Connect with us

OIKONOMIA

Jumbo: Ο… ρεαλισμός του Βακάκη και οι πλατφόρμες ΤΕΜΟ κλπ

Published

on

Σε μια περίοδο που η Jumbo καταγράφει αύξηση πωλήσεων και διατηρεί ισχυρή ρευστότητα, ο κ. Απόστολος Βακάκης προτιμά να κατεβάζει τον πήχη της αισιοδοξίας. «Η αισιοδοξία μπορεί να αποδειχθεί θανατηφόρα ασθένεια, ενώ η απαισιοδοξία είναι πιο συνετή προσέγγιση», είπε στους αναλυτές, εξηγώντας γιατί η στρατηγική της εταιρείας είναι «μέρα με τη μέρα και βδομάδα με τη βδομάδα» και όχι με ορίζοντα ετών.

Παρά τα θετικά μεγέθη του πρώτου εξαμήνου –πωλήσεις +8% και οργανικά καθαρά κέρδη +5%– η διοίκηση κρατά χαμηλούς τόνους ενόψει της κρίσιμης εμπορικής περιόδου των Χριστουγέννων, που παραδοσιακά δίνει έως και το 27% του ετήσιου τζίρου. «Ο στόχος είναι να βελτιώσουμε την περσινή κερδοφορία οργανικά. Αλλά είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση», σημείωσε ο κ. Βακάκης, για να προσθέσει με το γνώριμο ύφος του: «Έχουμε πιθανότητες 49% και όχι 51% να πετύχουμε τον στόχο».

Η Ρουμανία

Στο επίκεντρο των προκλήσεων βρίσκεται η Ρουμανία, όπου η πρόσφατη αύξηση του ΦΠΑ κατά δύο μονάδες «έκοψε» περίπου 10% από το μικτό περιθώριο.«Καλύτερα να είσαι χαζός παρά να το πληρώσεις ακριβά», είπε για την απόφαση να μην περάσουν αμέσως οι αυξήσεις στον καταναλωτή, υπογραμμίζοντας ότι «το λιανεμπόριο δεν είναι proactive δουλειά, είναι reactive».

Οι κίνδυνοι, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν περιορίζονται στη ρουμανική αγορά. Δασμοί, κόστος μεταφοράς, συναλλαγματικές ισοτιμίες και οι γεωπολιτικές αναταράξεις αποτελούν μεταβλητές που μπορεί να ανατρέψουν τα δεδομένα από τη μια μέρα στην άλλη. «Λειτουργούμε μέρα με τη μέρα και βδομάδα με τη βδομάδα. Όποιος νομίζει ότι μπορεί να σχεδιάζει με ορίζοντα ετών, μπορεί να εκτεθεί», τόνισε.

Επενδύσεις και στρατηγική «αεροπλάνου»

Η Jumbo συνεχίζει να κατευθύνει κεφάλαια σε τεχνολογίες και υποδομές, από την αναβάθμιση του ηλεκτρονικού καταστήματος μέχρι επενδύσεις σε κυβερνοασφάλεια, εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης και τον εκσυγχρονισμό του ERP συστήματος. Στόχος είναι να ενισχυθεί η αγοραστική εμπειρία, να επιταχυνθεί η λήψη αποφάσεων και να αυξηθεί η λειτουργική αποδοτικότητα.

Παράλληλα, προχωρά ο σχεδιασμός για δύο νέα κέντρα διανομής, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 60 εκατ. ευρώ. «Για το πρώτο θα κόψουμε το έδαφος σε περίπου έναν μήνα. Θεωρητικά δεν θα είναι έτοιμο πριν το τέλος του 2027, ενώ το δεύτερο πιθανότατα θα ολοκληρωθεί έναν χρόνο αργότερα», εξήγησε ο Ευάγγ.-Αποστ. Βακάκης.

Με τον δικό του τρόπο έδωσε και το στίγμα της στρατηγικής: «Θέλουμε να τρέχουμε σαν αεροπλάνο και όχι σαν πύραυλο… Το μακροπρόθεσμο σχέδιο μας είναι να είμαστε ζωντανοί όταν οι άλλοι θα έχουν πεθάνει». Η φράση συνοψίζει τη φιλοσοφία του ομίλου για σταθερή, μετρημένη ανάπτυξη και έμφαση στη ρευστότητα, με τον ίδιο να υπογραμμίζει: «Είμαστε profit satisfiers, όχι profit maximizers».

Δίκτυο καταστημάτων και franchise

Ο όμιλος Jumbo αριθμεί σήμερα 89 καταστήματα – 53 στην Ελλάδα, 6 στην Κύπρο, 10 στη Βουλγαρία και 20 στη Ρουμανία – ενώ παράλληλα διατηρεί 41 συνεργαζόμενα καταστήματα μέσω franchise σε επτά χώρες (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Μαυροβούνιο και Ισραήλ).

Στη Ρουμανία, οι επόμενοι σταθμοί είναι τα καταστήματα σε Baia Mare και Cluj, με διαπραγματεύσεις να τρέχουν και για άλλες τοποθεσίες. Ωστόσο, ο Βακάκης δεν διστάζει να δηλώσει ότι η ανάπτυξη δεν είναι αυτοσκοπός: «Το γενικό μας πλάνο είναι δύο με τρία καταστήματα τον χρόνο, αλλά αυτό ποικίλλει ανάλογα με τη χώρα και τις συνθήκες. Δεν αγοράζουμε τζίρο – επεκτεινόμαστε εκεί που έχει νόημα».

