Σχετικά με την έλλειψη κινήτρων προσέλευσης γιατρών στο ΕΣΥ, ειδικά στις ειδικότητες παθολόγων, γενικών ιατρών κ.λ.π, η κυβέρνηση με το πρόσφατο νομοσχέδιο «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις», θέσπισε παροχή οικονομικών κινήτρων σε νέους γιατρούς, που θα επιλέξουν ειδικότητα γενικής ιατρικής ή παθολογίας, προβλέποντας, ότι κάθε γιατρός που θα επιλέξει να εκπαιδευτεί στις ειδικότητες αυτές, θα λάβει εφάπαξ το ποσό των 40.000 ευρώ σε επίπεδο μικτών απολαβών, κίνητρα που ενδέχεται να λειτουργήσουν μελλοντικά, με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον 5ετίας. Ωστόσο, δυστυχώς, άλλες διατάξεις του εν λόγω νομοσχεδίου δημιουργούν ισχυρά αντικίνητρα προσέλκυσης γιατρών των παραπάνω ειδικοτήτων στο ΕΣΥ στον παρόντα, αλλά και μέλλοντα χρόνο.
Συγκεκριμένα, ενώ για τους ιδιώτες γιατρούς (παθολόγους, γενικούς γιατρούς) που είναι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΠΥ και επιθυμούν να λειτουργήσουν και ως προσωπικοί γιατροί, δίδεται αποζημίωση από τον πρώτο εγγεγραμμένο ασθενή (άρθρο 12 παράγραφος 4 του νόμου 5157/2024), οι γιατροί του ΕΣΥ που λειτουργούν και ως προσωπικοί γιατροί (παθολόγοι, γενικοί γιατροί, αγροτικοί γιατροί), αποζημιώνονται για τον 1501ο ασθενή έως τον 2000ο ασθενή (όριο 2000 ασθενείς στη λίστα του προσωπικού γιατρού) (άρθρο 12 παράγραφος 1, νόμου 5157/2024), ενώ για τους παιδιάτρους του ΕΣΥ, που λειτουργούν και ως προσωπικοί γιατροί, η αποζημίωση ξεκινά από τον 1001ο εγγεγραμμένο παιδί- ασθενή έως τον 1500ο ασθενή (άρθρο 12 παράγραφος 2 του ίδιου νόμου 5157/2024). [3]
Είναι φανερό ότι με τις διατάξεις του πρόσφατα ψηφισθέντος νομοσχεδίου, ο θεσμός του προσωπικού γιατρού όπως λειτουργεί, αποτελεί αντικίνητρο προσέλκυσης στο ΕΣΥ ειδικοτήτων που μπορούν να λειτουργήσουν και ως προσωπικοί γιατροί (παθολόγοι, γενικοί γιατροί), αφού ένας παθολόγος / γενικός ιατρός μπορεί να έχει με τον θεσμό του προσωπικού γιατρού μεγαλύτερες απολαβές ως ιδιώτης, από ότι αν εργαζόταν στο ΕΣΥ, εφόσον ως ιδιώτης αμείβεται ήδη από τον πρώτο ασθενή της λίστας.