Connect with us

FOCUS

Ερωτήσεις και απαντήσεις για την κατάσταση στις συγκοινωνίες στα νησιά μας

Published

on

Απαντήσεις δίνει το Υπουργείο Ναυτιλίας σε ερωτήσεις σχετικά με τα δρομολόγια πλοίων στις γραμμές της Δωδεκανήσου. Διαβάστε αναλυτιιά τις ερωτήσεις και απαντήσεις που δόθηκαν.

Βάσει πληροφόρησης από Λήμνο προερχόμενη, οι οφειλές του Υπουργείου Ναυτιλίας αι Νησιωτικής Πολιτικής , οι οποίες αφορούν τις άγονες γραμμές, προκαλούν ακινησία στα πλοία των ακτοπλοϊκών γραμμών μικρού κύκλου εργασιών. Συνεπεία αυτών είναι ένδεκα (11) δρομολόγια – εταιρείες να κρατούν τα πλοία τους «δεμένα» στα λιμάνια, διότι δε δύνανται να καλύψουν τα έξοδα κίνησης αυτών (καύσιμα, μισθοδοσία ναυτικών). Τα δε έξοδα κίνησης θα πρέπει, ως γνωστόν, να καλύπτονται εν ευθέτω χρόνω για τα εκτελεσθέντα δρομολόγια.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

Διατίθεστε όπως μας πληροφορήσετε, αν ισχύει η ενημέρωση που λάβαμε, σχετικά με τις οφειλές του ΥπΝΝΠ σε 11 δρομολόγια – εταιρείες κι, εφόσον το επιβεβαιώσετε, να μας εκθέσετε τι θα πράξετε, για να καταβληθούν οι εν λόγω οφειλές;

Ο ερωτών Βουλευτής

ΓΡΑΜΜΕΝΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

Απάντηση από τον Υπουργό Ναυτιλίας

ΘΕΜΑ: «Απάντηση της υπ’ αριθ. πρωτ. 1864/21-11-2023 Ερώτησης του Βουλευτή κ. Β. Γραμμένου».

Επί των διαλαμβανομένων στην εν θέματι Ερώτηση, γνωρίζεται ότι για την εξυπηρέτηση των δρομολογιακών γραμμών για τις οποίες δεν υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον από πλοιοκτήτριες εταιρείες συνάπτονται συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας με τη διαδικασία του μειοδοτικού διαγωνισμού. Στο πλαίσιο αυτό, κάθε χρόνο συνάπτεται από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πλήθος συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας έναντι μισθώματος για πάνω από εβδομήντα (70) δρομολογιακές γραμμές, με αντικειμενικό σκοπό την κάλυψη των συγκοινωνιακών κενών, κυρίως στα μικρά και ακριτικά νησιά μας, που δημιουργούνται από την ελεύθερη αγορά της ακτοπλοΐας.

Από τον Νοέμβριο του 2019 ο προϋπολογισμός για την κάλυψη των συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.), με συνολική αξία 564 εκατομμυρίων ευρώ, κατανεμηθέντων στο διάστημα από 01-11-2019 έως και 31-12-2023. Με τη χρηματοδότηση του επιδοτούμενου ακτοπλοϊκού δικτύου μέσω του Π.Δ.Ε. το ύψος των οικονομικών πόρων αυξήθηκε από 90,1 εκατομμύρια ευρώ σε 130 εκατομμύρια ευρώ για το έτος 2020 και σε 138 εκατομμύρια ευρώ για κάθε ένα από τα επόμενα έτη (2021, 2022 και 2023). Για τη δρομολογιακή περίοδο 2023-2024, με την υπ’ αριθ. πρωτ. 108066/16-11-2023 (ΑΔΑ: 69ΥΙΗ-Ο4Ρ) απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, εγκρίθηκε η ένταξη του έργου για την προκήρυξη μειοδοτικού διαγωνισμού για την κάλυψη ακτοπλοϊκών δρομολογιακών γραμμών με συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, ύψους 154.172.949,09 ευρώ.

