Connect with us

EXCLUSIVE

Χωροταξικός – Πολεοδομικός Σχεδιασμός: Πώς εφαρμόζονται στη Ρόδο;

Published

on

Πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο «ΠΛΑΖΑ» η ημερίδα του ΚΚΕ με θέμα:

«Χωροταξικός – Πολεοδομικός Σχεδιασμός: πώς εφαρμόζονται στη Ρόδο; Αρχιτεκτονική, Υποδομές, Αναψυχή. Σχεδιασμοί μακριά από τις ανάγκες της κοινωνίας.».

Οι ομιλίες με  βαθιά επιστημονική ανάλυση και  τεκμηρίωση με ολοκληρωμένα  επιστημονικά πολιτικά  συμπεράσματα έγιναν αντικείμενο πολύπλευρων θετικών συζητήσεων. Η ανάγκη να γίνουν ευρύτερα γνωστές μας οδηγεί να τις δώσουμε στη δημοσιότητα.

Γίνεται έναρξη με εκτενή αποσπάσματα από την ομιλία του Λευτέρη Γλεντή, Μηχανολόγου Μηχανικού, με θέμα «Χρηματοδοτικά εργαλεία για τις μεγάλες τουριστικές «επενδύσεις», ο ρόλος του ΤΕΕ».

Στην εισήγηση:

«Για  την εφαρμογή των πολιτικών της, η Ε.Ε. χρησιμοποιεί διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία ενίσχυσης των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, φυσικά  με τα χρήματα που εισπράττει από τους λαούς της Ευρώπης άρα και τον Ελληνικό λαό.

Τα προγράμματα αυτά επιδέξια διαμορφωμένα, με εύηχους τίτλους, οι οποίοι ακουμπούν σε έγκαιρα  διαμορφωμένες ευαισθησίες της κοινωνίας  εμφανίζονται να εξυπηρετούν «πραγματικές» ανάγκες, ανεξάρτητα της ταξικής θέσης των ανθρώπων.

Ταυτόχρονα η όποια προβολή στα site τους για τα διάφορα προγράμματα χρηματοδότησης χαρακτηρίζεται σαν «εργαλείο πληροφόρησης και ενημέρωσης της κοινωνίας των πολιτών και των φορέων της».

Σκοπός βέβαια, είναι πάντα τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων και η μεθοδευμένη προσπάθεια για την παράταση της καπιταλιστικής οικονομίας.

Τέτοια εργαλεία είναι:

Το ΕΣΠΑ 2021-2027 με κατευθύνσεις:

Η εξυπνότερη Ευρώπη, όπου συνδέει την τεχνολογία με την παραγωγή και την εξωστρέφεια, έστω κι αν δεν υπάρχει πλέον πολλή παραγωγή, παλιότερα η κατεύθυνση λεγόταν η μωρά Ευρώπη.

Η πιο πράσινη Ευρώπη, όπου αναφερόμαστε σε μαζική και άναρχη εγκατάσταση μονάδων ΑΠΕ, ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ηλεκτρικών συσκευών κ.α. την ίδια στιγμή που η Ευρώπη καίγεται, διψάει και κακοποιεί περιοχές Natura.

Η πιο συνδεδεμένη Ευρώπη, με αργό πανάκριβο ίντερνετ, πλοία φαντάσματα που επανέρχονται να μας στοιχειώσουν, δρόμους καρμανιόλες, και τρένα φέρετρα

Η πιο  κοινωνική Ευρώπη, η οποία μάλλον αναπολεί τα πιστοποιητικά φρονημάτων, προωθεί την διάλυση του ΕΣΥ, ξεπατώνει τα εργασιακά δικαιώματα, και σφιχταγκαλιάζει μέχρι ασφυξίας όλες τις διαφορετικότητες, στραγγαλίζοντας όλους τελικώς με την καθημερινότητα που έχει διαμορφωθεί.

Η Ευρώπη κοντά στους πολίτες, όπου σαν πολίτες νοούνται μόνο οι άρχοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Για όλα αυτά τα ωραία και ωφέλιμα στο ΠΠ ΝΑΙΓ 2021-2027 θα διατεθούν γύρω στα  285,4 εκ. ευρώ.

Ειδικά για την αγροτική παραγωγή μας, ο αγρότης ΑΕ (όχι αυτός που ιδρώνει στα χωράφια) θα ενισχυθεί από το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, όσο εισάγουμε φθηνά αγροτικά προϊόντα από τρίτες χώρες που δεν πληρούν ούτε με το 1/3 των υποχρεώσεων που επιβαρύνουν τον παραδοσιακό εργάτη (περιβαλλοντικές, υγείας κλπ).

Το Ελλάδα 2.0 Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Ταμείο Ανάκαμψης), από το οποίο δεν θα δει ούτε ένα ευρώ όποιος τύχει και διαβάσει αυτό το άρθρο, μπέσα.

