Κατεβασμένα ρολά και υποτονική κίνηση στους πάλαι ποτέ πολυσύχναστους δρόμους της Αθήνας. Το σύντομο άνοιγμα του Ιανουαρίου, παρά την προσωρινή αισιοδοξοξία, δεν κατάφερε να επουλώσει τις πληγές μιας τραυματικής χρονιάς.

Η ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων στην Αττική έφερε πίσω το click away και ο εμπορικός κόσμος μιλά πλέον ανοικτά για μια υπαρξιακή απειλή.

Έχοντας βγει από μια δεκαετή κρίση, το λιανεμπόριο περίμενε το 2020 για να βγάλει πολλά σπασμένα. Όμως η πανδημία ανέτρεψε τις προσδοκίες.

Με εξαίρεση τα προϊόντα πρώτης ανάγκης που εν μέσω lockdown σημείωσαν αύξηση τζίρου, όπως τα φαρμακευτικά προϊόντα (+29,8%) και τα σουπερμάρκετ (14,5%), οι περισσότεροι κλάδοι είδαν τον δικό τους τζίρο να μειώνεται κάθετα, με την ένδυση-υπόδυση (-56,5%), τα πρατήρια καυσίμων (-31,1%) και τον οικιακό εξοπλισμό (-16,9%) να δέχονται τα μεγαλύτερα πλήγματα. Συνολικά και σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η μείωση του τζίρου στο λιανεμπόριο τον Νοέμβριο του 2020 ανήλθε σε ετήσια βάση σε 7,9% – κι αυτό μόνο επειδή κάποιοι κλάδοι είχαν θετικό πρόσημο και, με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού εμπορίου, συγκράτησαν την πτώση.

Οι προβλέψεις των εμπόρων κάνουν λόγο για ακόμη πιο δυσοίωνη περίοδο, όπως λέει στο euronews ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης: «Στην παρούσα φάση και δεδομένου του νέου υβριδικού μοντέλου είναι ξεκάθαρο ότι τα νούμερα αυτά θα γίνουν δραματικά χειρότερα. Οι εκτιμήσεις που κάνουμε είναι για πτώση σε σχέση με τις δύο εβδομάδες επαναλειτουργίας της τάξεως του 50%. Γι’ αυτό και σε ό,τι μας αφορά θεωρούμε τώρα επιτακτική ανάγκη την ενίσχυση των μέτρων στήριξης για τις εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες είναι, μαζί με τον κλάδο της εστίασης, οι επιχειρήσεις που έχουν πληρώσει το μάρμαρο περισσότερο».

Χαραμάδα ελπίδας αποτέλεσε το ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο σε ένα καθεστώς βίαιης ενηλικίωσής του στην Ελλάδα, δείχνει να καθιερώνει νέες καταναλωτικές συνήθειες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε σε ψηφιακό εργαστήριο του ΣΕΒ ο επικεφαλής πωλήσεων της Google για την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, την Κύπρο και τη Μάλτα Άγγελος Γαλανάκης, μέχρι το 2025 σχεδόν το 60% των χρηστών του διαδικτύου θα είναι και ενεργοί καταναλωτές (59,3% έναντι 50% που είναι τώρα) και παρόμοιο ήταν το ποσοστό των χρηστών που εν μέσω πανδημίας είτε έκαναν τις πρώτες τους αγορές είτε αγόρασαν περισσότερο (58%). Παράλληλα, στο πρώτο lockdown οι αναζητήσεις στο Google σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκαν κατά 30%, τάση που συνεχίστηκε και στο δεύτερο.

«Οι ηλικίες που είναι στο απόγειο της καταναλωτικότητάς τους, δηλαδή οι ηλικίες 30-50 είναι ηλικίες, οι οποίες είναι απόλυτα εγκλιματισμένες όσον αφορά στο διαδίκτυο. Τουναντίον, οι πολύ μεγαλύτερες ηλικίες είναι ηλικίες οι οποίες μπορεί να τους “φοβίζει” το διαδίκτυο, δικαιούνται αν θέλετε και το κατανοώ ειλικρινά το να είναι τεχνοφοβικοί, αλλά συνήθως αυτές οι ηλικίες χαρακτηρίζονται από τη μικρότερη δυνατή κατανάλωση.

Δεν πιστεύω ότι [το ηλεκτρονικό εμπόριο] είναι μόνο το αντίδοτο, αλλά είναι μια κατάσταση που ήρθε για να μείνει», τόνισε μιλώντας στο euronews ο συνεργαζόμενος καθηγητής e-commerce στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου Αθανάσιος Δαβαλάς.

Το διαδικτυακό κατάστημα υπήρξε διέξοδος, αλλά όχι και πανάκεια, καθώς ακόμη και οι μεγάλες αλυσίδες δεν ξέφυγαν από διψήφιες απώλειες. Την ίδια ώρα, μικρότερα συνοικιακά μαγαζιά, χωρίς τεχνογνωσία ή πόρους για να συστήσουν ένα e-shop, επιλέγουν να αξιοποιήσουν τα social media. Όπως λένε οι ιδιοκτήτες τους, αυτή η ψηφιακή στροφή ήταν γι’αυτούς μια επιλογή επιβίωσης.

 373 total views,  2 views today