Η σταδιακή αύξηση του ύψους των διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων επέτρεψε τη δημιουργία νέων επιδοτούμενων γραμμών καθώς και τη βελτίωση των υφιστάμενων, τόσο ως προς τη συχνότητα των εβδομαδιαίων δρομολογίων όσο και ως προς τα ελάχιστα απαιτούμενα χαρακτηριστικά των προσφερόμενων πλοίων. Παράλληλα, κατέστη δυνατή και η αύξηση μισθωμάτων. Η βελτίωση στην εξυπηρέτηση μικρών και ακριτικών νησιών είχε θετικό αντίκτυπο στη ζωή των κατοίκων τους, καθώς με την ενίσχυση της εδαφικής συνέχειας της επικράτειας ενισχύθηκε τόσο το αίσθημα ασφάλειας των κατοίκων όσο και το αίσθημα της ισότητας με τους κατοίκους της Ηπειρωτικής Ελλάδας. Επίσης, την περίοδο 2020­2023 προκηρύχθηκαν και θερινές δρομολογιακές γραμμές, που τόνωσαν τον τουριστικό παράγοντα, με αποτέλεσμα την ανάπτυξη πολλών νησιών, που εξυπηρετήθηκαν είτε με ταχύπλοα πλοία είτε με συμβατικά πλοία.

Η πληροφόρηση ότι έντεκα εταιρείες έχουν διακόψει την εκτέλεση των δρομολογίων των πλοίων τους λόγω οφειλών του Δημοσίου στα μισθώματα των συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας που έχει συνάψει με αυτές, είναι παντελώς αναληθής. Κατά καιρούς, έχουν παρατηρηθεί καθυστερήσεις στις πληρωμές των μισθωμάτων, οι οποίες κατά βάση οφείλονται στην τμηματική χορήγηση των χρηματικών ποσών του προϋπολογισμού του Π.Δ.Ε. από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας Οικονομικών και στις χρονοβόρες διαδικασίες ελέγχου και ενταλματοποίησης των δαπανών. Οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μετά τη χορήγηση των απαιτούμενων οικονομικών πόρων, μεριμνούν για την τάχιστη αποπληρωμή των μισθωμάτων κατά προτεραιότητα σε πλοιοκτήτες και πλοιοκτήτριες εταιρείες μικρών άγονων γραμμών με μικρότερα έσοδα και περιορισμένες οικονομίες κλίμακας για τη λειτουργία τους. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι κατά τον παρόντα χρόνο, οι ενταλματοποιημένες οφειλές του Ελληνικού Δημοσίου σε μισθώματα προς το σύνολο των πλοιοκτητών/εταιρειών που εκτελούν δρομολόγια του επιδοτούμενου ακτοπλοϊκού δικτύου ανέρχονται στο ποσό των 105,071 εκατομμυρίων ευρώ.

Τονίζεται ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, για την όσο το δυνατόν άμεση αποδέσμευση των απαιτούμενων πόρων του Π.Δ.Ε. και την τάχιστη καταβολή των οφειλόμενων μισθωμάτων.

Αλλη μια ερώτηση κατατέθηκε από τον Κυριάκο Βελόπουλο που απαντήθηκε από τον Υπουργό κ. Στυλιανίδη, μαζί με ερώτηση για το ίδιο θέμα του κ. Κόνσολα.

Η ερώτηση Βελόπουλου

Όπως ενημερωθήκαμε, οι Αρκιοί, το Μαράθι Αρκιών και το Αγαθονήσι, τα μικρά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, δεν έχουν ακτοπλοϊκή σύνδεση. Το δε αναδειχθέν δεδομένο προέρχεται από τη μη ευόδωση διαγωνισμού σύνδεσης για τα εν λόγω νησιά, λόγω χαμηλού προϋπολογισμού. Συνέπεια του γεγονότος είναι οι λίγες δεκάδες κάτοικοι που ζουν στα μικρά νησιά να μην έχουν πρόσβαση σε βασικά αγαθά, όπως νερό, ούτε δυνατότητα συντήρησης των κτηνοτροφικών ή άλλων επιχειρήσεών τους, οπότε είναι θέμα χρόνου η ερήμωσή τους.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

Προτίθεστε όπως ενεργήσετε δεόντως, εξαντλώντας όλες τις δυνατότητες, ούτως ώστε να δώσετε την πρέπουσα λύση, συνδέοντας ακτοπλοϊκώς τα αναφερόμενα νησιά με τα υπόλοιπα νησιά των νησιωτικών συμπλεγμάτων (ιδίως με την Πάτμο), στα οποία ανήκουν;

Ο ερωτών Βουλευτής

ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ

Απάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας σε ερωτήσεις Κόνσολα και Βελόπουλου