Στην Ελλάδα η στρατηγική εστιάζει στην εξαγορά μισθωμένων καταστημάτων, ώστε να μειωθούν τα λειτουργικά έξοδα και να ενισχυθεί η μακροχρόνια ανθεκτικότητα. Όπως είπε ο ίδιος: «Η μακροπρόθεσμη στρατηγική μας είναι να είμαστε μια καλά κεφαλαιοποιημένη εταιρεία που θα κατέχει πλήρως όλα τα καταστήματά της. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε τουλάχιστον να είμαστε οι τελευταίοι που θα πεθάνουν. Να είμαστε ζωντανοί όταν οι άλλοι θα έχουν πεθάνει».

Στην αγορά του Καναδά, η Fox Group έχει δείξει ενδιαφέρον για το άνοιγμα franchise καταστημάτων με το brand της Jumbo. «Έχουμε διαπραγματευτεί μια συμφωνία και, σύμφωνα με τα σχέδιά τους, πιστεύουν ότι θα μπορέσουν να ανοίξουν μέχρι το τέλος του 2026», αποκάλυψε ο Βακάκης.

Ωστόσο, ο ίδιος ξεκαθαρίζει ότι το franchising δεν αποτελεί κεντρικό πυλώνα ανάπτυξης: «Δεν είναι όχημα πλουτισμού. Είναι απλώς μια συνεισφορά στα γενικά μας έξοδα. Το μέλλον της Jumbo δεν είναι μέσω franchising αλλά μέσω γενικής ανάπτυξης σε χώρες όπου έχουμε άμεση παρουσία».

Temu, Shein και «άδικος» ανταγωνισμός

Με αιχμηρό τρόπο σχολίασε ο κ. Βακάκης τον ανταγωνισμό από τις κινεζικές πλατφόρμες τύπου Temu και Shein, τον οποίο χαρακτήρισε «αθέμιτο». «Ο ανταγωνισμός είναι καλός, γιατί σε ξυπνά να γίνεις καλύτερος και να βελτιώσεις την παραγωγικότητά σου. Μας ενοχλεί μόνο ο άδικος ανταγωνισμός, όταν κάποιοι εκμεταλλεύονται τρύπες», τόνισε, προσθέτοντας πως είναι θέμα χρόνου να υπάρξουν ρυθμίσεις που θα υποχρεώσουν τις πλατφόρμες να λειτουργούν με ίσους όρους.

«Είμαι βέβαιος ότι αυτό έχει εντοπιστεί τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη και σύντομα θα υπάρξουν μέτρα για να εξισορροπηθεί το παιχνίδι. Δεν ανησυχούμε για τον δίκαιο ανταγωνισμό, αλλά για τον άδικο», είπε χαρακτηριστικά.

Στο ίδιο πνεύμα, ξεκαθάρισε ότι η Jumbo έχει μάθει να επιβιώνει σε δύσκολες αγορές και δεν πρόκειται να αιφνιδιαστεί: «Αρκεί να μην αφήνονται κενά που εκμεταλλεύονται άλλοι εις βάρος όσων παίζουν με κανόνες».

«Η αλήθεια σε πάει πιο μακριά»

Κλείνοντας την τηλεδιάσκεψη, ο κ. Βακάκης δεν παρέλειψε να δώσει τον προσωπικό του τόνο, μιλώντας με την ωμή ειλικρίνεια που τον χαρακτηρίζει. «Είμαι απαισιόδοξος, αλλά αυτό μας προστατεύει», είπε, εξηγώντας ότι η στρατηγική της Jumbo είναι να λέει τα πράγματα όπως είναι, χωρίς ωραιοποιήσεις.

«Η αλήθεια σε πάει πιο μακριά και σε βοηθά να επικεντρωθείς στη δουλειά σου περισσότερο από οτιδήποτε άλλο», σημείωσε, θέτοντας το ερώτημα αν είναι καλό ή κακό που η Jumbo «είναι η μόνη εταιρεία που λέει το αυτονόητο, όταν άλλοι κάνουν πως δεν βλέπουν τους κινδύνους».

Και με τον δικό του τρόπο κατέληξε: «Καλύτερα να είσαι προσεκτικός και να αποδειχθείς λάθος, παρά να παρασυρθείς από μια ψεύτικη αισιοδοξία. Γιατί τότε μπορεί να είναι αργά».

(Visited 1 times, 1 visits today)
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Το πιο ενδιαφέρον

Ο σταθμός που λειτουργεί από το 1992. Ο πρώτος ενημερωτικός ραδιοσταθμός στο Αιγαίο και ο πρώτος που καθιέρωσε το ενημερωτικό site, που λειτουργεί παράλληλα με τον ραδιοφωνικό σταθμό. Ο sky αδιάλειπτα λειτουργεί σε συνεργασία με τον ΣΚΑΙ 100,3 . Copyright © RADIOTOYRISTIKI SA

Στο site αυτό χρησιμοποιούμε εργαλεία που αποθηκεύουν μικρά αρχεία (cookies) στον υπολογιστή σας. Τα cookies κάνουν το site αυτό να “τρέχει” χωρίς προβλήματα και να δημιουργεί cookies πλοήγησης (statistics cookies). Για καλύτερες υπηρεσίες, πατήστε ΑΠΟΔΟΧΗ.