Ο πακτωλός των χρημάτων αυτών λοιπόν, έχει αρχίσει να ρέει  στους εγχώριους επιχειρηματικούς ομίλους, με επιπλέον «μπόνους» για το κεφάλαιο την προώθηση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα των χρηματοδοτήσεων είναι η Μαρίνα Ρόδου, η οποία το τελευταίο διάστημα αποτελεί «τοπόσημο των μεγάλων σύνθετων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στη Ρόδο !!!», με προϋπολογισμό 9.955.176,00 € και ποσοστό ενίσχυσης 94,82%, παρά τις αντιδράσεις οι οποίες έχουν εκφραστεί. Μακάρι να διέθεταν έστω τα μισά για την ανάπλαση της περιοχής και την σύνδεση της με την Μαρίνα.

Δεν είναι λοιπόν τυχαίο το γεγονός της υποστήριξης τόσο από την κυβέρνηση  όσο και από τα τοπικά επιμελητήρια, (παρακολουθήσαμε όλοι τις «κωλοτούμπες» των τοπικών προέδρων των επιμελητηρίων ακόμα και του ΤΕΕ) και της τοπικής διοίκησης,  των προκλητικών συντελεστών δόμησης για την κατασκευή Φαραωνικών διαστάσεων κτισμάτων γράφοντας στα «παλιά τους τα παπούτσια»  τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων και της Ρόδου.

Είναι ηλίου φαεινότερο, ότι τουριστικές επενδύσεις μπορούν να αντλήσουν κεφάλαια άμεσα με την μορφή χρηματικής ενίσχυσης μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων επιδοτήσεων τα οποία μπορεί να αφορούν σε οτιδήποτε, από ψηφιακό μετασχηματισμό και πράσινη ανάπτυξη μέχρι προγράμματα ένταξης και συμπερίληψης, μέσω του αναπτυξιακού νόμου είτε σε εξαιρετικές περιπτώσεις μέσω τραπεζικού δανεισμού ο οποίος συνεχώς ανακυκλώνεται χωρίς να γίνεται ποτέ απαιτητή η εξόφλησή του.

Η έμμεση άντληση κεφαλαίων γίνεται μέσω της χορήγησης φοροαπαλλαγών, επιδότησης τόκων δανείου, επιδότησης ασφαλιστικών εισφορών και μισθοδοσίας, παραχώρησης δημοσίων εκτάσεων και αλλαγών της υφιστάμενης εργατικής και πολεοδομικής νομοθεσίας.

Επί πλέον  μορφή έμμεσης χρηματοδότησης, είναι η ανάληψη εκ μέρους της πολιτείας του κόστους κατασκευής συντήρησης και λειτουργίας των έργων υποδομής τα οποία γίνονται απαραίτητα προκειμένου να μπορεί να εξυπηρετηθεί μια τουριστική επένδυση φαραωνικών διαστάσεων, η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις ενδέχεται να ξεπερνάει σε μέγεθος κάποιον υφιστάμενο οικισμό της περιοχής, τέτοιου είδους έργα μπορεί να είναι δίκτυα αποχέτευσης, ύδρευσης, οδοποιίας, ηλεκτροφωτισμού, λιμενικών εγκαταστάσεων, αεροδρομίων κλπ.

Τα επιχειρήματα, από τα παπαγαλάκια του συστήματος,  για να διαμορφώσουν θετική εικόνα όλων αυτών των κινήσεων  ότι δηλαδή οι μεγάλες τουριστικές επενδύσεις αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων των περιοχών όπου αυτές πραγματοποιούνται, δημιουργούν θέσεις εργασίας κλπ βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη.

Δυστυχώς όμως η πραγματικότητα επιμένει να αποδεικνύει ακριβώς το αντίθετο.

 Η υποβάθμιση της ποιότητας ζωής αφενός είναι αποτέλεσμα του υπέρ εξειδικευμένου σχεδιασμού, ο οποίος στοχεύει αποκλειστικά και μόνο στην εξυπηρέτηση της επένδυσης και όχι της ευρύτερης περιοχής, αφετέρου στερούνται   πόροι από άλλα έργα υποδομής τα οποία είναι απαραίτητα για την ασφαλή και ποιοτική διαβίωση του τοπικού πληθυσμού.

Η απόκλιση αυτή μεταξύ προπαγάνδας  και πράξης είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα του καπιταλισμού στο στάδιο του ιμπεριαλισμού, τον οποίο βιώνουμε και ξεπερνάει σε αγριότητα τις προβλέψεις του Μαρξ, εισερχόμενος σε δυστοπικές καταστάσεις που μοιάζουν βγαλμένες από μυθιστόρημα του Κάφκα, τον οποίο φαίνεται ότι έχει σε μεγάλη εκτίμηση η Ε.Ε. Μία Ευρωπαϊκή Ένωση που παρέχει σε κεντρικό επίπεδο όλα τα επενδυτικά εργαλεία τα οποία βαφτίζει με πολύ συμπαθητικά ονόματα προκαλώντας ασφάλεια και αισιοδοξία για το μέλλον όταν τα ακούς, όπως “Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση” ή “Ανθρώπινο Δυναμικό & Κοινωνική Συνοχή αλλά σου προκαλούν πανικό και απόγνωση όταν διαβάζεις την ανάλυση τους καθώς διαπιστώνεις ότι θα διατεθούν για την αγορά ταμειακών μηχανών, γυψοσανίδων, κλιματιστικών και επιμορφωτικών προγραμμάτων τύπου σκοιλ ελικίκου.