Σε απάντηση των εν θέματι Ερωτήσεων αναφορικά με την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των νήσων Αγαθονήσι, Αρκιοί και Μαράθι, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Κατά την τρέχουσα χρονική περίοδο και μέχρι 31-12-2023, το Αγαθονήσι εξυπηρετείται ακτοπλοϊκά μέσω της δρομολογιακής γραμμής «Ρόδος – Κως – Κάλυμνος – Αγία Μαρίνα Λέρου – Αγαθονήσι και επιστροφή», με σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας με το επιβατηγό – οχηματαγωγό – ταχύπλοο (Ε/Γ- Ο/Γ-Τ/Χ) «ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ ΕΞΠΡΕΣ» Ν.Ρ. 38, με την εκτέλεση δύο (02) δρομολογίων την εβδομάδα. Οι Αρκιοί και το Μαράθι εξυπηρετούνται ακτοπλοϊκά μέσω της δρομολογιακής γραμμής «Πάτμος – Αρκιοί – Μαράθι

  • Λειψοί και επιστροφή», με σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας με το επιβατηγό – δρομολογιακό (Ε/ Γ-Δ/Ρ) «ΕΙΡΗΝΗ» Ν.Π. 14, με την εκτέλεση τριών (03) δρομολογίων την εβδομάδα.

Τα νησιά του Αγαθονησίου και των Αρκιών μέχρι πρόσφατα συνδέονταν ακτοπλοϊκά και με δύο (02) επιπλέον συμβάσεις απευθείας ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας:

α) με το Ε/Γ-Ο/Γ «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΔΕΝΗ» Ν.Ρ. 47 στη γραμμή «Κάλυμνος – Λέρος – Λειψοί – Πάτμος – Αρκιοί – Αγαθονήσι – Πυθαγόρειο Σάμου και επιστροφή», με την εκτέλεση τριών (03) δρομολογίων την εβδομάδα μέχρι και 30-09-2023 και

β) με το Ε/Γ-Δ/Ρ «ΛΕΡΟΣ ΕΞΠΡΕΣ» Ν.Λ. 59 στη γραμμή «Λέρος – Λειψοί – Πάτμος – Αρκιοί – Αγαθονήσι

  • Πυθαγόρειο Σάμου και επιστροφή» με την εκτέλεση δύο (02) δρομολογίων την εβδομάδα μέχρι και 31­10-2023.

Οι ως άνω συμβάσεις δεν μπορούσαν να παραταθούν, καθώς είχαν συναφθεί με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης του άρθρου 11 του ν. 4948/2022 (Α’125). Για να καλυφθούν οι παραπάνω γραμμές απαιτείτο η προηγούμενη δημοσίευση της προκήρυξης αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού. Κατόπιν δημοσίευσης της υπ’ αριθμ. 2252.1.1/81025/23/17-11-2023 Προκήρυξης ανοικτού δημόσιου διεθνούς αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας δρομολογιακής περιόδου 2023 – 2024 (ΑΔΑ: ΨΔΑΕ4653ΠΩ- Ε35), το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προέβη στις ακόλουθες ενέργειες:

α) για την πρώτη (α) δρομολογιακή γραμμή, κατόπιν σχετικής πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, σύναψε την 30-11-2023 με την πλοιοκτήτρια του Ε/Γ-Ο/Γ «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» Ν.Κ. 02, την υπ’ αριθμ. 2252.1.3.68/84452/23/30-11-2023 σύμβαση απευθείας ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, για την εκτέλεση τριών (03) δρομολογίων την εβδομάδα για το χρονικό διάστημα από 01-12-2023 μέχρι και την ολοκλήρωση της διαδικασίας του αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού και τη σύναψη της σχετικής συμβάσεως και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 31-10-2024,

β) όσον αφορά τη δεύτερη (β) δρομολογιακή γραμμή, υπεγράφη σύμβαση απευθείας ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, με την πλοιοκτήτρια εταιρεία του Ε/Γ-Δ/Ρ «ΛΕΡΟΣ ΕΞΠΡΕΣ» που μέχρι πρόσφατα εκτελούσε τα εν λόγω δρομολόγια, για το χρονικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας του αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού και τη σύναψη της σχετικής συμβάσεως και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 31-10-2024.

