Στα χρονια που ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ ο Β, ο πατέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, προσπαθούσε να κάνει το Μακεδονικό Κράτος ισχυρό και να συνενώσει τους Έλληνες υπό την ηγεσία του, με την προοπτική της εκστρατείας κατά των Περσών, στην Αθηνα, αλλά και σε άλλες πόλεις είχε αναπτυχθεί έντονο Αντιμακεδονικό Κίνημα.
Του Γιάννη Παρασκευά
Τέταρτος αιώνας, σε ακμή οι φιλοσοφικές και ρητορικές σχολές, κοσμούσαν την Αθηνα μεγάλοι ρητοροδιδάσκαλοι, μοιρασμένοι όμως στις δυο τότε αντίπαλες παρατάξεις, στην αντιμακεδομική και την φιλομακεδονική.
Τρεις ρήτορες ξεχώριζαν, ο Δημοσθένης επικεφαλής των Αντιμακεδόνων, παρ όλα αυτά συμμετείχε σε μια πρεσβεία που επισκέφθηκε τον Φίλιππο.
Μίλησαν ολοι, πηρε τον λόγο ο Δημοσθένης και ευθέως χωρίς μισόλογα του είπε γιατι είναι αντίπαλος της πολιτικης του και των επιδιώξεων του.
Αμίλητος τον άκουγε ο Φίλιππος και στο τελος του εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του για το θάρρος και την ειλικρίνεια του.
Γνωστή η αντιπαλότητα Δημοσθενη και Αισχύνη, όταν ο Αισχύνης καταδικάστηκε στη Ρόδο έφτασε και ίδρυσε Σχολη.
Λέγεται ότι παρουσίασε στο κοινό τον λόγο του, «κατά Κτισιφώντα», αυτόν που εκφώνησε κατά του Δημοσθενη, έγιναν έκθαμβοι από το είδος και την ποιότητα του λόγου και όταν τους είπε ότι έχασε την δίκη, απόρησαν για το ποιος ήταν δυνατόν να μίλησε καλύτερα.
Λακωνικά απάντησε, ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ.
Αντίπαλος του Δημοσθενη μεγάλος ρήτορας και Φιλομακεδόνας ηταν ο ΔΗΜΑΔΗΣ, πολλές φορές βρέθηκαν αντίπαλοι στην Εκκλησία του Δημου και στα δικαστήρια.
Στην αγορά μια κάποια στιγμή κάποιος ρώτησε, «ποιος είναι μεγαλύτερος ρήτορας, ο ΔΗΜΑΔΗΣ ή ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ», για λίγο επεκράτησε σιωπή και ενας των Αρχόντων απάντησε.
«Ο ΔΗΜΑΔΗΣ είναι ΑΝΤΑΞΙΟΣ της ΠΟΛΗΣ» και ένας δεύτερος
« ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ τιμά την ΠΟΛΗ», εννοώντας ότι είναι τιμή για την πολη να είναι πολιτης της.
Υπάρχει αραγες μεγαλύτερη φιλοδοξία, για άρχοντες πρώην=νυν και επόμενους, που η πολη σου, να θεωρεί ότι είναι τιμή για την πολη, το πέρασμα σου από την εξουσία και την διδαχή με τις πράξεις της έννοιας του πολίτη, την έννοια του ΑΡΧΟΝΤΑ και ΑΡΧΟΜΕΝΟΥ?
Παρασκευας γιαννης