Σε επίπεδο μικροκλίμακας το «παράδοξο» των επιβλαβών επενδύσεων μπορεί να εξηγηθεί από την προσαρμογή της νομοθεσίας στις κατευθύνσεις της Ε.Ε.,  την διάλυση των δημοσίων υπηρεσιών, την υποστελέχωσή τους, την μεταφορά αρμοδιοτήτων στην ευθύνη του πολίτη (Μηχανικού και ιδιώτη).

   Σήμερα εγκρίνονται και χρηματοδοτούνται επενδύσεις, απευθείας από υπουργεία, χωρίς καν τη γνώση των τοπικών υπηρεσιών, με την γνωμοδότηση σε ορισμένες περιπτώσεις των τοπικών φορέων, χωρίς  να ζητείται η ουσιαστική γνώμη των τοπικών κοινωνιών και σε ορισμένες περιπτώσεις να μην ενημερώνονται καν.

Η πολιτική «τα πάντα για το κεφάλαιο» έχει οδηγήσει  στην  ουσιαστική κατάργηση του δημοσίου χώρου για το λαό, μέσω κατάληψης από τις επενδύσεις. Έχει καταστήσει τα πάντα, από υγεία, νερό, ενέργεια, δημόσιους χώρους, υποδομές, οδούς, χώρους στάθμευσης κλπ  ένα ακριβοπληρωμένο εμπόρευμα, το οποίο δεν καλύπτει ούτε τις βασικές ανάγκες. Βλέπε ακροατή τις συστηματικές διακοπές ηλεκτροδότησης και ύδρευσης των νοικοκυριών,  την ανυπόφορη δυσοσμία από τα υπερφορτισμένα αντλιοστάσια του δικτύου αποχέτευσης, τη κατακόρυφη αύξηση των τροχαίων δυστυχημάτων, την ανεξέλεγκτη στάθμευση οχημάτων και όλα όσα απολαμβάνουμε καθημερινά.

Επειδή η ευθύνη για την χρεοκοπία των κρατών, το ξεγύμνωμα των πόλεων από πλημμυρικά φαινόμενα, την καύση των δασών, την βύθιση των πλοίων, την σύγκρουση των τρένων και γενικά όλων των δεινών έχει μετατοπιστεί από την «θέληση του θεού» στην ατομική ευθύνη θα ήθελα και εγώ με την σειρά μου να επισημάνω τον κίνδυνο  για τη χαλαρή ψήφο και την αποχή με το πρόσχημα ότι όλοι είναι ίδιοι.

Γιατί όλοι δεν είναι ίδιοι, γιατί η συγγένεια και η φιλική σχέση δεν είναι κριτήριο επιλογής υποψηφίου, γιατί το κόμμα το οποίο δεν θα λάβει την πλειοψηφία μπορεί να κάνει την διαφορά, έστω και μέσα σε μία αντιδραστική και πολεμοκάπηλη Ε.Ε. Ας μην λησμονούμε λοιπόν, ότι η μεγαλύτερες εργατικές κατακτήσεις, τις οποίες απεμπολούμε σήμερα, κερδήθηκαν μετά την Οκτωβριανή υπό τον φόβο της αστικής τάξης, ότι ο λαός θα αναζητήσει την σωτηρία στον σοσιαλισμό. Η ενίσχυση λοιπόν του ΚΚΕ είναι μονόδρομος

Λευτέρης Γλεντής

Μηχανολόγος Μηχανικός

(Visited 30 times, 1 visits today)
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Το πιο ενδιαφέρον

Ο σταθμός που λειτουργεί από το 1992. Ο πρώτος ενημερωτικός ραδιοσταθμός στο Αιγαίο και ο πρώτος που καθιέρωσε το ενημερωτικό site, που λειτουργεί παράλληλα με τον ραδιοφωνικό σταθμό. Ο sky αδιάλειπτα λειτουργεί σε συνεργασία με τον ΣΚΑΙ 100,3 . Copyright © RADIOTOYRISTIKI SA

Στο site αυτό χρησιμοποιούμε εργαλεία που αποθηκεύουν μικρά αρχεία (cookies) στον υπολογιστή σας. Τα cookies κάνουν το site αυτό να “τρέχει” χωρίς προβλήματα και να δημιουργεί cookies πλοήγησης (statistics cookies). Για καλύτερες υπηρεσίες, πατήστε ΑΠΟΔΟΧΗ.