προσφυγή στο ΣτΕ.
Όμως τον Μάιο του 2016 η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε ότι η παραχώρηση στο ΤΑΙΠΕΔ, των μικρών λιμένων και τουριστικών λιμένων σκαφών αναψυχής σε Ρόδο και Κω ήταν συνταγματική.
Υπενθυμίζεται ότι τότε στο Συμβούλιο της Επικρατείας είχαν προσφύγει Δήμοι, Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία αλλά και κάτοικοι ζητώντας ν’ ακυρωθεί η απόφαση που ελήφθη το 2012 από τη Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων.
Ανάμεσα στους τουριστικούς λιμένες συμπεριλαμβάνονταν η Μαρίνα Μανδρακίου Ρόδου και η Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης Τουριστικού Λιμένα Κω, η οποία έχει μισθώσει από το δήμο Κω για 40 χρόνια τον λιμένα της Κω (ο δήμος Κω συμμετέχει κατά 90% στο κεφάλαιο της εταιρείας).
Αν δεν υπήρχαν τόσες ενστάσεις ποια θα ήταν η τύχη της μαρίνας Μανδρακίου;
Χωρίς τις ενστάσεις φορέων του δημοσίου και όχι μόνο η υποδομή θα είχε παραχωρηθεί σε ιδιώτη και τώρα θα ήταν ίσως ένα κόσμημα για τη Ρόδο. Η ευρύτερη περιοχή θα είναι αναβαθμιστεί αφού ο θαλάσσιος τουρισμός είναι πόλος έλξης τουριστών υψηλού επιπέδου.
Θα είχαν ωφεληθεί οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο κέντρο της πόλεως και στο εμβληματικό συγκρότημα της Νέας Αγοράς.
Η εμμονή και στην συγκεκριμένη περίπτωση έφερε δυσάρεστα αποτελέσματα για τον τόπο.
Τώρα ουδείς είναι σίγουρος για την εθνικότητα της εταιρείας στην οποία θα περιέλθει η μαρίνα Μανδρακίου, αφού δεν υπάρχουν ντόπιοι επιχειρηματίες και κυρίως κεφάλαια για να υπάρξει συμμετοχή Ροδιτών ή τουλάχιστον Δωδεκανησίων για την μίσθωση της σημαντικής υποδομής.
Ποιες οι διαδικασίες από εδώ και πέρα
Τόσο για τη μαρίνα της Ρόδου όσο και για τη Μαρίνα της Μυκόνου οι παραχωρήσεις θα είναι μακροχρόνιες.
Οι δύο αυτές παραχωρήσεις αναμένεται να προσελκύσουν σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς βρίσκονται σε προβεβλημένους τουριστικούς προορισμούς, με αυξημένη δραστηριότητα κρουαζιέρας και yachting.
Παράλληλα, θα προχωρήσουν με μοντέλο ωρίμανσης ανάλογο με αυτό της μαρίνας Αλίμου: θα προικιστούν με χερσαίες ζώνες και δυνατότητα ανάπτυξης εμπορικών και άλλων χρήσεων, που θα πολεοδομηθούν και θα αδειοδοτηθούν μέσω σχετικού προεδρικού διατάγματος πριν από την προκήρυξη των διαγωνισμών.
Στη Ρόδο έχει περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ το ακίνητο στο Μανδράκι με χερσαία ζώνη έκτασης περίπου 12,7 στρεμμάτων και δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 175 σκαφών.
Πρόκειται για τη μαρίνα που βρίσκεται έξω από μία εκ των πυλών της παλαιάς πόλης, από την οποία εξυπηρετούνται και τοπικές ακτοπλοϊκές γραμμές με μικρότερα πλοία.
Τα βήματα και το χρονοδιάγραμμα για τη διαδικασία αξιοποίησης των δύο αυτών μαρινών, Μυκόνου και Ρόδου, περιγράφονται αναλυτικά και στο επικαιροποιημένο σχέδιο αξιοποίησης (Asset Development Plan) του ΤΑΙΠΕΔ.