Τονίζεται ότι καθ’ όλο το διάστημα αδυναμίας εξυπηρέτησης των παραπάνω δρομολογιακών γραμμών το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κάλυψε το συγκοινωνιακό κενό, μετά και τη θετική ανταπόκριση πλοιοκτητών/πλοιοκτητριών εταιρειών, με έκτακτα δρομολόγια χωρίς μίσθωμα στις 02-11­2023 και 14-11-2023 με το Ε/Γ-Ο/Γ «ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΙΑΔΕΝΗ» Ν.Ρ. 47, στις 10-11-2023, 17-11-2023 και 24-11­2023 με το Ε/Γ-Δ/Ρ «ΤΖΟΪ ΣΤΑΡ» Ν.Π. 12525 και την 09-11-2023 με το Ε/Γ-Ο/Γ-Τ/Χ «ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ ΕΞΠΡΕΣ» Ν.Ρ 38. Επίσης, κατόπιν αιτήματος της πλοιοκτήτριας εταιρείας, δρομολογήθηκε με έκτακτη δρομολόγηση, σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 4948/2022 (Α’ 125), το Ε/Γ-Ο/Γ «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» Ν.Κ. 02 στη γραμμή «Κάλυμνος – Λέρος – Λειψοί – Πάτμος – Αρκιοί – Αγαθονήσι – Πυθαγόρειο Σάμου και επιστροφή» για να καλύψει έκτακτη συγκοινωνιακή ανάγκη των κατοίκων των Αρκιών και του Αγαθονησίου την 27-11-2023.

Αναφορικά με τον σχεδιασμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των εν λόγω νησιών της Δωδεκανήσου, σημειώνεται ότι στη νέα προκήρυξη του αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές περιόδου 2023-2024 (υπ’ αριθμ. 2252.1.1/81025/23/17­11-2023 προκήρυξη – ΑΔΑ: ΨΔΑΕ4653ΠΩ-Ε35) περιλαμβάνονται οι ακόλουθες δρομολογιακές γραμμές:

α) «Ρόδος – Κως – Κάλυμνος – Λέρος – Λειψοί – Πάτμος ή Αγαθονήσι και επιστροφή» με τρία (03) δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου. Σε δύο (02) εκ των τριών (03) δρομολογίων ανά εβδομάδα το πλοίο θα προσεγγίζει το Αγαθονήσι αντί της Πάτμου,

β) «Κάλυμνος – Λέρος – Λειψοί – Πάτμος – Αρκιοί – Αγαθονήσι – Πυθαγόρειο Σάμου και επιστροφή», με τρία (03) δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου και ένα (01) επιπλέον δρομολόγιο την εβδομάδα από 03-06-2024 έως 01-09-2024,

γ) «Αγία Μαρίνα Λέρου – Λειψοί – Πάτμος – Αρκιοί – Αγαθονήσι – Πυθαγόρειο Σάμου και επιστροφή», με δύο (02) δρομολόγια την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου και

δ) «Πυθαγόρειο Σάμου – Αγαθονήσι – Αρκιοί – Πάτμος – Λειψοί – Λέρος – Κάλυμνος – Κως και επιστροφή» με δύο (02) δρομολόγια την εβδομάδα από 04-03-2024 έως 27-10-2024.

Επισημαίνεται ότι για όλες τις ως άνω δρομολογιακές γραμμές προβλέπεται η δωρεάν μετακίνηση των κατοίκων του Αγαθονησίου από και προς Πάτμο και Σάμο και των κατοίκων των Αρκιών και του Μαραθίου από και προς Πάτμο και Λέρο.

(Visited 10 times, 1 visits today)
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Το πιο ενδιαφέρον

Ο σταθμός που λειτουργεί από το 1992. Ο πρώτος ενημερωτικός ραδιοσταθμός στο Αιγαίο και ο πρώτος που καθιέρωσε το ενημερωτικό site, που λειτουργεί παράλληλα με τον ραδιοφωνικό σταθμό. Ο sky αδιάλειπτα λειτουργεί σε συνεργασία με τον ΣΚΑΙ 100,3 . Copyright © RADIOTOYRISTIKI SA

Στο site αυτό χρησιμοποιούμε εργαλεία που αποθηκεύουν μικρά αρχεία (cookies) στον υπολογιστή σας. Τα cookies κάνουν το site αυτό να “τρέχει” χωρίς προβλήματα και να δημιουργεί cookies πλοήγησης (statistics cookies). Για καλύτερες υπηρεσίες, πατήστε ΑΠΟΔΟΧΗ.